Arbejdsløs og bi-erhverv???
Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 02-02-05 00:12

Jeg er pt. hjemsendt / arbejdsløs og på dagpenge.

Jeg tænker på at starte virksomhed inden længe,
meningen er at det skal være en lille pc-support butik.

Kan man og må man starte en lille forretning op
samtidigt med at man er arbejdsløs, eller skal man leve af det fra dag 1?

Er det evt nemmere hvis jeg starter p mens jeg ER i arbejde (alm. lønslave),
og igen, hvad sker der hvis jeg så bliver ledig igen, skal jeg så lukke
butikken eller lave af det fra dag 1???

Henrik

Fra : Holst

Dato : 02-02-05 00:27

Henrik (Silkeborg) wrote:

> [...]
> og igen, hvad sker der hvis jeg så bliver ledig igen, skal jeg så lukke

Man må gerne have selvstændig bibeskæftigelse, og jeg mener også godt,
at du må opstarte den selvstændige bibeskæftigelse, mens du er arbejdsløs.

Men tal med din A-kasse om dette. De kan vejlede dig.

Fra : "Carsten Riis

Dato : 02-02-05 01:33

Henrik (Silkeborg) skrev den 02-02-2005 00:12:
> [...]
> og igen, hvad sker der hvis jeg så bliver ledig igen, skal jeg så lukke

Du bør helt klart afklare dine spørgsmål med din akasse!

De kan rådgive dig meget meget bedre end man kan i en nyhedsgruppe.

Det er ikke fordi jeg ikke vil hjælpe dig. Men det kan være forhold ved
den virksomhed du vil grundlægge, at de råd jeg giver viser sig at være
forkerte. Og så står lige pludselig med en sigtelse omkring social
bedrageri på halsen....og giver mig skylden.

Min akasse har et særligt afsnit omkring det med selvstændige og
bibeskæftigelse: http://www.ca.dk/ydelser_regler/selvstaendig/
Da dagpengereglerne er ens uanset hvor man er sikret, så kan du også
bruge beskrivelserne.

Men før du foretager dig noget, så bør du altså få forholdene afklaret
med akassen.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 02-02-05 18:31

Takker!!!

http://www.ca.dk/ydelser_regler/selvstaendig/

Var MEGET informativ

P.S. Jeg ringer til min A-Kasse i morgen...

Henrik

Fra : Neil Southwood

Dato : 02-02-05 02:12

In news:42000cc7$0$48318$14726298@news.sunsite.dk,
Henrik (Silkeborg) <henrik_newsNOSPAMHERE@yahoo.dk> typed:
> Kan man og må man starte en lille forretning op
> samtidigt med at man er arbejdsløs, eller skal man leve af det fra
> dag 1?

Ja, man kan få tilladelse fra sin a-kasse til at starte selvstændig
virksomhed som bierhverv op til 15-20 t/u, hvis man kan godtgøre at den kan
drives videre uden for normal arbejdstid når man bliver arbejdsramt.

Men som du skal altså have tilladelse.

--
Neil Southwood

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 02-02-05 18:44

"Neil Southwood" <neil.southwood@fjern.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virksomhed som bierhverv op til 15-20 t/u, hvis man kan godtgøre at den
> kan drives videre uden for normal arbejdstid når man bliver arbejdsramt.

Godt at vide , takker endnu en gang...

Henrik

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 02-02-05 06:21

"Henrik (Silkeborg)" <henrik_newsNOSPAMHERE@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lønslave),
> og igen, hvad sker der hvis jeg så bliver ledig igen, skal jeg så lukke

Hovedreglen er, at man ikke kan få dagpenge og være selvstændig eller i
arbejde samtidig. Og det med selvstændig gælder uanset om, du er begynd at
tjene penge eller ej, bare du arbejder som selvstændig. Sådan er
hovedreglen.

Du kan søge din A-kasse om det der kaldes supplerende dagpenge - et system,
der i en kortere periode (typisk max 3 mdr.) kan danne sikkerhedsnet under
dig, så du i denne peridoe får lov til at starte egen virksomhed op, mod at
lægge regnskab til a-kassen, så de kan se hvad du tjener. Princippet i
løsningen er, at a-kassen fylder op, så du er sikret din dagpengesats i
prøveperioden.

Hvis du i periode tjener 10.000 kr. pr. måned fra din egen virksomhed,
trækkes de fra den udbetaling du skulle have haft fra a-kassen. Så du tjener
ikke rigtigt noget ved løsningen - medmindre du rammer en guldåre - men du
har dig et godt sikkehedsnet.

Og ved at sprøge først, er du også sikret mod en anklage for dagpengefusk.

/Flemming U

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-05 09:29

> [...]
> lønslave),
> og igen, hvad sker der hvis jeg så bliver ledig igen, skal jeg så lukke

Jeg stod i samme situation for et par år siden og fik den gang oplyst at jeg
sagtens kunne modtage dagpenge mens jeg havde selvstændigt erhverv, MEN de
penge du tjener skal modregnes i dine dagpenge, LIGESOM den tid du måtte
bruge på kundekontakt bliver modregnet /time for time), selvom det ikke er
noget du får penge for af kunden. DVS. tid på opsøgende salg modregnes time
for time, selvom du ikke opnår salg osv...
Jeg kontaktede Claus Hjort og spurgte om de ikke også havde interesse i at
flere forsøgte sig som selvstændige, men han fastholdt at reglerne var gode
nok...
Mvh Tommy

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 02-02-05 18:46

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg kontaktede Claus Hjort og spurgte om de ikke også havde interesse i at
> flere forsøgte sig som selvstændige, men han fastholdt at reglerne var

Ok, men hvem er Claus Hjort?

Henrik

Fra : Leonard

Dato : 02-02-05 19:17

http://www.bm.dk/ministeren/default.asp
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Fra : Lars Hansen

Dato : 02-02-05 14:57

Jeg undrer mig over de svar du har fået. I følge min A-kasse kan
man have selvstændigt bierhverv på følgende betingelser:

Man skal opgive de antal timer, man bruger på dagpengekortet.
Disse timer modregnes i dagpengene uanset hvor meget man evt har i
overskud. A-kassen har selvfølgelig ingen mulighed for at
kontrollere om antallet af timer er opgivet korrekt.

Dagpengeretten reduceres til 1½ år fra den dato man påbegynder
selvstændigt bierhverv.

Du er velkommen til at skrive til mig hvis du spørgsmål til dette.

Lars

Fra : Allan Soerensen

Dato : 02-02-05 15:15

"Lars Hansen (slet IR0UP)" <lars@IR0UPhansen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg undrer mig over de svar du har fået. I følge min A-kasse kan
> man have selvstændigt bierhverv på følgende betingelser:

Jeg tror der er lidt forskel på hvordan de forskellige fagforeninger tolker
reglerne. Nogen af de svar der er kommet har jeg hørt før.

> [...]
> kontrollere om antallet af timer er opgivet korrekt.
>
> Dagpengeretten reduceres til 1½ år fra den dato man påbegynder

Det er nøjagtig samme udlægning jeg fik da jeg i sin tid kontakte min
daværende fagforening (Teknisk Landsforbund). Jeg fik dem endda til at
bekræfte det skriftligt, så der ikke skulle opstå problemer *hvis* jeg blev
arbejdsløs.
Ifølge den forklaring jeg fik, kunne man efter 1½ år vælge at afvikle
virksomheden og dermed bevare dagpengeretten.

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-02-05 16:51

Lars Hansen (slet IR0UP) skrev den 02-02-2005 14:56:
> Jeg undrer mig over de svar du har fået. I følge min A-kasse kan
> man have selvstændigt bierhverv på følgende betingelser:

Hvorfor undre sig? Jeg har da henvist til den side, hvor nøjagtig de
samme informationer står.