to slags medicin
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-01-05 09:37

Hvis man af sin læge bliver påduttet to forskellige slags
medicin, er der så et sted man kan undersøge, om de to
harmonerer, hvilket jo ikke altid er tilfældet. Helst et
sted på nettet.
Det drejer sig om Triatec (blodtrykssænkende) og
kolesterolsænkende (endnu ukendt mærke)
mvh Ebbe

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-01-05 10:06

En mulighed er Lægemiddelkataloget: <http://lk-online.dk/>.

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-01-05 12:17

On Sun, 30 Jan 2005 09:06:12 +0000 (UTC), Klaus Alexander
Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

>En mulighed er Lægemiddelkataloget: <http://lk-online.dk/>.

Mange tak for adressen, der mangler vist WWW, men jeg
fandt det.
Jeg vil prøve om jeg kan finde ud af det, jeg er jo ikke Læge
mvh Ebbe

Fra : Ragnar

Dato : 30-01-05 13:45

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Mange tak for adressen, der mangler vist WWW, men jeg
> fandt det.
> Jeg vil prøve om jeg kan finde ud af det, jeg er jo ikke Læge
> mvh Ebbe

Hej Ebbe.

Du skal se de sektioner, der hedder kontraindikationer og interaktioner. Det
er ikke skrevet til lægmand, så det kan være svært at overskue. Hvis du
finder ud af, hvilken slags kolesterolsænkende medicin du skal have, skal
jeg prøve at undersøge det for dig, men det ser ikke umiddelbart ud som om
der skulle være interaktioner, som du kan se her:

Interaktioner
Ved samtidig indgift af ACE-hæmmere og kalium eller kaliumbesparende
diuretika øges kaliumkoncentrationen i blodet på grund af ACE-hæmmernes
aldosteronsekretionshæmmende virkning. Der er risiko for
lithiumintoksikation ved samtidig indgift af ACE-hæmmere og lithium.
Serum-lithium bør kontrolleres. Indometacin og formentlig andre NSAID kan
reducere den antihypertensive effekt af ACE-hæmmere. Samtidig indgift af
ACE-hæmmere og NSAID øger risikoen for nyrefunktionsnedsættelse under
behandlingen. Virkningen af perorale antidiabetika (sulfonylurinstoffer)
forstærkes af ACE-hæmmere.
(kilde: lægemiddelkataloget)

Lithium gives mod forskellige former for sindsygdomme, NSAID (non steroide
anti inflammatoriske drugs) er smertestillende medicin som eksempelvis
iboprofen og naprosyn, som gives mod milde til moderate smerter så som gigt
o.l. Antidiabetika er medicin mod sukkersyge.
Hvis ikke du tager noget af ovenstående medicin, burde der ikke være
problemer.

Mvh Ragnar / stud.pharm.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-01-05 16:46

On Sun, 30 Jan 2005 13:44:55 +0100, "Ragnar"
<fedtkarl@hotmail.com> wrote:

>Hej Ebbe.
>
>Du skal se de sektioner, der hedder kontraindikationer og interaktioner. Det
>er ikke skrevet til lægmand,

Hej Ragnar,
ja for mig kunne det lige så godt være Swahili, men alligevel får
jeg da en fornemmelse.
Jeg kæmper for at undgå medicin, jeg er diabetiker type 2, og får
i øjeblikket kun Triatec, men kolesteroltallet var sidste gang 5
og Lægen vil have det på 4,5, som det har været før, jeg hader
medicin, så jeg prøver at undgå det, nu får jeg se om ca, 14
dage, ellers klager jeg min nød
mvh Ebbe

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-01-05 20:08

Den 30-01-05 16.46 skrev Ebbe Hansen følgende:
> [...]

> i øjeblikket kun Triatec, men kolesteroltallet var sidste gang 5
> og Lægen vil have det på 4,5, som det har været før, jeg hader

Jeg forstår ikke helt den modvilje mod medicin, og slet ikke, hvis
medicinen er uden bivirkninger. Jeg lå lidt under grænsen mht.
kolesteroltallet, men bad selv om at få en recept af diabeteslægen.

Nyere undersøgelser har vist, at selvom man ligger lidt under grænsen,
så kan det være en fordel at komme endnu længere ned - også selvom man
ikke har sukkersyge. For os er det endnu vigtigere at holde
kolesteroltallet i ave.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Ragnar

Dato : 30-01-05 20:22

> [...]
> og Lægen vil have det på 4,5, som det har været før, jeg hader
> medicin, så jeg prøver at undgå det, nu får jeg se om ca, 14

Får du medicin mod din diabetes og i så fald hvilken?
Jeg spørger fordi virkningen af sulfonylurinstoffer, som gives mod
ikke-insulin-krævende diabetes, forstærkes af ACE-hæmmere, som Triatec.

Mvh Ragnar

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 31-01-05 13:10

On Sun, 30 Jan 2005 20:22:03 +0100, "Ragnar"
<fedtkarl@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Jeg spørger fordi virkningen af sulfonylurinstoffer, som gives mod
>ikke-insulin-krævende diabetes, forstærkes af ACE-hæmmere, som Triatec.

Nej, blodsukker holder jeg fint, med motion, og fornugtig føde.
Triatec fik jeg på grund af albumintab i nyrer, så jeg må måske
finde mig i noget kolesterolsænkende, jeg kan ikke hente meget
mere ved motion, jeg cykler 25 km, ikke hver dag men næsten,
og jeg er 76 år.
Min modvilje mod medicin stammer fra bekendte, som tog
piller for hovedpine, for søvn, m.m. jeg har aldrig taget noget
som helst (jo en morgenbajer for hovedet).
mvh Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 20:40

> jeg hader
> medicin, så jeg prøver at undgå det, nu får jeg se om ca, 14
> dage, ellers klager jeg min nød

prøv Guarmin http://www.diabetes.dk/default.asp?id=4757 , det er kostfibre
og fungerer udmærket for mig