Spørgsmål vedr. laminering, indbinding, li~
Fra : Ukendt

Dato : 31-01-05 15:56

Hej.

Formentlig ikke den rigtige gruppe at poste i, men omvendt... hvad er *den*
rigtige gruppe til dette spørgsmål. Men i en erhvervsgruppe er der sikkert
folk, der har erfaring med emnet, hvorfor jeg spørger her.

Det drejer sig om spørgsmål om laminering, limning, indbinding m.v. i
forbindelse med dokumenter o.l. i en mindre hobbyvirksomhed.

*Laminering*
Hvad er (kvalitets)forskellen på koldlaminering og varmlaminering? Vil nogen
direkte fraråde brug af koldlaminering i en mindre hobbyvirksomhed?

*limning / spiralryg*
Der bliver også brug for, at der skal laves enkelte "hæfter" og
vejledninger. Her har jeg set en limingsmaskine og en maskine der kan sætte
en spiralryg på (kan ikke huske, hvad sidstnævnte kaldes).

Begge maskiner koster kr. 300,- og virker relativt dyre i drift (materialer
til hver enkelt trygsag).

Er der nogle, der har erfaringer med de to måder (limning af ryg hhv.
spiralryg)?

De bedste hilsener
Hans

Fra : Holst

Dato : 31-01-05 16:19

Hans wrote:

> Formentlig ikke den rigtige gruppe at poste i, men omvendt... hvad er *den*
> rigtige gruppe til dette spørgsmål. Men i en erhvervsgruppe er der sikkert
> folk, der har erfaring med emnet, hvorfor jeg spørger her.

dk.forbruger er nok det, der kommer tættest på en rigtig gruppe.

> [...]
> Hvad er (kvalitets)forskellen på koldlaminering og varmlaminering? Vil nogen
> direkte fraråde brug af koldlaminering i en mindre hobbyvirksomhed?

Jeg har aldrig selv lavet koldlaminering, så jeg kender ikke rigtig
noget til det. Men jeg er generelt blevet advaret imod det, idet det
ikke skulle være nær så holdbart som varmlaminering, og man risikere
meget lettere, at lamineringsarket "slipper" papirarket, så der ligesom
dannes "bobler" eller "lommer".

Jeg ville aldrig selv købe en koldlaminator, selvom en sådan jo typisk
ar væsentlig billigere end en varmlaminator.

> [...]
> til hver enkelt trygsag).
>
> Er der nogle, der har erfaringer med de to måder (limning af ryg hhv.

I min studietid lavede vi selv og fik udleveret materiale, noget var
limet (gennemsigtig forside af plast, bagside af pap og lim i ryggen) og
andet med spiralryg.

For og imod. Tjah ... Hæfterne, der er limet, er efter min mening de
rareste at bladre i, og de ligger langt bedre i taske, står langt bedre
på reol og lignende end hæfterne med spiralryg, fordi spiralryggen
fylder mere end selve hæftet. Hæfterne med spiralryg er derimod nemmere
at bladre helt rundt, idet siderne jo kan drejes alle 360° rundt. Det
kan man ikke med hæfterne med limryg, som er langt sværere at holde
liggende åbne. Hæfterne med limryg har også den ulempe, at hvis limen
ikke har fået godt fat i siderne, så kan siderne have tendens til at
falde ud. Det problem kan man dog ofte rette op igen ved på et senere
tidspunkt at give hæftet en ny tur i limbindingsmaskinen.

Der er plusser og minusser ved begge dele, og hvis jeg skulle lave et
valg, så tror jeg, at det vil komme an på formålet med hæftet, hvordan
hæftet skal bruges.