Støjsvag harddisk
Fra : CK

Dato : 21-05-01 09:57

Ok, jeg prøver lige igen. Det kan ikke passe, at ingen har nogen som helst
erfaringer med subject.
Jeg står pt. og vakler en lidt mellem IBM DeskStar 60GXP 60GB, Maxtor
DiamondMax 60+ 60GB og Quantum Fireball Plus AS 60GB. Alle har de samme
specs (2mb cache, 8½ms access, 7200rpm, ata100), men jeg søger den mest
støjsvage harddisk, og har jo ikke rigtigt mulighed for at teste uden at
købe Jeg har tænkt mig at ophænge harddisken i elastikker, men vil
alligevel gerne have så lavt et støjniveau (her tænker jeg også på den høje
hyletone fra rotationen) som muligt for en 7200rpm-disk.

Gider I ikke poste jeres erfaringer med ovennævnte - også gerne andre end
dem jeg har nævnt. Jeg er ikke interesseret i harddiske der larmer over 30dB
(MAX)

Tak!

--
Mvh Christian

For at skrive til mig - fjern de 3 X'er i emailadressen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-05-01 10:42

CK skrev...

>Gider I ikke poste jeres erfaringer med ovennævnte - også gerne andre
>end dem jeg har nævnt. Jeg er ikke interesseret i harddiske der larmer
>over 30dB

Jeg kender ikke 60GXP'erne selv(har dog lige fået en ind ad døren, men
endnu ikke installeret den), men IBM har et værktøj der kan nedsætte
støjen fra hardisken væsentligt på bekostning af lidt performance. Virker
fint på 75GXP. Harddisken bliver stortset lydløs i mit i forvejen ret
støjsvage system. Se mere under IBM Feature Tool her:

http://www.storage.ibm.com/techsup/hddtech/welcome.htm

--
kent Oldhoj - Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : F.Larsen

Dato : 23-05-01 20:13

Bruger også IBM og har ikke noteret særligt meget støj, du kan se mit server bygge
projekt her:
http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise/

Jeg har monteret stykker af "asfaltplader" imellem rammen og kabinet - det har
dæmpet overførelsstøj væsenligt da ophængsrammen ofte begynder at "synge"...

--
Flemming

Q2 3D Benchmarks: http://www.ClanWorld.dk/Q2Bench/
Støjdæmp din PC ..: http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise/

Fra : Peter Jensen

Dato : 23-05-01 23:55

F.Larsen <N0Spam@usa.net> skrev i en
> [...]
har
> dæmpet overførelsstøj væsenligt da ophængsrammen ofte begynder at

Temlig godt bygget... men hvilken cpu bruger du ?? jeg lagde mærke til 2.9
volt??

/Peter

Fra : Lasse Bodilsen

Dato : 28-05-01 22:35

On Mon, 21 May 2001 10:56:30 +0200, "CK" <ckryger@XXXimage.dk> wrote:

> [...]
>dem jeg har nævnt. Jeg er ikke interesseret i harddiske der larmer over 30dB

jeg har fornylig spenderet penge i en 30gig Western Digital WD300BB
harddisk, det er også en 7200, 2mb o.s.v. den siger praktisk taget
ikke en lyd (jeg blev faktisk i tvivl om den overhovedet virkede da
jeg satte den til :)
og det er uden Elastik ophæng men bare almindelig fast spænning i
kabinet.
jeg ved ikke om WD laver dem i >=60gig, men det kunne da være en
mulighed.
Det skal lige siges at det ikke er verdens hurtigste disk (jojo den
er skam kvik nok) men den lave db er i sig selv pengene værd.

Lasse Bodilsen aka Labo aka SCA at BodyCount.dk
A1260@50/BPPC@240/BVPPC/64mb/2gig/Os3.9
Tbird900/GeForceDDR/128mb/26gig/Win98se