Hvorledes foretages en import
Fra : Jonas Kofod

Dato : 27-01-05 00:25

Jeg vil gerne importere en sending varer fra ikke-EU-land. Men jeg er på bar
bund med det processuelle.
Jeg kender varekode - toldsats - afgifter m.m. Men hvorledes går det til i
praksis?

Afsender vedlægger et følgedokument?
Jeg indsender et "EU enhedsdokument" til told og skat?
Før eller efter modtagelse?

Jeg syntes der er mange ubesvarede spørgsmål tilbage efter at læse både told
og skats vejledninger og nettets forskellige virksomhedsguides. Så da jeg
nok ikke er den første ville jeg høre om der var nogen med hands on
experience der kunne gøre mig klogere?

Fra : Hans Hansen

Dato : 27-01-05 21:06

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bund med det processuelle.
> Jeg kender varekode - toldsats - afgifter m.m. Men hvorledes går det til i

Gør som vi andre tag et merkonomkursus i import på Handelsskolen istedet for
den lappeløsning du lærer på DTU Kampsax

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-01-05 01:16

"Hans Hansen" <hans@hansen.dk> skrev i en meddelelse

> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Gør som vi andre tag et merkonomkursus i import på Handelsskolen istedet
for
> den lappeløsning du lærer på DTU Kampsax

Nu var det mere det rent praktiske - f.eks. om det er smartest at anvende
edb-indberetning - ikke regler osv. jeg spurgte til. Det er
"hands-on-erfaring" man heller ikke får på Handelskolen.

Mit sigte er osse bare at få gennemført en modtagelsen af en sending varer,
ikke at få et diplom.
Mit studie (hvad det så end måtte være) har derfor ingen relevans herfor.
Min uddannelse og firma er to forskellige ting og derfor har det omsonst at
snakke om hvorvidt jeg lærer "de rigtige ting" eller om det er en
lappeløsning.

Jeg er kemiingeniør og uddanner mig derfor til at administrere tekniske
områder indenfor kemisk industri - ikke for at få en telefon og et
skrivebord hos en speditør. Hvis mit sigte var det sidstnævnte - ja så burde
jeg nok tage et merkonomkursus - og cand.polyt. kunne være at betragte som
en lappeløsning. Men sådan forholder det sig ikke.

Til din information vil jeg slutteligt tilføje at man ikke lærer noget på
"DTU Kampsax" da dette hverken er en uddannelsesinstitution eller
uddannelse.

Fra : Michael Rode

Dato : 29-01-05 18:04

> [...]
>
> Til din information vil jeg slutteligt tilføje at man ikke lærer noget på
> "DTU Kampsax" da dette hverken er en uddannelsesinstitution eller

Hej Hans

Brug en speditør og lad ham ordne alle papirerne - det koster ikke alverden.

Husk dog at du skal lade dig importør registrere inden du modtager varerne.

mvh
michael

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-01-05 13:30

"Michael Rode" <klar_snak@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]

alverden.

> Husk dog at du skal lade dig importør registrere inden du modtager

Tak for info - jeg er registreret til både det ene og det andet Jeg
kender osse reglerne som sådan - det var bare hvis nogen havde praktisk
erfaring.
Men tak for input - det kan godt være jeg skal snakke med en speditør for
den nemmeste løsning.

Fra : Ralph

Dato : 29-01-05 18:16

> [...]
> bund med det processuelle.
> Jeg kender varekode - toldsats - afgifter m.m. Men hvorledes går det til i

Brug en speditør - jeg afhentede 50 levende dyr i Kastrup igår, speditøren
ordnede toldpapirer på under een time - kr. 288,-

--
venligst
Ralph

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-01-05 13:40

> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
>
> Brug en speditør - jeg afhentede 50 levende dyr i Kastrup igår, speditøren
> ordnede toldpapirer på under een time - kr. 288,-

Ja ligefrem levende dyr skal jeg ikke have - det lyder som strabadserende
nok endda Selv uden regler m.m.
Jeg tror nu alligevel jeg vil se og prøve at ordne det selv. Jeg har styr på
alle reglerne og papirerne så vidt jeg selv mener er tilstrækkeligt til at
udfylde papirerne. Det var bare hvis nogen sad og havde styr på praksis.
Det er nok bare tilbageholdenhed for at "gøre det selv" - jeg skal nok bare
hoppe ud i det
Det er jo altid rart at bare ordne tingene selv hvis man kan - men det er
rart at vide at speditør løsningen ikke er dårlig hvis det bliver den trods
alt