Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Købe min moders hus
Fra : sk@ndersen

Dato : 25-01-05 20:21

Min mor er enke 75 år, frisk og fuld mobil, bor i eget hus fra 1930 -
gældfri (ejendomsværdi ca. 800.000) og har en mindre formue på ca. 300.000.

Folkepensionen bliver mindre og mindre, det er umuligt for hende at leve af
folkepensionen - og det er måske osse rimeligt nok.
Hun skal forøvrigt også betale fuld TV-licens efter min far er død, da min
levede havde de ½ licens - det virker skam også helt retfærdig, at én skal
betale mere end et par.

Så er tanken kommet: Kan det være fornuftet total set at jeg "køber" huset
og min mor så bliver boende til leje i huset.
Kan det lade sig gøre ?
Min mor vil så måske kunne får hjælp til husleje og varme. Hun har i dag en
ret stor udgift årlig til varme - ca. 28.000. Huset er ikke ret godt
isoleret, men da der ikke er hulmur vil det også være svært at få isoleret.

Jeg ved ikke om det er denne ng jeg skal spørge, men vis ikke er der et
andet sted det vil være bedre ?
Jeg har ikke god erfaring med advokater - jeg føler de gange jeg har været i
deres "klør" har de mere hyttet sig selv. Deres regninger her ikke manglet
noget.

mvh
Søren

Fra : Hans Hansen

Dato : 25-01-05 22:40

-------- > Så kan hun tag og bruge af formuen

> [...]
>
> Så er tanken kommet: Kan det være fornuftet total set at jeg "køber" huset
> og min mor så bliver boende til leje i huset.

--------> JA men så skal der laves lejekontrakt og du skal betale skat at
lejeindtægten

> [...]
> en ret stor udgift årlig til varme - ca. 28.000. Huset er ikke ret godt
> isoleret, men da der ikke er hulmur vil det også være svært at få

-------> For at din moder kan få noget fra kommunen, må likvidformuen ikke
være over 55.700 kr.

> [...]
> Jeg har ikke god erfaring med advokater - jeg føler de gange jeg har været
> i deres "klør" har de mere hyttet sig selv. Deres regninger her ikke

--------> De skal også have smør på brødet

vh Hans

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 26-01-05 20:07

sk@ndersen wrote:

> [...]
>
> Folkepensionen bliver mindre og mindre, det er umuligt for hende at leve af
> folkepensionen - og det er måske osse rimeligt nok.

Jeg er ikke ekspert, men vil mene at hun kan optage nye lån i huset, og
få pengene ud til forbrug.

Der er jo rigeligt til at hun kan få det godt de næste mange år.
"Godt" i forhold til ikke at have noget ekstra.

Ældre mennesker er jo meget sparsommelige, og deler dem hellere ud til
børnene.

Det er synd. De sviner dem bare væk på bil nr. 2, nyt køkken, ferie i
syden, legetøj til børnene. osv. osv.

> Så er tanken kommet: Kan det være fornuftet total set at jeg "køber" huset
> og min mor så bliver boende til leje i huset.
> Kan det lade sig gøre ?

Det kan det helt sikkert. Men vil du da bo der.?
(Hvis du læser avis, f. eks. Jyllands Posten, vil du opdage at et
spørgsmål som dit stilles ofte. Eller søg på internet efter eksempler
som jeres.)

Alternativ løsning:
Søg råd f. eks. hos nogle du kender der har kendskab til pengesager.
Eller evt. din mors bank/sparekasse. (Det er en virksomhed der skal
tjene penge. Så de er ikke nødvendigvis neutrale)

Der findes jo også uafhængige rådgivere. Kig i lokale aviser, eller
snak med kolleger/bekendte for at finde en I kan tro på.

Det kan da godt være de skal have 3 - 500 kr/time. Men nogle få timer
skulle vist være nok.?

Mvh. Jørgen

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 26-01-05 22:36

Jeg ville anbefale at sælge det, finde en ældrebolig eller lign, og lade
hende bruge løs af den friværdi der kommer ud af det...

Fra : Anita

Dato : 26-01-05 23:20

Martin / Fårevejle wrote:
> Jeg ville anbefale at sælge det, finde en ældrebolig eller lign, og
> lade hende bruge løs af den friværdi der kommer ud af det...

Hvorfor sælge? Hun kan blive boende i huset og stadig anvende friværdien til
forbrug. Min bank tilbyder friværdikonto (fungerer som en kassekredit) til
en rente på 3,95%. Her kan man trække penge, når der er brug for det og
betale ind når der er overskud til det.

Mange ældre er dog ikke vilde med ideen, da huset jo er deres opsparing og
det de kan give i arv til børnene engang. Lige som tanken om at afdrage på
gæld og måske ligefrem efterlade gæld, ikke er så dejlig, når man er oppe i
årene.

Venligst Anita

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 28-01-05 23:36

> [...]
> Jeg har ikke god erfaring med advokater - jeg føler de gange jeg har været
> i deres "klør" har de mere hyttet sig selv. Deres regninger her ikke

Hvorfor ikke begynde at arve huset nu??? svjh må du få omkring 50K hvert år,
og ja -- jeg ved godt det er 16 år fra dato til hele huset er dit, men se på
det på den måde, at lever hun 5 år mere, så er det trods alt 250k du har
arvet ind til da, og som du ikke skal betale skat af. Har du andre søskende,
så kan de naturligvis arve samme beløb, og med 4 arvinger i alt, ja så tager
det jo kun 4 år at arve huset, og din mor kan brænde de 300K af hun har
(hvis hun da kan nå det), og i har fået en noget større arv, end hvis i skal
betale arve-afgift til staten. Derefter har hun ingen formue, og ikke noget
hus, men har til gengæld sørget godt for sine børn.

Bare lige min idé -- og indskydelse.

Jesper