Ram hastighed
Fra : Soren Pedersen

Dato : 23-01-05 21:28

Jeg er ved at skulle købe et nyt bundkort, og er faldet for Abit's AN7,
som jeg regner med at forsyne med en 2400+ M, som jeg har i forvejen,
samt 2x 512Mb PC3200, som jeg skal have købt.
På Abit's hjemmeside er følgende opgivet:

- Supports 3 DIMM Un-buffered DDR 266/333
- Supports 2 DIMM Un-buffered DDR 400

Hvor vigtigt er det med den lavere hastighed, hvis jeg nu på et
tidspunkt vil have ex. 512Mb mere i ?

Mvh
Søren

Fra : Laziter [9440]

Dato : 23-01-05 21:53

Soren Pedersen skrev:
> [...]
>
> - Supports 3 DIMM Un-buffered DDR 266/333
> - Supports 2 DIMM Un-buffered DDR 400
>
> Hvor vigtigt er det med den lavere hastighed, hvis jeg nu på et

Så smider du bare 512 MB mere i, det er såmænd ligegyldigt om det er
PC2100, 2700 eller 3200, det skal bundkortet nok selv sørge for at justere.
Jeg bruger iøvrigt selv den model og er ovenud tilfreds med det, det er
nok det mest stabile bundkort jeg har haft fingre i nogensinde (og nej
jeg arbejder ikke for Abit).
Om du så nogensinde får brug for den microGuru chip og dennes funktioner
skal du gøre op med dig selv, jeg ser ingen fornuftig anvendelse for
den, jeg synes bare at den lød smart og så købte jeg kortet. Jeg havde
nok været ligeså godt stillet med et NF7-S ver.2

Mvh
Benjamin

Fra : Soren Pedersen

Dato : 24-01-05 00:10

Tak for svaret
Det jeg tænker på er, om hastighedsforskellen mellem DDR 400 og DDR 333
er så stor at man opdager det, eller om forskellen i hastighed er så
lille at "det kan være ligegyldigt".

Mvh
Søren

Fra : Laziter [9440]

Dato : 24-01-05 00:46

Soren Pedersen skrev:
> Tak for svaret
> Det jeg tænker på er, om hastighedsforskellen mellem DDR 400 og DDR 333
> er så stor at man opdager det, eller om forskellen i hastighed er så
> lille at "det kan være ligegyldigt".

Det kommer meget an på hvad du skal bruge computeren til.
Hvis du spiller meget vil du kunne mærke forskellen, ellers vil du ved
alm. brug ikke mærke den store forskel.
Iøvrigt kører din CPU heller ikke 200 MHz FSB med mindre du har tænkt
dig at overclocke den, så du vil slet ikke komme til at opleve

Fra : Thomas Hansen

Dato : 24-01-05 07:27

On Sun, 23 Jan 2005 21:27:42 +0100, Soren Pedersen <smpFJERN@munchweb.dk>
wrote:

> [...]
>
> - Supports 3 DIMM Un-buffered DDR 266/333
> - Supports 2 DIMM Un-buffered DDR 400
>
> Hvor vigtigt er det med den lavere hastighed, hvis jeg nu på et

Hej Søren
Du skal selvfølgeligt have Pc3200 eller hurtigere ram i. Det er for dumt
ikke at købe Pc3200 da pris forskellen imellem ps2100 til ps3200 er ikke
eksisterende. Faktisk er Pc2100 flere stedder dyrer end PC3200.
Med en XP-M kan du jo sætte fsb og multiplier som du vil. Derfor skal du
naturligvis mindst køre med 200fsb. Du vil mærke kolosal forskel i ALT
hvad du laver på computeren når du optimere ram indstillingerne.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Soren Pedersen

Dato : 24-01-05 09:21

Thomas Hansen wrote:

> [...]
> du naturligvis mindst køre med 200fsb. Du vil mærke kolosal forskel i
> ALT hvad du laver på computeren når du optimere ram indstillingerne.

Du tænker på diverse timing indstillinger ?
Har du et link til et site der foklarer de forskellige indstillinger, og
dere indflydelse ?

Mvh
Søren

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 24-01-05 12:14

On Mon, 24 Jan 2005 09:20:44 +0100, Soren Pedersen <soren@munchweb.dk>
wrote:

> [...]

Det er chipsettets specifikation vi har fat i. Abit kan da køre meget
bedre, men de skal sådan set specificere ud fra det chipset de køber
hos Nvidia.

>Du tænker på diverse timing indstillinger ?
>Har du et link til et site der foklarer de forskellige indstillinger, og
>dere indflydelse ?

Man siger jo altid, at Nforce2 chipset kører bedst med synkron ram, -
altså samme fsb på cpu som på ram.

Nå, men du har en 2400+ Mobile. Så er du naturligvis helt frit stillet
med multiplier på det bundkort.

PC3200 ram mener jeg faktisk er skyde lavt i dag. De er beregnet til
fsb200 ganske vist, men man kan få billige pc3500 ram f.eks. De er
specificeret til 218 MHz. Du kan også få rimelige pc4000, som kan løbe
fsb250.

Det jeg mener er, at hvis den 2400+ Mobile f.eks. skal køre 2300 MHz,
så er det bedre at køre 10x230 end 11.5x200 eller 14x166.

Dit spørgsmål om 3 ram klodser: det er ret normalt at bundkortene kun
specificeres til DDR333 med mere end 2 klodser i. DDR333 svarer til
fsb166. Som nævnt ovenfor er det chipsets specifikation.

Om man alligevel kan køre fsb200 med 3 ram klodser i, vil jeg da
formode. Jeg kører med min abit NF7 ver. 2.0 med ram på fsb221 med 3
ram klodser i. De er endda ikke ens.

Mit NF7 har samme chipset som AN7.

mvh

John