blærebetændelse??
Fra : Kitti Egevang

Dato : 02-02-05 09:51

Hej med jer.

Min datter på 6 år siger at det gør svier og gør ondt når hun tisser.
Så er tanken på blærebetændelse der jo med det samme. (Hun har ikke haft det
før).
Men hun er ellers helt frisk og glad, og har ikke andre symptoner som hyppig
vandladning feber osv.
Det skal lige siges at vi alle i familien har været gennem en længere
periode med forkølelse, ondt i halsen, hoste mv.
Så jeg tænkte om det måske kan være lidt virus fra den omgang som stadig
sidder??
Hvad mener I?

Hilsen fra Kitti.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-02-05 10:26

Den 02-02-05 09.50 skrev Kitti Egevang følgende:

> Min datter på 6 år siger at det gør svier og gør ondt når hun tisser.
> Så er tanken på blærebetændelse der jo med det samme. (Hun har ikke haft det
> før).

Gå til læge med hende!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-05 11:57

"Kitti Egevang" <kittiSLET@DETTEmail4us.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> før).
> Men hun er ellers helt frisk og glad, og har ikke andre symptoner som

Blærebetændelse starter som regel med svie. Når den hyppige vandladning
begynder, så er det næsten ulideligt, at have og det kan komme ret
pludseligt.
Sørg for at hun drikker rigeligt med vand og tag en urinprøve med til lægen.
Virusen har imo intet at gøre, med symptomerne på blærebetændelse.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Soren_M

Dato : 02-02-05 21:35

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lægen.
> Virusen har imo intet at gøre, med symptomerne på blærebetændelse.

Hej Gruppe,

Hvordan undgår man at få det?

Hvis man har nemt ved at få det, hvordan undgår man så at få det oftere.. en
evt. mere forebyggende taktik?

Hvis man allerede har det hvordan får man det væk hurtigst?

Mvh.
Søren

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-02-05 22:20

Den 02-02-05 21.35 skrev Soren_M følgende:

> Hvordan undgår man at få det?

Den mest almindelige smittekilde er vist, hvis man tørrer sig den
forkerte vej (for kvinders vedkommende). De skal tørre sig forfra og
bagud.

> Hvis man allerede har det hvordan får man det væk hurtigst?

Man går til lægen og får noget antibiotika.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 02-02-05 23:22

"Soren_M" <momsendesign(SPAMFILTER)@hotmail.com> skrev

> Hvordan undgår man at få det?

Er der ikke noget med tranebærssaft?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Nana Sørensen

Dato : 03-02-05 01:39

> "Soren_M" <momsendesign(SPAMFILTER)@hotmail.com> skrev

> Er der ikke noget med tranebærssaft?
>
> Mvh. Uffe Ravn

Jo, men det er vist mest forebyggende. Min mor (gammel heepee) plejer at
bruge dampbade med padderok. (ja, sæt dig over spanden.) Hun syntes det
hjælper.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 03-02-05 08:16

On Wed, 2 Feb 2005 23:22:09 +0100, "Uffe Ravn"
<uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

>Er der ikke noget med tranebærssaft?

Der skal ret meget til, så fryssetørret tranebærsaft i kapser synes
jeg er bedre at tage.

Og jo, det er et af de få naturlægemidler som de fleste læger
anbefaler ;)

Men hvis ikke det tager det i løbet af nogle (3-4) dage, så skal I til
lægen med en urinprøve han kan dyrke for at finde det antibiotikum der
hjælper mod den aktuelle bakteriestamme.

Jeg havde en periode på 3 år med konstant blærebetændelse hvor det
bl.a. også satte sig i prostata. Det var ikke behageligt.

Nu er det jo ikke aktuelt ved en pige, men der er en risiko for at det
går i nyrene - derfor skal man sørge for at behandle det.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-02-05 10:12

Den 03-02-05 08.15 skrev Nicolai Lang følgende:

> Men hvis ikke det tager det i løbet af nogle (3-4) dage, så skal I til
> lægen med en urinprøve han kan dyrke for at finde det antibiotikum der
> hjælper mod den aktuelle bakteriestamme.

Det kan være fint nok, hvis man er voksen og har haft det flere gange.
Når der er tale om en lille pige på 6 år, er det bare med at komme til
læge med det samme.

> Nu er det jo ikke aktuelt ved en pige, men der er en risiko for at det
> går i nyrene - derfor skal man sørge for at behandle det.

Og det kan i yderste konsekvens være fatalt, derfor skal man absolut
ikke vente.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 03-02-05 12:54

On Thu, 03 Feb 2005 10:12:15 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Det kan være fint nok, hvis man er voksen og har haft det flere gange.
>Når der er tale om en lille pige på 6 år, er det bare med at komme til
>læge med det samme.

Hej Kim,

Tak - jeg ville bare ikke skrive det så rabiat, jeg har (heldigvis)
kun erfaring som voksen. Men ja hellere en gang for meget end en gang
for lidt til lægen.

>Og det kan i yderste konsekvens være fatalt, derfor skal man absolut
>ikke vente.

Ja - det var min mening at understrege dette - tak for suppleringen.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-02-05 15:55

Den 03-02-05 12.54 skrev Nicolai Lang følgende:
> [...]
>
> Tak - jeg ville bare ikke skrive det så rabiat, jeg har (heldigvis)
> kun erfaring som voksen. Men ja hellere en gang for meget end en gang

Jeg vil gerne være rabiat. Ikke for at gøre Kitti mere bange end
nødvendigt er - nedenstående hører heldigvis til de meget sjældne tilfælde.

Vi mistede min niece, da hun var "snart 5 år". Og det var ikke engang,
fordi hun ikke var til læge, men fordi lægen troede, moderen var pylret
(det er alle mødre til børn i den alder vel). Da vi langt om længe kom
videre i systemet var det for sent.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 03-02-05 18:29

On Thu, 03 Feb 2005 15:55:07 +0100, Kim Ludvigsen
> [...]

>fordi hun ikke var til læge, men fordi lægen troede, moderen var pylret
>(det er alle mødre til børn i den alder vel). Da vi langt om længe kom

Meget sørgeligt at høre. Selvfølgelig især hvis det vitterligt kunne
have været undgået hvis lægen havde været mere vågen.

Men var det pga betændelse i nyrene?

Jeg havde nemlig "kun" forstået det sådan at det var vanskeligt at
behandle, ikke at det kunne være fatalt.

Som et kuriosum kan jeg i øvrigt nævne at betændelse i prostata er
meget svært at behandle. Vist noget med at der er en meget lille
blodforsyning og derfor er det svært at få antibiotika ind.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-02-05 19:36

Den 03-02-05 18.28 skrev Nicolai Lang følgende:

> Meget sørgeligt at høre. Selvfølgelig især hvis det vitterligt kunne
> have været undgået hvis lægen havde været mere vågen.
>
> Men var det pga betændelse i nyrene?

Det startede som blærebetændelse, men fordi lægen slog det hen i, at det
ikke var noget alvorligt, og at min søster skulle slappe af, blev den
ikke stoppet. Da barnet fik det værre og værre, tog vi til sidst ind på
skadestuen. Her fik hun indsprøjtninger med antibiotika og blev så
overført til Rigshospitalet, men der var ikke noget at gøre, for da
havde betændelsen bredt sig.

Jeg kan ikke huske, om betændelsen havde bredt sig til andre organer end
nyrerne, eller om de andre organer tog skade af følgevirkninger.

> Jeg havde nemlig "kun" forstået det sådan at det var vanskeligt at
> behandle, ikke at det kunne være fatalt.

Det er nok et spørgsmål om, hvor sent man kommer, og hvor kraftig
betændelsen er.

Fra : Helle

Dato : 03-02-05 08:38

> [...]
> periode med forkølelse, ondt i halsen, hoste mv.
> Så jeg tænkte om det måske kan være lidt virus fra den omgang som stadig

Man får ikke blærebetændelse fordi man har haft influensa eller været
forkølet, MEN når immunforsvaret er svækket så får man måske nemmere andre
sygdomme skrabet til sig.
Jeg har siden jeg var 14 år gammel haft blærebetændelse adskellige gange om
året. Nogengange har det gjort frygtelig ondt når jeg har tisset og jeg har
tisset blod, mens jeg andre gange måske ikke har kunne mærke det store andet
end jeg har tisset lidt oftere end normalt.
Så snart man mærker symptomer bør man gå til lægen for det går ikke væk af
sig selv, så jo før man får antibiotika jo bedre.
Man kan sagtens fungerer på arbejde, i skole og andre steder selvom man har
blærebetændelse, dog har jeg én gang oplevet at jeg havde det meget skidt
men der tissede jeg også rent blod så...

Hos lægen skal man bare aflevere en urinprøve og så får man svar næste dag,
ganske enkelt.

Det er en rigtig god ide at drikke en hel masse vand da det renser ud og man
kan også indtage tranebærdrikke som der findes mange forskellige slags af
rundt omkring. Grunden til man skal drikke tranebær er fordi det er meget
surt og slår bakterierne ihjel.
Jeg fik også engang et andet godt råd:
Pres en citron, en rød grape og en appelsin og drik sådan et glas fuld 1-2
gange om dagen. Det er ekstremt surt så bør nok ikke bruges til børn
Men uanset hvad, så SKAL man have antibiotika og kan så tilføje
tranebærdrikke og andre sure frugtdrikke. HUSK vand, det er virkelig vigtigt
når man har blærebetændelse.

Ofte får man blærebetændelse fordi man kommer til at tørre sig bagfra og
frem (som kvinde). Man kan også få det hvis man ikke går ud og tisser efter
man har haft samleje med en mand, det er grunden til at jeg har haft det
mange gange. De seneste år har jeg dog husket at gå ud og tisse lige med det
samme bagefter og har været forskånet rimeligt for blærebetændelser.

Mvh Helle