Forkølet, og hva så
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-01-05 09:29

Jeg har reddet mig en kæmpeforkølelse, og spekulerer
på, hvad mon er bedst.
At gemme sig under dynen, og svede det ud, eller at gå
en frisk tur ud i kulden, hvad mener i, er der nogen
undersøgelse om det
mvh Ebbe

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-01-05 10:39

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på, hvad mon er bedst.
> At gemme sig under dynen, og svede det ud, eller at gå
> en frisk tur ud i kulden, hvad mener i, er der nogen

Jeg plejer slet ikke at indrette mig på, at jeg er forkølet. I den forstand,
at jeg sædvanligvis gør, som jeg ville gøre, hvis jeg IKKE var forkølet.

Jeg går på arbejde (de to seneste gange er forkølelsen dog startet sidste
arbejdsdag før ferien).
Jeg løber uansets vejret - men ikke helt så langt, når næsen løber med.
Jeg vinterbader og går i sauna - uanset jeg er forkølet eller har
halsbetændelse. Har lige dyppet min forkølede krop i 0 grader koldt havvand.

Uanset hvad jeg gør eller undlader at gøre (af måske drastiske ting som løb
og vinterbad), synes det ikke at have nogen særlig indflydelse på
forkølelsen. Den varer den tid, en forkølelse varer - og det er altid en
uges tid. Jeg kender intet, der kan forkorte den.

Det eneste, der kan forværre forkølelsen (men ikke forlænge), er tobaksrøg.
(Jeg er dog kun passiv ryger)

Det eneste jeg IKKE og aldrig gør, er at ligge i sengen.
Det er jeg for rastløs til. Der skal MEGET høj feber til, før jeg lægger
mig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lene Hansen

Dato : 30-01-05 12:06

Det kommer an på om der evt. er feber. Er der det, så ville jeg blive inde i
varme og måske helst under dynen. Er du bare "almindelig" forkølet sker der
jo ikke noget ved at gå ud en tur, men når det er værst, så er det vel bedst
at blive hjemme af mange hensyn. Dels er det jo en sygdom, dels spreder du
smitte ved at være sammen med andre, og dels kan der vel også lettere støde
komplikationer til hvis man afkøles voldsomt. Og så er det jo forskelligt
hvor påvirket vi er fra person til person. Nogen føler sig meget syge, andre
regner det ikke for noget. Personligt føler jeg mig meget syg når det er
værst.

Med venlig hilsen

Lene Hansen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-01-05 12:12

On Sun, 30 Jan 2005 10:38:42 +0100, "Lisbeth Jacobsen"
<lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> wrote:

>Det eneste jeg IKKE og aldrig gør, er at ligge i sengen.
>Det er jeg for rastløs til. Der skal MEGET høj feber til, før jeg lægger
>mig.
>
>Mvh. Lisbeth

Hej Lisbeth, tak for dit svar, det lyder godt i mine ører,
undtaget vinterbadning UHA .
Jeg synes også at have bemærket, at hosten bliver
rigtig slem, når man er i varmen
mvh Ebbe

Fra : preben nielsen

Dato : 31-01-05 18:41

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i
en meddelelse
> [...]
> den forstand,
> at jeg sædvanligvis gør, som jeg ville gøre, hvis jeg IKKE var

Ok, men havde du arbejdet i min afdeling, så var du røget hjem !

Det drejer sig ikke om, hvorvidt man er i _stand_ til at gå på
arbejde. Hvis vi andre er i fare for at blive smittet af en
kollega, så bedes kollegaen holde sig hjemme. Hellere een person
syg end 6 personer syge.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-01-05 19:49

> [...]
> Hvis vi andre er i fare for at blive smittet af en kollega, så bedes
> kollegaen holde sig hjemme. Hellere een person syg end 6 personer syge.

Forkølelsesvirus er i luften konstant, og er du modtagelig, så bliver du
smittet. Det afhænger aaf arbejdet. Det er knap så smart som kok at være på
arbejde med forkølelse som det er for en gårdmand, der er ude og alene det
meste af dagen eller kontorchefen med eget kontor.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-02-05 00:00

"preben nielsen" <prel@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, men havde du arbejdet i min afdeling, så var du røget hjem !

Hvis du var chef i min afdeling, ville du ikke sende mig hjem *G*

> [...]
> arbejde. Hvis vi andre er i fare for at blive smittet af en
> kollega, så bedes kollegaen holde sig hjemme. Hellere een person

Man smitter også før man bliver forkølet, så det vil ikke hjælpe ret meget.

Mvh. Lisbeth

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-01-05 12:18

Ebbe Hansen <ebbeh@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>på, hvad mon er bedst.
>At gemme sig under dynen, og svede det ud, eller at gå
>en frisk tur ud i kulden, hvad mener i, er der nogen

Hvis du ellers kan stå på benene er det bedst at holde sig igang.

Men hold dig venligst hjemme - Du behøver ikke smitte os andre

<mlr>

Fra : Peter

Dato : 30-01-05 13:19

> [...]
> på, hvad mon er bedst.
> At gemme sig under dynen, og svede det ud, eller at gå
> en frisk tur ud i kulden, hvad mener i, er der nogen

Gå du dig bare en tur og få noget frisk luft ned i lungerne. Du skal såmænd
bare klæde dig fornuftigt og varm på, men ikke så kompakt, at du kommer til
at svede under gåturen.Har du hoste så træk så vidt muligt luft gennem
næsen.

Peter

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-01-05 16:52

On Sun, 30 Jan 2005 09:28:46 +0100, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.dk> wrote:
Mange tak for alle svarene, så er det bare at plukke de mest
behagelige ud.
Nej jeg tror mere på en del frisk luft, hosten er frygtelig, når
jeg er inde i varmen
men tak allesammen
mvh Ebbe

Fra : preben nielsen

Dato : 31-01-05 18:43

> [...]
> på, hvad mon er bedst.
> At gemme sig under dynen, og svede det ud, eller at gå
> en frisk tur ud i kulden, hvad mener i, er der nogen

Gør hvad der får dig til at føle dig bedst tilpas (gåturen
sikkert). Forkølelsen tager den tid den tager alligevel.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 31-01-05 18:55

On Mon, 31 Jan 2005 18:42:34 +0100, "preben nielsen"
<prel@post.tele.dk> wrote:

>Gør hvad der får dig til at føle dig bedst tilpas (gåturen
>sikkert). Forkølelsen tager den tid den tager alligevel.

Jeg gik mig en god tur i den friske luft (hundekoldt)
det er ganske vist - hosten er næsten væk ude, men
lykkelig tilbage i varmen starter den igen, så det skal være
min nye filosofi, ud i luften
Tak til alle der deltog
godt at høre andres erfaringer
mvh Ebbe