lang boot tid på Asus A8V deluxe
Fra : Sune H.

Dato : 27-01-05 02:00

Hej NG

Jeg har et Asus A8V deluxe rev. 2.0 med nyeste 1009 bios

Mit problem er at når jeg booter maskinen op, står den lige efter den har
fundet harddiske osv. og venter i lang tid (læs: 10-15sek) med sort skærm og
kun en markør blinkene i hjørnet. Hvorefter den loader windowsXP pro hurtigt
og normalt.

Den her "lange" ventetid hvor den lader til at lave ingenting virker
irreterene ;( .. hvad ka' det værre?

Jeg har disablet både den onboard SATA og PROMISE controller, da jeg kun
benytter den alm. IDE controller. Men selv om disse controllere er slået til
laver den stadig dette "vente" nummer.

Jeg har desuden forsøgt følgende: Opdateret fra bios ver.1008 til 1009,
loadet bios defaults..

Ganske få gange har jeg oplevet at maskinen har startet op og brokket sig
over at den ikke har kunne finde harddisken, men slukker og tænder man igen
kan den fint.

Mit system:
A8V deluxe rev. 2.0 bios 1009
Athlon64 3200+ (Winchester)
512Mb Samting (single channel)
120Gb Seagate ATA100
Geforce4 TI4200
Tearratec Space 7 lydkort

Håber på svar

/Sune

Fra : Sune H.

Dato : 30-01-05 00:43

> [...]
> hurtigt og normalt.
>
> Den her "lange" ventetid hvor den lader til at lave ingenting virker

Jeg fandt selv løsningen og vil da lige poste den her....

Jeg havde et CD-rom drev sat på som SLAVE på den ene controller, men havde
ikke sat strøm til det.. Så snart jeg kobler drevet fra eller sætter power
til det, så er denne unormale lange "ventetid" væk..

Jeg har aldrig oplevet dette med andre Asus boards, men det lader altså til
at VIA IDE controlleren ka' mærke at et eller andet er sat på kablet og
sikkert venter på at det skal spinde op, hvilket det selvfølgelig aldrig
gør... og lidt efter timer den så ud og fortsætter..

/sune