Optimale indstillinger (Grandstream 486/zy~
Fra : Joe

Dato : 26-01-05 21:32

Hej

Jeg har 2560/256 ADSL hos Cybercity. Jeg har en Grandstream 486 adapter.
IP-telefonien leveres af Telefin. Mit Zyxel Prestige 650R-31 ADSL modem er
koblet til en switch som fordeler "internet-adgangen" til bl.a. min
Grandstream 486.

Nu er mit spørgsmål så:

Hvilke optimeringer kan man foretage mhp. at få bedre lydkvalitet og øget
stabilitet?

Jeg tænker her på ændring af indstillinger i:

* Zyxel Prestige 650R-31
* Grandstream 486

Tak på forhånd.

Fra : Jesper Giovanni

Dato : 27-01-05 02:10

"Joe" <JoeNOSPAM@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> stabilitet?
>
> Jeg tænker her på ændring af indstillinger i:

Start med at prøve nogle mindre krævende cidec´s. Og husk på det er en
_telefon_, og ikke en hifi-højttaler. Dermed er der ingen grund til at bruge
de "rå" codecs, og spilde båndbredde på noget der ikke er nødvendigt.
Medmindre du kører et gammelt analogt modem over 486´eren, selvfølgelig.

En hurtig overdigt over de mest brugte codecs og deres forbrug af
båndbredde:

Codec->Netto->Brutto
G.711 (ALAW, ULAW, PCMA, PCMU) 64 Kbps 87.2 Kbps
G.729 8 Kbps 31.2 Kbps
G.723.1 (GSM) 6.4 Kbps 21.9 Kbps
G.723.1 (GSM) 5.3 Kbps 20.8 Kbps
G.726 32 Kbps 55.2 Kbps
G.726 24 Kbps 47.2 Kbps
G.72816 Kbps 31.5 Kbps
iLBC 15 Kbps

"CODEC er den kodning samtaler overføres med. Generelt kan siges: Jo flere
kbps (Netto) jo bedre lyd kvalitet. Dog øges følsomheden overfor
forstyrrelser også med højere kbps. Begge "ender" skal understøtte ønskede
CODEC. Ved IP-IP er det begge adaptere/ip-telefoner. Ved IP-PSTN (alm.
telefonnet) er det adapter/ip-telefon og vores PSTN gateway."

Kilde:
http://www.redspot.info/page.aspx?ID=53bd0ba1-c520-4ee8-983e-06575ddcd418

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-01-05 05:57

Jesper Giovanni <gio@ig.dk> wrote:

> [...]

[klip]

> [...]
> til at bruge de "rå" codecs, og spilde båndbredde på noget der ikke
> er nødvendigt. Medmindre du kører et gammelt analogt modem over

De "rå" codec svarer til almindelig fastnet kvalitet (det har intet med
"hifi" at gøre). En 2560/256 forbindelse er fuldt tilstrækkelig til at
understøtte dette, hvis den ikke belastes af anden trafik.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Giovanni

Dato : 27-01-05 11:33

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> wrote in message
> Jesper Giovanni <gio@ig.dk> wrote:

<snip>

Her er det oprindelige spørgsmål:

Læg mærke til ordet "stabilitet"

> [...]
> "hifi" at gøre). En 2560/256 forbindelse er fuldt tilstrækkelig til at
> understøtte dette, hvis den ikke belastes af anden trafik.

Igen...læg mærke til ordet "stabilitet" i det oprindelige spørgsmål. Der er
ingen grund til at bruge eks. G.711 (ALAW, ULAW, PCMA, PCMU), når du
lydmæssigt ikke bemærker forskellen alligevel. Min brug af ordet
"hifi-højttaler" var ment med et glimt i øjet. Jeg tror vist godt vi alle
véd, at det er svært at proppe hifi-lyd ned i de her komprimeringer

Men ja - under normale forhold, så ville hans linie være mere end kapabel
udi at trække de "dyreste" codecs.
Men hvor ofte er Internettet "normalt"? *s* Problemet ligger sjældent i
folks interne netværk, men så snart vi ryger udover dét, så er der fornuft i
at bruge mindre krævende codecs.

Det var såmænd det mit svar gik ud på.

--
Gio

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-01-05 12:37

> [...]

> sjældent i folks interne netværk, men så snart vi ryger udover dét,
> så er der fornuft i at bruge mindre krævende codecs.

Mellem en Cybercity kunde og en server i Danmark (som Telefin) bør
internettet være "normalt" så godt som hele tiden. Det udelukker
selvfølgelig ikke at de to computere i hver sin ende kan være
overbelastet. Hos Cybercity kunden kan der være flere i hustanden, som
bruger ADSL forbindelsen, eller deltagelse i fildeling skabe noget
trafik.

En upload på 256 bør være rigeligt hvis der ikke er anden udgående
trafik fra ADSL forbindelsen. Jeg vil gætte på at problemet ligger et
andet sted, og en mulighed er Zyxel 650R331 routeren, jf.
https://musimi.dk/index.php/forum2/thread/id=166
https://musimi.dk/index.php/forum2/thread/forumid=1/id=2305/
og anden diskussion om denne router i Musimi's forum.

Et andet godt sted at starte til fejlsøgning er
http://gratissip.dk/frontend/ForsinkelseOgIPtelefoni
(desværre giver tracert telefin.dk ikke noget respons).

Min egen erfaring med IP telefoni dækker kun Musimi med Sipura SPA-2000
fra en TDC ADSL. Her virkede alaw (et af de "rå" codec) til gengæld
out-of-the-box med normal fastnet lydkvalitet.

--
Jesper Lund