G-Dage
Fra : Thomas C L

Dato : 26-01-05 23:03

Hej

Jeg har en ansat som nu er stoppet, og som skal have betaling for 2
g-dage. Hvordan aflønner jeg dette? Bare som 2 almindelige dage?

Hun arbejde for mig 2 dage og ugen og et andet sted 3 dage om ugen, skal
jeg så betale 1 eller 2 dage?

Fra : Hejberg

Dato : 26-01-05 23:54

du skal ikke betale for nogle dage jeg mener at du skal være ansat i 30 dag
før du kan få g-dag

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-01-05 09:30

"Hejberg" <hejbergXXX@pc.dk> skrev i en meddelelse
> du skal ikke betale for nogle dage jeg mener at du skal være ansat i 30
> dag før du kan få g-dag

Det mener jeg nu ikke er rigtigt. Vi har i længere tid haft ansat en
løsarbejder, det vil sige han er blevet ansat fra opgave til opgave. De
gange hvor han er kommet over 74 timer på en 4 ugers periode har vi måtte
betale g-dage.

Hos Multi-data er der en lønkode som hedder 1. og 2. ledighedsdage og jeg
mener du skal bruge noget tilsvarende.

Med venlig hilsen
Michael

Fra : KHJ

Dato : 27-01-05 11:02

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Hos Multi-data er der en lønkode som hedder 1. og 2. ledighedsdage og
> jeg mener du skal bruge noget tilsvarende.

Har selv oplevet det et par gange, hvor den arbejdsledige ikke straks
henvendte sig på sin fagforening. Vi kom til at betale G-dage indtil han
henvendte sig for at få understøttelse.

Konklusion: Du skal faktisk tage vedkommende i hånden og føre ham med hans
arm på ryggen til hans fagforenin og melde ham ledig.

Sådan var reglerne den gang, hvilket vi så blot fik oplyst med et
ligegyldigt skuldertræk.
KHJ

Fra : "Carsten Riis

Dato : 27-01-05 12:01

KHJ skrev den 27-01-2005 11:01:

> Har selv oplevet det et par gange, hvor den arbejdsledige ikke straks
> henvendte sig på sin fagforening. Vi kom til at betale G-dage indtil han
> henvendte sig for at få understøttelse.

G-dage? Hmm, dem betaler man altså kun de to første ledighedsdage.

og i løbet af ét år 16 dage.
men hver eneste gang skal 74 timers reglen være overholdt.

Og ja, den skal betales uanset om den ledige melder sig på AF/akassen
eller ej.

> Konklusion: Du skal faktisk tage vedkommende i hånden og føre ham med hans
> arm på ryggen til hans fagforenin og melde ham ledig.

Nej, den ledige skal til akassen og AF

Og det ved den ledige egentlig også godt.
For man kan ikke få dagpenge før man melder sig på både akassen og AF.

> Sådan var reglerne den gang, hvilket vi så blot fik oplyst med et
> ligegyldigt skuldertræk.

Hvornår var det?

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Hejberg

Dato : 30-01-05 01:59

"Hejberg" <hejbergXXX@pc.dk> skrev i en meddelelse
> du skal ikke betale for nogle dage jeg mener at du skal være ansat i 30
> dag før du kan få g-dag
klip

her er den link......www.arbejdsdirektoratet.dk
1. Kort om dagpengegodtgørelse
Arbejdsgiverne skal betale dagpengegodtgørelse for 1. og 2. ledighedsdag
(G-dage) til lønmodtagere, der er medlemmer af en dansk a-kasse.
Arbejdsgiverens pligt til at betale for G-dage gælder kun, hvis
lønmodtageren er medlem af en a-kasse, når han eller hun fratræder.

Lønmodtageren har kun ret til betaling for G-dage, når der før
arbejdsophøret har været en vis tilknytning til arbejdsgiveren.
Lønmodtageren skal sammenlagt have haft et antal faktiske arbejdstimer, der
svarer til fuld overenskomstmæssig arbejdstid i 2 uger (normalt 2 x 37
timer) hos samme arbejdsgiver inden for de sidste 4 uger før arbejdsophøret.

Betaling for en hel G-dag svarer til den maksimale dagpengesats. Den
maksimale dagpengesats for 2005 er 654 kr. pr. dag. Det betyder, at betaling
for en hel G-dag vil være 654 kr. og for en halv G-dag 327 kr.

I oversigten herunder kan man finde flere informationer om G-dage.

2. Mere information om G-dage
a.. Spørgsmål & svar om G-dage
b.. Pjece om at få dagpengegodtgørelse fra arbejdsgiveren
c.. Pjece om at få dagpengegodtgørelse for 1. og 2. ledighedsdag (betaling
for G-dage til a-kassemedlemmer)
3. Regler om G-dage
a.. § 84 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
b.. Bekendtgørelse nr. 669 af 11. juli 2000 om dagpengegodtgørelse for 1.
og 2. ledighedsdag
c.. Vejledning nr. 120 af 11. juli 2000 om dagpengegodtgørelse for 1. og
2. ledighedsdag
4. Hvem administrerer reglerne om dagpengegodtgørelse?
Reglerne om G-dage administreres af a-kasserne og af Arbejdsdirektoratet
(kontor Y1).

klip

Fra : "Carsten Riis

Dato : 27-01-05 11:40

Thomas C L skrev den 26-01-2005 23:02:
> [...]
> g-dage. Hvordan aflønner jeg dette? Bare som 2 almindelige dage?
>
> Hun arbejde for mig 2 dage og ugen og et andet sted 3 dage om ugen, skal

Du kan læse mere om G-dage på http://www.adir.dk/IEfrsSpmSvarStart.htm

Reglerne for G-dage er ens, uanset hvilken akasse din medarbejder er
medlem af.

Du skal udbetale G-dage, når medarbejderen har arbejdet 74 timer i din
virksomhed i løbet af fire uger dvs. 14 dages fuldtid indenfor en måned.
Der er dog nogen undtagelsesregler, men dem kan du læse om på nævnte
hjemmeside.

Hvad mener du med /et andet sted/. har hun haft andre arbejdsgivere?
For sådan som jeg forstår det, så har hun arbejdet 2 dage om ugen hos
dig. Og tre dage om ugen hos en anden arbejdsgiver.
Forudsat, at én dag er 7,4 timer, så giver det (lad os regne i fire
ugers måneder) 8 arbejdesdage a 7,4 timer = 59,2 timer pr. måned
Det vil så sige, at du ikke skal betale G-dage, da betingelsen er, at
man skal arbejde 74 timer pr. måned for at få G-dage af arbejdsgiveren.

Er hun blevet opsagt hos begge arbejdsgivere, så skal hun altså have
G-dagene af den anden arbejdsgiver ikke hos dig
Hos den anden arbejdsgiver opnår hun jo de 74 timer.

Fra : KHJ

Dato : 27-01-05 13:42

Carsten Riis <"cr"@<invalid>." < wrote:

> Er hun blevet opsagt hos begge arbejdsgivere, så skal hun altså have
> G-dagene af den anden arbejdsgiver ikke hos dig
> Hos den anden arbejdsgiver opnår hun jo de 74 timer.

G-dage problemet må vel ligge hos den arbejdsgiver, der har medarbejderens
A-kort. B-kortet må således være absolut ligegyldigt i den situation.
KHJ

Fra : "Carsten Riis

Dato : 27-01-05 13:59

KHJ skrev den 27-01-2005 13:41:

> G-dage problemet må vel ligge hos den arbejdsgiver, der har medarbejderens
> A-kort. B-kortet må således være absolut ligegyldigt i den situation.

Det er fuldstændig ligegyldigt med hovedkort (hvad du kalder akort) og
bikort (hvad du kalder bkort)

Når man ser G-dage, så er det mængden af timer som er interessant.
Hvem der har hvilke kort er inderligt ligegyldig.

Se spørgsmålet om beskatning i OSS på den side jeg henviser til.

Det er dog medarbejderens problem, at oplyse arbejdsgiveren omkring
G-dagene, da arbejdsgiveren jo ikke kan vide om vedkommende er med i
akasse eller ej.
Arbejdsgiveren skal så se på mængden af timer som medarbejderen har haft
de foregangende 4 uger.

Der er også nogen andre krav fx at medarbejderen bliver ledig efter man
fratræder.
Får medarbejderen et arbejde dagen efter han/hun er fratrådt, så skal
vedkommende ikke have G-dage.

Men alt det bøvl med hovedkort/bikort/frikort... Det er irrelevant i det
henseende.

Fra : KHJ

Dato : 28-01-05 03:12

Carsten Riis <"cr"@<invalid>." < wrote:

> Det er fuldstændig ligegyldigt med hovedkort (hvad du kalder akort) og
> bikort (hvad du kalder bkort).

Hovedkort og Bikort - ja OK - et lille mishap. Men det kan da vel ikke være
meningen, at såfremt arbejdstager bliver opsagt af arbejdsgiveren med
B-kortet, hvor der blot skal trækkes træk% - altså uden skattemæssige
fradrag - skal G-dage, da arbejdstager jo allerede har et arbejde, hvor
arbejdsgiveren har hovedkortet? Det lyder ikke logisk.

> Når man ser G-dage, så er det mængden af timer som er interessant.
> Hvem der har hvilke kort er inderligt ligegyldig.

Og hvordan kommer så mængden af timer ind i billedet? Det har eventuelle 2
arbejdsgivere jo ikke indbyrdes nogen viden om.

> Det er dog medarbejderens problem, at oplyse arbejdsgiveren omkring
> G-dagene, da arbejdsgiveren jo ikke kan vide om vedkommende er med i
> akasse eller ej.

Det er ikke min erfaring.

> Arbejdsgiveren skal så se på mængden af timer som medarbejderen har
> haft de foregangende 4 uger.

Og i så fald, hvis det er unden hensyntagen til intægter beskattet på både
A-kortet og B-kortet fra 2 arbejdsgivere.

> Der er også nogen andre krav fx at medarbejderen bliver ledig efter
> man fratræder.

Det er jo der, hunden ligger begravet. Hvis lønmodtageren overgår til
ledighed ved opsigelse (fra den ene af evt. 2 arbejdsgivere?) er der jo kun
fagforeningen - eller en statsanerkendt A-kasse, der kan komme på tale.

> Får medarbejderen et arbejde dagen efter han/hun er fratrådt, så skal
> vedkommende ikke have G-dage.

Nej, men hvordan er det nu lige, at det kan kontrolleres?

> Men alt det bøvl med hovedkort/bikort/frikort... Det er irrelevant i
> det henseende.

Ja, selvfølgelig, hvis det uden bi-indkomst beskattet efter B-kortet, er der
jo kun A-kortet tilbage, og det skulle ikke give bøvl.

Men nu har jeg kun været ude for det 3 gange: Første, sidste og eneste gang,
hvad jeg alt sammen klarede på én o samme gang. Jeg kom op at hænge på
G-dage regnet fra fratrædelsesdagen og indtil arbejdstager af sig selv
henvendte sig til sin fagforeneng/A-kasse, hvilket jo først skete, da den
sidste 14-dages løn var brugt op.

Det kan så godt være, at reglerne er ændret måske flere gange siden da - det
er de sikkert.

Det øvrige prøver jeg blot på at om ikke andet så at logikken i, for det
rimelige i det kan jo hurtigt overskues.
KHJ

Fra : "Carsten Riis

Dato : 28-01-05 13:40

KHJ skrev den 28-01-2005 03:12:

> [...]
> fradrag - skal G-dage, da arbejdstager jo allerede har et arbejde, hvor
> arbejdsgiveren har hovedkortet? Det lyder ikke logisk.

Hos Thomas C L er det slet ikke aktuelt. Såfremt jeg har forstået hans
tidsangivelser korrekt.

> Og hvordan kommer så mængden af timer ind i billedet? Det har eventuelle 2
> arbejdsgivere jo ikke indbyrdes nogen viden om.

Det må den enkelte arbejdsgiver jo selv regne ud, ud fra timesedler,
alm. arbejdstid mv.

Hos Thomas C L arbejdede medarbejderen 2 dage om ugen. Forudsat at en
dag er 7,4 timer, så giver det 59,2 timer pr. måned Og dermed er
kriterierne for G-dage ikke opfyldt.

> [...]
> fagforeningen - eller en statsanerkendt A-kasse, der kan komme på tale.

Nej, når lønmodtageren har et andet arbejde, så overgår lønmodtageren jo
ikke til ledighed.

Ledighed er jo /ingen beskæftigelse at have/.

> Nej, men hvordan er det nu lige, at det kan kontrolleres?

Man spørger lønmodtageren hvilken a-kasse vedkommende er medlem.
Efter fratrædelsen kontakter man a-kassen og spørger om vedkommende har
meldt sig ledig.

Såfremt man skal betale G-dage, så udbetaler man G-dage ved næste lønkørsel.

> [...]
> G-dage regnet fra fratrædelsesdagen og indtil arbejdstager af sig selv
> henvendte sig til sin fagforeneng/A-kasse, hvilket jo først skete, da den

Sådan som reglerne er nu, så skal arbejdsgiver betale G-dage (1. og 2.
ledighedsdag) uanset om lønmodtager henvender til akasse/AF eller ej.
Tilgengæld kan lønmodtager først modtage dagpenge når

> [...]
>
> Det øvrige prøver jeg blot på at om ikke andet så at logikken i, for det
> rimelige i det kan jo hurtigt overskues.

Fortæl så lige hvornår det var, at du blev ramt af reglerne. Årstal.

Fra : KHJ

Dato : 28-01-05 23:44

Carsten Riis <"cr"@<invalid>." < wrote:

> Nej, når lønmodtageren har et andet arbejde, så overgår lønmodtageren
> jo ikke til ledighed.

Nej, men det ved den anden arbejdsgiver jo stadig ikke.

> Ledighed er jo /ingen beskæftigelse at have/.

Vil du ikke godt sige det højt de rigtige steder? For det er vi helt enige
om.

> Man spørger lønmodtageren hvilken a-kasse vedkommende er medlem.

Det er arbejdstagerens egen sag, og jeg mener ikke, at han har
oplysningspligt - med mindre det drejer sig om en arbejdsplads med
overenskomst - så er det jo oplagt. Men jeg sigter mere efter små
virksomheder med kun få - meget få - ansatte.

> Efter fratrædelsen kontakter man a-kassen og spørger om vedkommende
> har meldt sig ledig.

Ja, et eller andet er man jo nødt til at foretage sig for ikke at blive
røvrendt. Man skal jo i flere tilfælde i flg. lov være barnepige for de
ansatte også.

> Såfremt man skal betale G-dage, så udbetaler man G-dage ved næste
> lønkørsel.

Næste lønkørsel? Men så er den afskedigede jo allerede overført til kontoen
for "tidligere ansatte" og er således ikke "on the payroll" længere.

> Hvornår var det?

Øh, hm, nå ja, jo da, det var da medio 80'erne.

> Sådan som reglerne er nu, så skal arbejdsgiver betale G-dage (1. og 2.
> ledighedsdag) uanset om lønmodtager henvender til akasse/AF eller ej.
> Tilgengæld kan lønmodtager først modtage dagpenge når

Det var det samme den gang bortset fra, at arbejdsgiver "fik lov" til at
betale indtil den dag, arbejdstager meldte sig ledig. Modtagelse af dagpenge
kunne/kan ikke lovligt modtages, når der sker aflønning i gyldig
opsigelsesperiode, selv om arbejdstager ikke længere er på virksomheden. Før
"mangler" de jo heller ikke pengene.

> Fortæl så lige hvornår det var, at du blev ramt af reglerne. Årstal.

Øh, hm, nå ja, jo da, det var da medio 80'erne. - endnu en gang.
KHJ

Fra : "Carsten Riis

Dato : 29-01-05 23:55

KHJ skrev den 28-01-2005 23:44:

> Nej, men det ved den anden arbejdsgiver jo stadig ikke.

> Vil du ikke godt sige det højt de rigtige steder? For det er vi helt enige
> om.

Det behøvedes jeg ikke. Bare se Danmarks Statistik for hvad en /ledig/
er for en størrelse.

Selv om man er opsagt fra sin stilling, så er man stadig i beskæftigelse.
Men er først ledig, når man er fratrådt stillingen.

> Det er arbejdstagerens egen sag, og jeg mener ikke, at han har
> oplysningspligt - med mindre det drejer sig om en arbejdsplads med
> overenskomst

Tja, hvis han vil have Gdage, så bliver han sørme nød til at fortælle,
at han er med i en akasse.

> - så er det jo oplagt. Men jeg sigter mere efter små
> virksomheder med kun få - meget få - ansatte.

Når Medarbejderen mener, at har ret til G-dage, så er det en rigtig god
ide, at gøre opmærksom herpå i forbindelse med opsigelsen.

Størrelsen på virksomheden er inderligt ligegyldigt.
Om der 1 ansat elle 1000. Reglerne for G-dage er de samme.

> Ja, et eller andet er man jo nødt til at foretage sig for ikke at blive
> røvrendt. Man skal jo i flere tilfælde i flg. lov være barnepige for de
> ansatte også.

Tja, hvis man vil være arbejdsgiver, så har man også et ansvar.
Hvis man som arbejdsgiver mener, at det ansvaret er lig med at være
barnepige, så er man altså ikke opgaven voksen. IMO!

Informationen om vedkommende er ledig kan man så vurdere om man skal
betale G-dage. Når vedkommende ikke har meldt sig ledig så kan man i
/god tro/ undlade at betale G-dage. Da G-dage skal udbetales ved
ledighed umiddelbart efter fratrædelse.

> Næste lønkørsel? Men så er den afskedigede jo allerede overført til kontoen
> for "tidligere ansatte" og er således ikke "on the payroll" længere.

Nej, det er helt normalt, at G-dage bliver udbetalt ved næste lønkørsel,
når medarbejderen først gør opmærksom på G-dage-problematikken efter
fratrædelse.

Hvordan man skal bogføre dem.... Det er så et helt andet problem.

> Øh, hm, nå ja, jo da, det var da medio 80'erne.

Ok, det er altså 20 år siden..... Jeg tror lige, at du bør som
mindstemål besøge det site, som jeg har henvist til.

> [...]
> kunne/kan ikke lovligt modtages, når der sker aflønning i gyldig
> opsigelsesperiode, selv om arbejdstager ikke længere er på virksomheden. Før

Sådan som du beskriver det i ovenstående, så er medarbejderen bare
/fritstillet uden rådighedsforpligtelse/ dvs. medarbejderen er blevet
bedt om at holde sig væk fra virksomheden i opsigelsesperioden.
Medarbejderen er ikke ledig i opsigelsesperioden.
En /fritstilling uden rådighedsforpligtelse/ er ikke det samme som en
fratrædelse.

Sådan er det sandelig også idag.
Jeg har lige selv været igennem en /fritstilling uden
rådighedsforpligtelse/. Jeg skulle naturligvis have min almindelige løn
i opsigelsesperioden med aftentillæg og hele svineriet (dog ikke
overarbejdstillæg) og kunne naturligvis ikke hæve dagpenge i den periode.
Jeg får ligesom løn for 37t arbejde. Arbejdsgiveren har jo bedt mig om
ikke at komme på arbejde i perioden frem til min fratrædelse.
Hvorfor skal samfundet dog betale for den slags?

Ønsker man at være fri for at betale noget til en medarbejder, så skal
man over i noget bortvisningshalløj, hvor lønforpligtelse stopper i
samme øjeblik som medarbejderen forlader virksomheden.
men så er vi over noget snavs, når det altså ikke drejer sig om "tage af
kassen" eller tilsvarende kriminel adfærd.

Fra : Thomas C L

Dato : 11-02-05 15:42

Thomas C L wrote:
> [...]
> g-dage. Hvordan aflønner jeg dette? Bare som 2 almindelige dage?
>
> Hun arbejde for mig 2 dage og ugen og et andet sted 3 dage om ugen, skal

Det blev ikke aktuelt for mig, da det var under 74 timer i en 4 ugers
periode.