Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Lån delt ud på flere personer
Fra : M.T.

Dato : 01-02-05 13:43

Hej,

Jeg skal have lavet en billån sammen med en anden person (vi ejer bilen
50%/50%) - dette er der ikke nogen større problemer i, meeeeeen.. hvad
så med renterne - eller rettere -> fradraget som følge af renterne
Det drejer sig om lån på ca. 400k, så det er alligevle nogen penge.
Selvom billånet er i 2 personer, er det ikke nogen hemmelighed at det er
undertegnede som kommer til at stå for alle udgifter i forbindelse med
det - derfor vil jeg også gerne have gavn af det fradrag som renterne
giver i mit indkomst - igen der er flere penge at hente når der er
topskat på....

Spørgsmålet er om rentefradraget skal fordeles ligeligt imellem
lånetagere, eller kan vi selv bestemme det (ved f.eks. at hun ikke
skrive dem på sin selvangivelse, mens jeg skriver det fulde rentfradrag
på min selvangivelse) ?

På forhånd tak

/m.

Fra : Jens G

Dato : 01-02-05 17:00

On Tue, 01 Feb 2005 13:42:44 +0100, "M.T." <nospam@yahoo.NOSPAM.com>
wrote:

> [...]
>lånetagere, eller kan vi selv bestemme det (ved f.eks. at hun ikke
>skrive dem på sin selvangivelse, mens jeg skriver det fulde rentfradrag

Hvis I ikke er gift, skal rentefradraget deles i forhold til hvor stor
del af lånet i hver især står for.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : M.T.

Dato : 01-02-05 17:21

Jens G wrote:

> Hvis I ikke er gift, skal rentefradraget deles i forhold til hvor stor
> del af lånet i hver især står for.

Ok, hmm.. Det introducerer straks et andet spørgsmål - vil
forsikringsselskabet have noget imod at det er vedkommende der ejer 1%
af bilens værdi, som tegner forsikring...

Fra : Knud Thomsen

Dato : 01-02-05 17:29

"M.T." <nospam@yahoo.NOSPAM.com> skrev i en meddelelse

> Ok, hmm.. Det introducerer straks et andet spørgsmål - vil
> forsikringsselskabet have noget imod at det er vedkommende der ejer 1%
> af bilens værdi, som tegner forsikring...

De vil formentlig være bedøvende ligeglade.
Derimod kan du få problemer med lånet hvis fordelingen er sådan, da
banken/finansieringsselskabet så ikke har et regulært pant.

Knud

Fra : Anita

Dato : 01-02-05 18:17

M.T. wrote:

> Ok, hmm.. Det introducerer straks et andet spørgsmål - vil
> forsikringsselskabet have noget imod at det er vedkommende der ejer 1%
> af bilens værdi, som tegner forsikring...

I princippet er der ingen problemer i at have 50/50% på
registreringsattesten men 100% til dig på lånene. Det giver først problemer
den dag I evt. går fra hinanden i vrede.

Så er der blot problemet med pant i bilen som en anden nævner. Men prøv at
tale med banken om det. Måske din kreditværdighed er god nok til at finde en
løsning alligevel.

Venligst Anita

Fra : M.T.

Dato : 02-02-05 00:05

Anita wrote:
[snip]
> I princippet er der ingen problemer i at have 50/50% på
> registreringsattesten men 100% til dig på lånene. Det giver først problemer
> den dag I evt. går fra hinanden i vrede.

Hvis vi går fra hinanden i vrede er der meget større ting end dette der
kommer i fokus, så det...

> Så er der blot problemet med pant i bilen som en anden nævner. Men prøv at
> tale med banken om det. Måske din kreditværdighed er god nok til at finde en
> løsning alligevel.

Well, min bank sagde bare at lånet skulle gøres til begge 2 og lånet
ville så være 50/50% i det tilfælde.. Men jeg har faktisk ikke spurgt om
der kan stå 2 personer på registreringsattesten og om
forsikringsselskabet så vil give os lov til at tegne forsikringen kun i
hendes navn....

Generelt er min bank ikke særlig villig til at lave den slags
"ordninger" - min bankrådgiver spørger og spørger hele tiden som om jeg
vil prøve at fuske mig frem til et eller andet - og det eneste jeg blot
vil er at have forsikringen i den anden bruges navn...

Fra : Anita

Dato : 02-02-05 18:04

M.T. wrote:
> Hvis vi går fra hinanden i vrede er der meget større ting end dette
> der kommer i fokus, så det...

Indeed. Men det er dog ikke uden betydning at have i tankerne alligevel.

> [...]
> om der kan stå 2 personer på registreringsattesten og om
> forsikringsselskabet så vil give os lov til at tegne forsikringen kun

Der kan godt stå 2 personer på reg.-attesten. Det har vi.

> [...]
> jeg vil prøve at fuske mig frem til et eller andet - og det eneste
> jeg blot vil er at have forsikringen i den anden bruges navn...

Jamen banken kan vel være ligeglad med hvem der hæfter for gælden, bare de
har sikkerhed for deres betaling.

Venligst Anita

Fra : Søren Mors

Dato : 02-02-05 19:20

M.T. wrote:

> [...]
> der kan stå 2 personer på registreringsattesten og om
> forsikringsselskabet så vil give os lov til at tegne forsikringen kun i

Det tror jeg da godt. Da vi havde bil var både registreringsattest og
forsikring i min kones navn, hun har ikke noget kørekort. Jeg stod dog
som medejer på registreringsattesten og som bruger på forsikringen.

Søren Mors

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 01-02-05 19:34

> [...]
> lånetagere, eller kan vi selv bestemme det (ved f.eks. at hun ikke skrive
> dem på sin selvangivelse, mens jeg skriver det fulde rentfradrag på min

Hvorfor ikke låne pengene samlet et sted, og i begge navne?? Så er i ude
over det eventuelle problem hvis i skulle ende med at gå fra hinanden, da i
så hæfter for bilen begge to. Samtidig er det med pant i bilen også løst, og
der er ikke nogen problemer med hvem, der står som forsikringstager. -- Det
er bare min mening, og det ville nok også være løsningen for mig/os, hvis
min kone og jeg skulle købe en bil til så mange penge.

Jesper.

Fra : Brian R.

Dato : 02-02-05 09:16

"M.T." <nospam@yahoo.NOSPAM.com> skrev i en meddelelse > Hej,
> det - derfor vil jeg også gerne have gavn af det fradrag som renterne
> giver i mit indkomst - igen der er flere penge at hente når der er
> topskat på....

Jeg går ud fra at du er klar over, at det kun er såfremt du har positiv
nettokapitalindkomst at dit udsagn er rigtigt. Såfremt du ikke har positiv
nettokapitalindkomst, så har renterne ingen indflydelse på hverken
topskatten eller mellemskatten - og fordelingen imellem jer kan derfor være
ligegyldig.

Mvh,
Brian