Hvad er forskellen på at bruge # id eller ~
Fra : Allan Juhl Petersen

Dato : 28-01-05 15:55

Hvad er forskellen på om jeg bruger id eller class i mit
stylesheet?
Hvis ja! hvad er de fordele ved at bruge det ene eller det anden?
Jeg undskylder på forhånd mit "newbie" spørgsmål.

Allan Juhl Petersen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-01-05 16:13

Allan Juhl Petersen skrev:

>Hvad er forskellen på om jeg bruger id eller class i mit
>stylesheet?

Primært at id kun må bruges en gang og class må genbruges, så i
praksis vil jeg vælge at bruge class i langt de fleste tilfælde,
det kan jo være at man senere vil bruge det samme, men et andet
sted.

id bruges så også i visse sammenhænge med dhtml (css og
javascript).
--
Knud

Fra : Allan Juhl Petersen

Dato : 28-01-05 16:20

Knud Gert Ellentoft wrote :

> [...]
> sted.
>
> id bruges så også i visse sammenhænge med dhtml (css og
Ok! id må bruges en gang og class flere gange. Enig med at det så
primært bliver class der bliver benyttet. Ja takker mange gange
for svaret.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-05 16:23

Allan Juhl Petersen skrev:

> Hvad er forskellen på om jeg bruger id eller class i mit
> stylesheet?

Id må kun bruges ét sted i samme dokument, class kan bruges mange
steder.

Gør som jeg:
Brug class overalt undtagen i sidelinks - altså links til
bestemte afsnit på samme side som den man læser.

Det kan godt ske at man er sikker på at man kun vil bruge en
indstilling et eneste sted, men fjorten dage senere retter man
måske i dokumentet og finder ud af at den faktisk skal bruges
flere steder alligevel. Så er det praktisk at det er en klasse,
og det giver ingen ulemper.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-01-05 16:27

Allan Juhl Petersen skrev:

> Hvad er forskellen på om jeg bruger id eller class i mit
> stylesheet?

I forhold til css-arket er der oftest ingen forskel. Css-tildelinger på
id-elementer vægtes højere end css-tildelinger på klasser, men det er
kun relevant hvis man skal overstyre egenskaber.

I forhold til html-koden er der den væsentlige forskel at id-elementer
skal være unikke på en side. En klasse kan derimod bruges mange gange.
Id-værdier har også funktioner i html-koden - fx kan man bruge et
id-element som et anker på siden (så man kan linke direkte til det sted
på siden).

> Hvis ja! hvad er de fordele ved at bruge det ene eller det anden?

Som nybegynder kan man udmærket klare sig med alene at anvende css på
klasser. Id-tildelinger kan være et udmærket valg hvis man alligevel
skal definere en id-værdi for det element man vil tildele css til, men
der er ikke grund til at opfinde id-værdier bare for at bruge dem.

Hvis man bruger absolut positionering af elementer, kan det give god
mening at anvende id-tildeling. Normalt vil der kun være ét element til
hver placeringskode, så her kan id-værdiens begrænsning til et enkelt
element være udmærket.

--
Jens Gyldenkærne Clausen