Database kald til 2 tabeller...
Fra : Magnus

Dato : 25-01-05 16:24

Med disse to koder henter jeg en liste over tabellerne Kortnyt og Nyheder
uafhængigt af hinanen.

Kan jeg ikke slå dem sammen således at jeg kan få listet dem begge to i en
omgang således at posterne sorteret efter datoen i feltet dato i
Nyheder-tabellen og kndato i Kortnyt tabellen på samme måde som hvar det en
enkelt tabel?

/Magnus

SQL = "SELECT knid, hnhead, kndato FROM Kortnyt ORDER BY kndato DESC"
Set RS = conn.execute(SQL)
DO WHILE NOT RS.EOF
Response.write " & RS("knid") & " - " & RS("knhead") & "<br>
RS.MoveNext
LOOP

SQL = "SELECT id, overskrift, dato FROM Nyheder ORDER BY dato DESC"
Set RS = conn.execute(SQL)
DO WHILE NOT RS.EOF
Response.write " & RS("id") & " - " & RS("overskrift") & "<br>
RS.MoveNext
LOOP

Fra : Martin Christensen

Dato : 25-01-05 17:34

Fra : Magnus

Dato : 26-01-05 15:19

> CREATE VIEW SamletNyt AS
> SELECT knid, knhead, kndato FROM KortNyt
> UNION
> SELECT id, overskrift, dato FROM Nyheder
>
> Denne opfører sig så som en tabel med ID'er, overskrifter og dato fra
> de to tabeller. Denne kan du så smide dine forespørgsler efter som
> normalt:

Hvad hedder så felterne som for Nyheder-tabellen var id, overskrift og dato
eller for Kortnyt knid, knhead og kndato?

> SELECT * FROM SamletNyt ORDER BY dato DESC

Er der sådan?... Jeg får fejl på mine afvikling af SQL når jeg vil afvikle
nedenstående kode på min asp-side?
/Magnus

SQL="CREATE VIEW SamletNyt AS "
SQL=SQL+"[SELECT id, overskrift FROM Nyheder WHERE kategori<>'0' ORDER BY
dato DESC]"
SQL=SQL+" UNION ALL "
SQL=SQL+"[SELECT knid, knhead FROM Kortnyt WHERE kategori<>'0' ORDER BY dato
DESC]"

conn.execute(SQL)

SQL2="SELECT * FROM SamletNyt ORDER BY dato DESC"
Set RS = conn.execute(SQL2)

Fra : Kaj Julius

Dato : 30-01-05 03:30

> [...]
> dato DESC]"
> SQL=SQL+" UNION ALL "
> SQL=SQL+"[SELECT knid, knhead FROM Kortnyt WHERE kategori<>'0' ORDER BY

Nu er der selvfølgelig forskel på implementeringen af VIEWs på de
forskellige databaser, men f.eks. vil en DB2 database ikke acceptere en
ORDER BY på en view. Sortering skal foretages i den forespørgsel som henter
data fra viewen.

Hvorfor har du de squarebrackets med? De ser helt forkerte ud...

Desuden (her er jeg dog ikke på helt sikker grund) mener jeg, at man skal
omslutte SELECT med paranteser:

SQL = "CREATE VIEW SamletNyt AS (" & _
"SELECT id, overskrift FROM Nyheder WHERE kategori<>'0'" & _
"UNION ALL" & _
"SELECT knid AS id, knhead AS overskrift FROM Kortnyt WHERE kategori<>'0')"

/Kaj

Fra : Magnus

Dato : 30-01-05 10:37

> [...]
> henter data fra viewen.
>
> Hvorfor har du de squarebrackets med? De ser helt forkerte ud...

Det var en fejl...

> Desuden (her er jeg dog ikke på helt sikker grund) mener jeg, at man skal
> omslutte SELECT med paranteser:

Det har jeg gjort her:
SQL="CREATE VIEW SamletNyt AS "
SQL=SQL+"(SELECT id, overskrift, dato, kategori FROM Nyheder"
SQL=SQL+" UNION ALL "
SQL=SQL+"SELECT knid AS id, knhead AS overskrift, kndato AS dato, knkategori
AS kategori FROM Kortnyt)"
conn.execute(SQL)

SQL2="SELECT id, overskrift, dato, kategori FROM SamletNyt ORDER BY dato
DESC"
Set RS = conn.execute(SQL2)
DO WHILE NOT RS.EOF
Response.write "" & RS("id") & " - " & RS("dato") & " - " &
RS("overskrift") & "<br>"
RS.MoveNext
LOOP

Men jeg får meddelse om der er en fejl ved VIEW:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e09'
[TCX][MyODBC]You have an error in your SQL syntax near 'VIEW SamletNyt AS
(SELECT id, overskrift, dato, kategori FROM Nyheder UNION ALL ' at line 1

/temp.asp, line 16

/Magnus

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-01-05 11:15

On Sun, 30 Jan 2005 10:37:08 +0100, "Magnus" <arnason@email.dk> wrote:

>[TCX][MyODBC]You have an error in your SQL syntax near 'VIEW SamletNyt AS

Aha, du bruger mySQL - den har ikke views før i version 5.0.1

Fra : Magnus

Dato : 30-01-05 14:17

> Aha, du bruger mySQL - den har ikke views før i version 5.0.1

Så var det ikke mig der var helt håbløs...

Findes der et alternativ jeg kører åbenbart MySQL 3.23.58?

/Magnus

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-01-05 15:01

On Sun, 30 Jan 2005 14:16:38 +0100, "Magnus" <arnason@email.dk> wrote:

>Så var det ikke mig der var helt håbløs...
>
>Findes der et alternativ jeg kører åbenbart MySQL 3.23.58?

Ikke jeg ved af - men siden det kun er en mysql 3.23, så er der heller
ingen UNION i den - det er først med fra version 4.0

Fra : Martin Christensen

Dato : 26-01-05 17:19