Hvilket cms kan anbefales ?
Fra : punkt

Dato : 23-01-05 22:25

Hej NG

Jeg befinder mig i Tanzania hvor jeg har lidt for meget fritid. Derfor
leger jeg for tiden med tanken om at lave en turistinformationsside
omkring den by jeg bor i.

Til det formål vil jeg for nemhedens skyld bruge et færdigt cms.
Spørgsmålet er hvilket jeg skal vælge. Jeg vil sætte stor pris på alle
råd, tips og erfarringer jeg kan få af jer i denne ng.

Ideen er at de enkelte hoteller/restauranter/skoler selv skal kunne
vedligeholde og opdatere de sider der vedrører dem (og ikke nogen andre
sider)

Desuden vil jeg foretrække hvis det er muligt at lave et andet design
end det klassiske hvor der står nyheder på hovedsiden med linksøjler
(eller menuer) på begge sider. Sagt med andre ord så vil jeg gerne have
mulighed for at lave mit eget design.

Har ikke leget med cms´er før så det må også gerne være noget der er
nemt at gå til.

en netsøgning gav en lang liste af cms´er men hvilke er værd at kigge
nærmere på og hvilke kan jeg godt glemme alt om (fx hvis der ikke
længere laves nye moduler, eller ikke længere udvikles på det). Hvilke
systemer er der flest der bruger ( det må være dem der bedst)

Her er de jeg umiddelbart faldt over på google, i tilfældig rækkefølge:

Back-end CMS, ez publish/contents, phpNuke, PostNuke, PC-Nuke, Mambo,
limbo, xoops, php-fusion, jetbox, etomite, lightPHP, Typo3, Cmsimple,
sitex, nucleuscms

På forhånd tak for alle råd, tips og erfarringer
mvh Flemming

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 23-01-05 21:57

punkt skrev:

> [...]
> sitex, nucleuscms
>
> På forhånd tak for alle råd, tips og erfarringer

besøg www.opensourcecms.com der kan du afprøve dem alle og se hvilke du
synes er bedst! der har intet at gøre med hvad andre synes om, det er
jo dig der skal arbejde med systemet, og hvad der tilfredsstiller dine
behov. (der er også en endnu større samling af cms'er, som stort set
alle bliver udviklet aktivt.)

Umiddelbart vil jeg dog sige, ez publish, mambo og xoops er nok de mest
moderne. nuke-derivaterne er hovedsageligt for små portaler med lidt
forum/gallery etc. Typo3 er selvfølgelig et superstærkt bud, men det
kan også være en pain in the b... at lære. Skal det bare være noget
helt vildt enkelt, så er cmsimple fx. ganske fint.

Claus

Fra : Søren Reinke

Dato : 23-01-05 22:18

> [...]
> jo dig der skal arbejde med systemet, og hvad der tilfredsstiller dine
> behov. (der er også en endnu større samling af cms'er, som stort set

Det site er rigtigt godt til at teste grundsystemmet med, men til
detaljeret teste slipper du ikke for at installere det selv på din egen
maskine.

Hilsen Søren Reinke

Fra : Søren Reinke

Dato : 23-01-05 22:01

> [...]
> sitex, nucleuscms
>
> På forhånd tak for alle råd, tips og erfarringer

Hej Flemming.

Ud af de CMS'er du nævner har jeg prøvet phpNuke, PostNuke, og Xoops.

phpNuke blev hurtigt droppet da jeg følte mig for uflexibel, og dengang
var der en masse problemmer med sikkerhedshuller.
Jeg har så lavet to sites med Postnuke: (jeg laver ikke design)

www.dykkercenterlangeland.dk
www.Mystic-Council.com

De sites kører ganske fint og uden problemmer.

Men da jeg skulle lave nogle større dykkersites der krævede mere frihed,
så jeg mig om efter andre, og blev rådet til at kigge på www.Xoops.org
Dette system blev så sammen med et modul der hedder wfsection anvendt til:
www.bluehorizons.dk/index.php

Da der skulle laves en engelsk udgave, var en god ven som er ansat hos
Fyens Stiftidende blevet færdigt med deres artikelstyrings modul
FsArticle, som var udviklet til www.fyn.dk
Dette modul anvender jeg istedet for wfsection på:
www.xray-mag.com/index.php

Årsagen var at wfsection var for uflexibelt, hvorimod FsArticle giver
dig enorme friheder til formattering af artikler osv, men samtidig kan
man på meget detaljeret niveau styre artiklen opbygning osv.

Du kan blandt andet se et eksempel på en test side her:
http://www.xray-mag.com/modules/fsArticle/index.php?articleid=21

Som viser et lille udpluk af paragraph styrings mulighederne.

Den flexibilitet jeg har med Xoops + FsArticle har jeg ikke kunne finde
i andre CMS systemmer.

Det er også ret nemt at indbygge små modul blokke som i FsArticle kaldes
Flexblocks, f.eks. er spalten med WetLines et RSS feed fra et amerikansk
site.

Hele systemmet jeg anvender er rent Open Source, så det koster ikke
noget at anvende.

Skulle du havde spørgsmål skal du endelig bare spørge.

Med venlig hilsen
Søren Reinke