Helbred, Livskrise / effektivitet
Fra : Soren_M

Dato : 29-01-05 11:51

Hej Gruppe,

hvordan kan det være at man ser en øget effektivitet hos folk der har været
alvorligt syge eller igennem forskellige livskriser, disse bliver ofte meget
mere effektive, nærværende, opnår fantastiske resultater og sikkert alt
muligt andet, skriv venligst hvis der er andre fordele?

fx. Lance Amstrong, selvfølgeligt kan kemi også gøre en del, men jeg havde
ikke lige andre eksempler ved hånden, skriv venligst flere på hvis i har
hørt eller kender andre.

Kan det virkeligt være rigtigt at vi skal se døden i øjnene før vi tager os
"sammen", og er der evt. andre metoder til at opnå denne effektivitet?

Mvh.
Søren M

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 31-01-05 12:40

"Soren_M" <momsendesign(SPAMFILTER)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
os
> "sammen", og er der evt. andre metoder til at opnå denne effektivitet?

Når man har være derude, hvor man ikke vidste, om man nogen sinde fik
chancen, for at bruge sig selv igen, så vokser lysten til det, ret så
voldsomt. Samtidigt med det, finder man ud af, at det macho image man havde
tegnet af sig selv, måske ikke var så solidt endda ..
Hvad endnu værre er, at det bliver så små ting, der redder hver dag, så man
tror det er løgn. Du har været i en krise, hvor du ikke kunne lave din egen
kaffe, ja ikke engang kunnet hælde den op, fordi kanden var for tung. Løfte
kruset, fordi vedkommende, der hældte det op, kom til at fylde det.... Så
ved du, hvor hjælpeløs man er, når man intet kan.
Så vil du gerne lave, alt det du overhovedet kan, og helst lidt mere.
Det er trods alt patientens vej tilbage til livet.

Mere nærværende... Ja helt klart... Grunden er enkel... Man har fundet ud
af, hvor meget de rigtigt små detaljer betyder. Bare spørg din kone, hvis
du har en sådan... Du har spist hendes frikadeller, hundredvis af gange, så
det er blevet en selvfølge. Men hvor ofte har du klappet dig på maven, og
sagt, " Hold kæft, hvor smagte det bare godt ". Se hvordan hendes humør
stiger 30 grader.
Jeg tror, før jeg selv fik prøvet det, så ville jeg sikkert grine røven i
laser, hvis jeg havde set en hel flok sygeplejersker, synge fødselsdags
sang, for en 36 årig mand.... Men den dag, var det godt nok lige det der
skulle til. Gud hvor jeg dog elsker dem allesammen. De er virkeligt deres
vægt værd i guld.

Fordele, ja det ved jeg ikke om man får.. Man får flest ulemper, men sjovt
nok, lærer man at leve med dem. Det sværeste i den situation, er at du får
fundet ud af, hvem der er dine venner. Du vil nok blive forbavset, for det
er sikkert ikke dem du ville have gættet på. Det er en af de ting, som
næsten gør mere ondt end sygdommen. Dem som du selv har hjulpet mest, er
dem, der vender dig ryggen. Det er sørgeligt, men desværre alt for ofte (
næsten altid ) tilfældet.

Nærværende... Ja... man får lige som tilført en ekstra dimension, det er
sådan set ikke en ekstra, den er bare blevet glemt i det moderne ræs. Det
er den der hedder bekymre sig om sine medmennesker. Hvis man idag opdager,
at en man kender, har problemer, så fortæller man det til alle andre, og
snakken løber rundt i ring, og gør som ringe i vandet, griber mere og mere
om sig. Nu griber du i stedet fat i personen, og siger, den er vist lidt
gal med dig, er det ikke ??...

Man bliver følsom.... Nogle siger sart, men bestemt ikke sart. Man kan
sidde og tude, over en tåreperser, eller når man ser sådan en rescue et
eller andet på tv.... Men sart.. Nej på ingen måder.
At tårerne løber, det er en af måderne, kroppen og sindet, prøver at skille
sig af med dårlige minder og oplevelser. Det er en af grundene til, hvorfor
folk helst skal snakke om det, så alle de indestængte følelser kan komme ud.

Desværre skal man så tænke på, at dem som ikke er noget ved musikken, ofte
bare bliver et nummer i statistikken. Al ros til hospitalerne, men det som
kommer efter hospitalet, det er absolut ikke fungerende. Det er i mange
tilfælder, langt mere invaliderende end folks sygdomme. Når folk kommer ud
fra hospitalerne, efter sådan en omgang, så er de skrøbelige, de er meget
lette at slå helt i stykker. En forkert socialrådgiver, er farligere end
kræft.

Lance Armstrong fik testikel kræft, og den skæbne deler han med mange
cykelryttere. Jeg mener at både Brian Holm og Jesper Skibby er blevet
behandlet for det, sammen med mange andre. Men hvis du syntes, at deres
præstation var noget, så skal du tænke på dem, som ikke er noget ved
musikken. De har alle haft den fordel, at deres helbred er blevet konstant
overvåget, og de er kommet i behandling, før de selv vidste, at de var syge.
De slap for den farligste del, nemlig turen på bistands kontoret. Derfor
var de ret hurtigt på banen igen, og med fortidens styrke i behold. Det
her, skal så specielt socialrådgivere læse.... Til trods for, at Lance
Armstrong kørte på luxusklasse, hele vejen igennem forløbet.... Det eneste
han skulle tænke på, var at blive rask.... Selv da, forklarer han i TV, at
det bestemt ikke var " A walk in the park " som vist var det udtryk han
brugte. Fortalte, hvordan det kunne tappe en, helt og aldeles for energi,
hvordan det var ved at slide ham op psykisk.
Det er jo det sjove med testikel kræft, du ser jo helt normal ud, og
muskelmassen er faktisk uændret, ja man taber sig ikkee, og gør man, er det
meget minimalt, men pludseligt er al energi væk, man leder efter styrke, til
at løfte foden, for bare at kæmpe sig hen til en stol. Når først man er
kommet ned på den, så kan man ikke komme derfra igen, ved egen hjælp. Får
man så også stråler, så får man måske også, en rigtig nasty kvalme, så man
tror, at man kaster selv fødderne op... og man er så svimmel, at man bare
venter på, ens egen gadedør kommer forbi.

Puha, jeg slutter nu, ikke fordi, jeg kunne fortsætte i dage, og alligevel
have glemt en masse. Om det egentligt gav noget svar, nej, ikke så man kan
sige, at det kan enhver forstå, men forhåbentligt forstod du bare lidt af
det, og så var det nok ikke helt spildt. Men bare problemerne med at få
omverdenen til at forstå de mest elementære, er håbløst. Som F.eks at en
afdeling for patienter med tarmkræft, ikke kan nøjes med et toilet, det
skulle topfiguren i processen, selv blive patient på selvsamme afdeling, for
at kunne indse. Han skulle selv prøve, hvordan det føltes, at stå midt
mellem sengen og toilettet, og have skidt i bukserne. Han skulle selv
prøve, at de gange, hvor han nåede derned, så var der en lang kø, og
udelukkende folk, som ham selv, der heller ikke kunne holde på det, men der
var han da i godt selskab, for de havde alle, skidt i bukserne.

Men vi lever mere intenst bagefter. Det er som er sket, kan vi jo ikke
ændre. Så er der liv efter døden... Aner det ikke, men giv mig et liv,
medens jeg lever... Så ser vi på det andet til den tid..

M.V.H.....Benny..

Fra : Soren_M

Dato : 31-01-05 19:10

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ændre. Så er der liv efter døden... Aner det ikke, men giv mig et liv,
> medens jeg lever... Så ser vi på det andet til den tid..

tak Benny,

tusind tak for et meget rørende svar.

de bedste hilsner
Søren Momsen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 31-01-05 23:16

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skrev

<Snip en utroligt masse rammende>

Tak!

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-02-05 10:32

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse

Det var en rigtig lærerig beretning. Tak for den!

Mvh. Lisbeth

Fra : Soren_M

Dato : 01-02-05 16:41

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41ff4969$0$29433$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> "Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse
>
> Det var en rigtig lærerig beretning. Tak for den!
>
> Mvh. Lisbeth

"et brev fra en venninde jeg sendte Bennys brev til"

Puha ret har han bestemt. Når man prøver hvad det vil sige at sidde på en
overlæges kontor og få besked om at du har kræft, mærke hvordan alt ændre
sig i løbet af ganske få sekunder. At komme så langt ned så man ingenting
kan, og man ved at der kun er en måde at komme tilbage til livet på, og det
er at kæmpe med alt hvad man har.

Når man er/har været kræftpatient så er hver dag en gave, man tænker
anderledes, jeg elsker livet uanset om det regner eller er fantastisk vejr.
Jeg elsker dem omkring mig, uanset om de ikke ved hvad de skal gøre og sige.
Jeg elsker at gå en tur. Jeg elsker at gøre andre mennesker glade. Jeg
elsker at hjælpe hvor jeg kan, uanset om det er stort eller småt. Jeg elsker
LIVET og har valgt at leve, så må kræften vente fordi den ikke får mit liv,
endnu...

Og når det så er sagt så findes der også dage, hvor man gemmer sig i en mørk
krog af huset, når sønnen sover. Tænker de tanker man ikke må, og tømmer
hovedet for tårer, hjertet flyder over i angst for en stund. Det er ok fordi
det også er en del af det, men skal helst kun være en meget lille del af
det.

Ja det er skræmmende at erfare at man skal have oplevet noget så alvorligt,
før man finder ud af hvad livet er værd. Og alverdens penge kan IKKE redde
ens liv, så nyd de mennesker der gør dit liv til noget ganske særligt, og
glem alt om rigdom og magt, blot for en tid.

Nyd livet, du aner ikke hvor meget du vil savne det hvis du skal miste det.

Tja jeg aner ikke om det gav mening, men jeg føler jeg blev lidt mere
positiv ved at få lidt på skrift.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 02-02-05 19:55

"Soren_M" <momsendesign(SPAMFILTER)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Tja, men sådan er det jo Så kan man spørge.... Hvad er en krise
psykolog..... En døv mand....Med høreværn

M.V.H.....Benny..