Query med summasion og lidt til...
Fra : Lars L. Christensen

Dato : 27-01-05 06:20

Hej gutter (og gutinder, for I må også være med)...

Jeg har 2 tabeller:

raw.*
+--------+--------+-------+
| src_as | dst_as | bytes |
+--------+--------+-------+

as_no.*
+----+------+
| as | name |
+----+------+

hvad jeg ønsker er, at src_as og dst_as i raw.* tabellen skal erstattes
med det ekvivalente name fra as_no.* tabellen.
Endeligt bliver hver tænkelig kombination af src_as og dst_as summeret
over bytes (denne del er der styr på)...

mit ønskede resultat skal være noegt i stil med:
+----------------------+----------------------+-------+
| src_as_name = src_as | dst_as_name = dst_as | bytes |
+----------------------+----------------------+-------+

Pt. har jeg følgende sql-streng:

   select sum(bytes), src_as, dst_as from raw group by src_as,dst_as

selve sql-strengen burde vise, hvor min udskifning er interessant.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe her.

mvh
lars Christensen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 28-01-05 09:38

Lars L. Christensen wrote:
> [...]
src_as,dst_as

> selve sql-strengen burde vise, hvor min udskifning er interessant.

En klassiker. Du skal joine den samme tabel på i to forskellige
instanser.

select sum(bytes), src.name src_as_name, dst.name dst_as_name
from raw
, as_no src
, as_no dst
where raw.src_as = src.as
and raw.dst_as = dst.as
group by src_as_name, dst_as_name

> Jeg håber der er nogen der kan hjælpe her.
Håber det hjalp!

VH
Kristian

Fra : Kaj Julius

Dato : 30-01-05 03:05

--- SNIP ---
[...]

Eller skrevet på en anden måde (som jeg personligt foretrækker, selv om den
selvfølgelig er funktionelt identisk med ovenstående):

SELECT SUM(bytes) AS bytes, src.name AS src_as_name, dst.name AS dst_as_name
FROM raw
INNER JOIN as_no AS src
ON raw.src_as = src.as
INNER JOIN as_no AS dst