Bogføring af tyveri samt erstatning
Fra : Ulrik

Dato : 30-01-05 21:26

Hvor i kontoplanen ville det være naturligt at bogføre tyveri af
kassebeholdning, samt forsikringserstatning for kassebeholdning og div.
computerudstyr?

Mvh. Ulrik

Fra : KHJ

Dato : 31-01-05 03:11

Ulrik wrote:
> Hvor i kontoplanen ville det være naturligt at bogføre tyveri af
> kassebeholdning, samt forsikringserstatning for kassebeholdning og
> div. computerudstyr?
>
> Mvh. Ulrik

Tyveri af kassebeholdningen er du i sagens natur nødt til at kreditere
kassekontoen (pengene er jo forsvundet ud af kasssen) og debitere
egenkapitalen.

Tyveri af forskellige effekter er jo opgjort i skadesanmeldelsen til en
værdi nærmest værdien af erstatning af nyt. (det stjålne er muligvis
forældet, så forsikringen dækker så erstatning op til nærmeste erstatning
for det stjålne (eller i.t. bestmmelser for din police)

Som momsregistreret får du erstatning excl. moms.

Du modtager formentlig erstatning med en check, der debiteres bankkontoen og
krediteres egenkapitalen.

Du skal nu ud og købe nyt EDB-udstyr, som debiteres driften (for beløb under
10.200) eller anlægsaktiver, køb af maskiner/inventar.
Ved køb af nyt udstyr afløftes automatisk moms som ved et hvilket som helst
indkøb.

Der er således for så vidt ingen sammenhæng mellem erstatningen og indkøb at
nyt udstyr.
KHJ

Fra : :-\) Carsten

Dato : 11-04-05 05:13

> Tyveri af kassebeholdningen er du i sagens natur nødt til at kreditere
> kassekontoen (pengene er jo forsvundet ud af kasssen) og debitere
> egenkapitalen.

Min revisor ville ikke bryde sig om, at man konstant debeterer og krediterer
egenkapitalen.
Han ville have debiteret en debetor-konto, som kunne hedde noget a la
"Tilgode for erstatninger hos forsikringsselskab".
(selv om det i det dobbelte bogholderi i sidste ende ville blive det samme)
Det er dog ikke forkert at debetere egenkapital.

> [...]
> forældet, så forsikringen dækker så erstatning op til nærmeste erstatning
> for det stjålne (eller i.t. bestmmelser for din police)

Hvis det skal være helt korrekt:
Den dag man opdager tyveriet laver man et internt bilag, hvor man skønner
værdien af det stjålne aktiv.
Aktiv-kontoen krediteres og
der debeteres en konto som hedder noget a la
"Tilgode for erstatninger hos forsikringsselskab".
(Dette er forudsat at det stjålne EDB er aktiveret - og ikke allerede
afskrevet)

> Du modtager formentlig erstatning med en check, der debiteres bankkontoen

Njaaah... Jeg plejer at ligge modtagne checks sammen med dagens kontante
beholdning (mit kontantsalg), og så skal bank først debeteres, når den er
aflereveret i banken!

> Du skal nu ud og købe nyt EDB-udstyr, som debiteres driften (for beløb
under
> 10.200) eller anlægsaktiver, køb af maskiner/inventar.

Hvis det er i 2005 er beløbet 11.000 kr.

--

Mange hilsner fra
Carsten

cjt@mailme(slet_dette_i_parantes).com