Kompression af JPG
Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 25-01-05 21:39

Hej!

Jeg har googlet rundt på Nettet et stykke nu - efter et script eller en
tutorial til hvordan jeg komprimerer billeder.
Det kommer til at foregå sådan i mit script, at jeg et (jpg)billede
uploades, og derefter skal det så komprimeres - hvis det er over 45 kb -
nogen der kan hjælpe mig med at lave en komprimering gennem PHP?

Thomas Sinkbæk

Fra : Jacob Atzen

Dato : 25-01-05 22:26

On 2005-01-25, Thomas Sinkbæk <thomas@FjernDettesinkbaek.com> wrote:
> Jeg har googlet rundt på Nettet et stykke nu - efter et script eller
> en tutorial til hvordan jeg komprimerer billeder.

Har du kigget på:
<http://dk2.php.net/manual/da/function.imagejpeg.php>

- Jacob Atzen

Fra : Jens G

Dato : 25-01-05 22:26

On Tue, 25 Jan 2005 21:39:12 +0100, "Thomas Sinkbæk"
<thomas@FjernDettesinkbaek.com> wrote:

> [...]
>uploades, og derefter skal det så komprimeres - hvis det er over 45 kb -
>nogen der kan hjælpe mig med at lave en komprimering gennem PHP?

Ikke at jeg har nogen løsning eller forslag, men det er vel normalt
ikke meget man kan komprimere et jpg billede?
Kan det overhovedet betale sig?

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Jacob Atzen

Dato : 25-01-05 23:28

On 2005-01-25, Jens G <jensg@denfindesalligevelikke.invalid> wrote:
> Ikke at jeg har nogen løsning eller forslag, men det er vel normalt
> ikke meget man kan komprimere et jpg billede?
> Kan det overhovedet betale sig?

Jpeg billeder er komprimerede, det er derfor de fylder forholdsvis lidt.
Man kan selv bestemme, hvor kraftig man ønsker kompressionen skal være,
det går bare ud over billedkvaliteten.

- Jacob Atzen

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 25-01-05 22:29

Thomas Sinkbæk wrote:

> nogen der kan hjælpe mig med at lave en komprimering gennem PHP?

Det kan manualen:
http://dk2.php.net/imagecreatefromjpeg
http://dk2.php.net/imagejpeg

Hvis du har problemer med uploaden så:
http://dk2.php.net/manual/en/features.file-upload.php

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk

Fra : Michael

Dato : 26-01-05 00:12

> [...]
> uploades, og derefter skal det så komprimeres - hvis det er over 45 kb -
> nogen der kan hjælpe mig med at lave en komprimering gennem PHP?

Overvej imagemagick.org, hvis du selv har mulighed for at installere det
på serveren. GD-Lib kan ikke klare billeder over 1200x1200 pixels.

Mvh.
Michael

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-01-05 01:06

On Wed, 26 Jan 2005 00:12:19 +0100, "Michael" <spam@spam.dk> wrote:

>Overvej imagemagick.org, hvis du selv har mulighed for at installere det
>på serveren. GD-Lib kan ikke klare billeder over 1200x1200 pixels.

GD kan i og for sig sagtens, men memory_limit kan være sat lavt i den
forbindelse.

--
- Peter Brodersen