få fjernet visdomstand, gør det o
Fra : klaus bergh

Dato : 23-01-05 17:26

Hej

Gør det ondt at få fjernet en visdomstand?
Det jeg personligt er mest nervøs for er bedøvelsen, som jeg synes gør
vildt ondt.
Min tanlæge har fået et nyt bedøvelses udstyr kaldet "the wand" er der
nogen der har haft bekendtskab med denne, og kan den også bedøve en
visdomstand?

Håber at høre lidt erfaringer

Fra : Nicolai

Dato : 23-01-05 17:51

> Gør det ondt at få fjernet en visdomstand?

Depends.

> Det jeg personligt er mest nervøs for er bedøvelsen, som jeg synes gør
> vildt ondt.

Det er det mindste ;) - det gør sgu ikke ondt hvis din tandlæge kan finde ud
af det :)

Mht. selve visdomstanden...

Er det over eller undermunden?

Lad mig være ærlig:

Mine 2 i overmunden blev fjernet på en gang. 8 minutter samlet.

Mine 2 i undermunden blev fjernet 1 af gangen - 90 minutter pr. gang . . . ..
..

Fra : Lene Hansen

Dato : 23-01-05 18:06

Hej.

Jeg fik fjernet én i overmunden for snart to år siden, og jeg havde hørt
mange skrækhistorier og jeg svedte så tandlægestolen var helt våd, men det
var virkelig ikke noget at snakke om. Bedøvelsen syntes jeg heller ikke er
så slem, men vores smertetærsker er jo forskellige.

Dog vil jeg også være ærlig at sige at jeg har en søster der også har fået
fjernet en, og det gik ikke lige så godt og hun var meget dårlig af det
hele - det tog lang tid og foregik hos en specieltandlæge. Det kommer vel an
på om tanden "sidder" rigtigt.

Med venlig hilsen
Lene Hansen

Fra : klaus bergh

Dato : 23-01-05 19:37

klaus bergh wrote:
> [...]
> Min tanlæge har fået et nyt bedøvelses udstyr kaldet "the wand" er der
> nogen der har haft bekendtskab med denne, og kan den også bedøve en

Det er i undermunden

Fra : "Carsten Riis

Dato : 23-01-05 20:43

klaus bergh skrev den 23-01-2005 19:37:

> Det er i undermunden

Det var min også (den med den kirurgiske udtrækning)

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Trekroner

Dato : 23-01-05 20:02

"klaus bergh" <klausberghFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Min tanlæge har fået et nyt bedøvelses udstyr kaldet "the wand" er der
> nogen der har haft bekendtskab med denne, og kan den også bedøve en

Der er nok ikke noget entydigt svar på om det gør ondt eller ej.

Men af egen erfaring kan jeg komme med et råd. Bed tandlægen om en
bideskinne. Det er sådan en gummi-ting du kan bide sammen om, da det er
afsindig anstrengende at gabe højt så lang tid. Derimod er det dejligt at
kunne bide sammen istedet for.

--
Michael

Fjern "FJERN" i mail-adr. ved svar
Brugt pigetøj sælges: www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges: www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : "Carsten Riis

Dato : 23-01-05 20:41

klaus bergh skrev den 23-01-2005 17:26:
> [...]
> Min tanlæge har fået et nyt bedøvelses udstyr kaldet "the wand" er der
> nogen der har haft bekendtskab med denne, og kan den også bedøve en

Jeg kender ikke "the wand".

Men visdomstands-udtrækning... jo deeeet.

Det kommer helt an på, hvordan den skal fjernes.

En kirurgisk tandudtrækning. ja, der gør sprøjtebedøvelsen en smule
ondt. Men ikke mere end den almindelige.
Og mens man er bedøvet, så mærker man kun, at nogen arbejder rundt i
kæben. Det skæggeste er, når tandlægen spørger assistenten om hammer og
mejsel, og man så går igang med at banke tanden ud af kæben. Det er en
lille smule skræmmende men en nødvendig del af oplevelsen.

Så snart det selve udtrækningen overstået, så kan man da godt mærke, at
nogen har "taget kæben af led" (skal ikke forståes bogstavlig..for det
gør man - så vidt jeg ved - ikke).

Men når bedøvelsen holder op et par timer senere, så kan man rolig rive
resten af dagen ud af kalenderen.
Husk at spise noget smertestillende ca. en halvtime inden bedøvelsen
holder op med at virke (spørg tandlægen hvorlænge bedøvelsen virker).
Det tager toppen af smerterne, men ja: Man har ondt! Meget ondt.

Om aftenen (næste morgen, hvis man er uheldig) er smerterne klinget af
og man kan igen fungere normalt.
Har man smerter næste dag, så må man vist lige en tur forbi tandlægen
igen for at finde ud, hvad det er for noget.

Husk at følge tandlægens anvisninger om sårpleje (der hvor tanden har
siddet er der jo et sår som skal hele). Højst sandsynlig noget klorhexidin.

Jeg havde også en tand, som ikke krævede den store operation og der
gjorde det ikke spor ondt. Heller ikke, da bedøvelsen holdte op.
Uheldigvis havde jeg - mens bedøvelsen stod på - et "sjovt" vidskelæder
jeg kunne tygge på. Da bedøvelsen holdte op, så viste det sig, at det
var min tunge, som jeg så havde tygget hul på i mellemtiden.
Det betød, at jeg i de kommende dage ikke kunne spise/drikke noget, som
var for varmt eller koldt. Og Yoghurt kan godt blive kedeligt i det
lange løb vil jeg lige have lov til at nævne.

har du mulighed for det, så ta' forbi tandlægeskolen. De trækker tænder
ud ganske gratis... Men vil gerne beholde din tand til undervisningsbrug.
Min var lidt interessant, da den havde en "krog" for enden og det var
derfor, at de var nød til at bruge hammer og mejsel for at få den ud.

Fra : Morten

Dato : 23-01-05 21:28

> Gør det ondt at få fjernet en visdomstand?

For mig - nej. For andre, det ved kun de

> Det jeg personligt er mest nervøs for er bedøvelsen, som jeg synes gør
> vildt ondt.

Da den jeg havde i overmunden skulle ud kunne jeg knapt nok mærke
bedøvelsen. Største ubehag var smagen, som jeg kunne forestille mig nogen
finder afskyelig.
Dog IMO ikke mere afskyelig end hvis man kommer til at knase én af de små
luftbårne edderkopper (er hændt et par gange for mig, man tror jo det er en
krumme...).

> Min tanlæge har fået et nyt bedøvelses udstyr kaldet "the wand" er der
> nogen der har haft bekendtskab med denne, og kan den også bedøve en
> visdomstand?

Kein Ahnung.

> Håber at høre lidt erfaringer

Tja, min var dejlig nem, den gik nærmest ned i en spids. Absolut ingen
smerter, ej heller bagefter da bedøvelsen var væk. Er din ikke nær så nem,
kan det omgivende væv dog godt være lidt øm, men det er ikke noget jeg har
personlig erfaring med.
I den anden side skal den også ud, men den skal lige have lidt mere tid, så
jeg regner med den skal ud inden for det næste år. Den generer mig ikke, men
den er ikke til at holde ren da den sidder dumt, så ud skal den - i hvert
fald nu da gik så godt for den første!

Mvh
Morten

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 23-01-05 21:55

Hej

Jeg mener, at min tandlæge har fortalt, at jo ældre man er, jo mere
beværligt er det at få visdomstanden ud - det lyder jo rimeligt logisk.

Angående bideskinnen: Under tandlægens heftige baksen med en tand, gabte
jeg som en gal - det blev jeg jo bedt om - resultat: En diskusprolaps
(stavning?) i kæben. Er dog gået i sig selv igen, men kan dukke op ved
kraftig gaben.

Værs'go at skylle.

Birgitte

Fra : Lene Hansen

Dato : 24-01-05 06:44

Den stakkels mand, der spurgte til dette med at få fjernet en visdomstand,
han må da være skræmt fra vid og sans af at læse alt dette her.... "ss"

Med venlig hilsen

Lene Hansen

Fra : "Carsten Riis

Dato : 24-01-05 11:30

Lene Hansen skrev den 24-01-2005 06:44:
> Den stakkels mand, der spurgte til dette med at få fjernet en visdomstand,
> han må da være skræmt fra vid og sans af at læse alt dette her.... "ss"

Man kan vel bare konkludere, at det meget forskellig. Selv for samme
person (undertegnede).

Og jeg syntes da, at historierne i tråden er er meget forskellige. Lige
fra, at det kun føles som en tandrensning til at man altså har smerter i
et par timer.

Fra : Lene Hansen

Dato : 24-01-05 11:46

Selvfølgelig er det forskelligt. Som jeg før har skrevet afhænger det også
af at vores smertetærskler er forskellige og hvordan tanden sidder i forhold
til indgrebet. Er man meget bange for tandlæger (tandlægeskræk) og er meget
anspændt og opmærksom på det hele, så tror jeg også på at det føles værre.
En ting jeg har haft glæde af, for jeg har nemlig også lidt af
tandlægeskræk, det var at jeg fandt på at tage en diskman med og tog den på
med noget god musik i. Og det afleder tankerne og jeg kom i hvert fald
lettere igennem det. Det er faktisk sådan at jeg ved at min tandlæge er
begyndt at bruge det med at bruge musik på klinikken eller anbefale en
diskman (de har fået en til dette brug) efter at hun så hvor godt det hjalp
mig.

Med venlig hilsen

Lene Hansen

Fra : "Carsten Riis

Dato : 24-01-05 12:53

Lene Hansen skrev den 24-01-2005 11:46:
> Selvfølgelig er det forskelligt. Som jeg før har skrevet afhænger det også
> af at vores smertetærskler er forskellige

ja.... personlig vil jeg dog mene, at jeg ikke er specielt pivet.

> og hvordan tanden sidder i forhold
> til indgrebet.

Meget enig.

Min "slemme" operation var da også besværlig pga. tanden havde en "krog" på.

> Er man meget bange for tandlæger (tandlægeskræk) og er meget
> anspændt og opmærksom på det hele, så tror jeg også på at det føles værre.

Ikke her....

Tandlæger ingen problemer.... Men frisører tilgengæld, naaaah.

Intet mod selve frisøren, men sidde der i stolen og se på sig selv i den
halv times tid.... Man føler sig helt narcissistisk (stavning?)

> [...]
> med noget god musik i. Og det afleder tankerne og jeg kom i hvert fald

Tjaaaa, nu det der med musik er så'en lidt underlig.

En af mine kammerater valgte at blive steriliseret og under operationen
var han lokalbedøvet og ligesom dig valgte han at tage noget musik med i
en discman.

han har ingen skrupler/traumaer ved indgrebet udover, at han var lidt
bekymret, da operationsområdet begyndte at ryge (man brænder vist
sædstrengen over)

Jeg har sidenhen ladet mig fortælle, at hver gang han hører den musik
han hørte under operationen, så oplever han lugten af brændt kød (det er
vist hans formulering).

Det er lidt surt, hvis det er ens yndlingsmusik.

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-05 07:44

"klaus bergh" <klausberghFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Gør det ondt at få fjernet en visdomstand?

Det gjorde ikke ondt på mig. Har fået fjernet 4 visdomstænder. Den første da
jeg lige var fyldt 20 år svjh. Der var ikke plads til den, så det var rart
at få den væk.

De tre sidste blev fjernet nogle år senere. Tandlægen mente at det var
nemmere at fjerne dem, da de var svære at holde rene og der sandsynligvis
bare ville komme huller i. Der var et ( begyndende ) hul i den ene.

> Det jeg personligt er mest nervøs for er bedøvelsen, som jeg synes gør
> vildt ondt.

Bedøvelsen gør lidt ondt, men selve det at de trækker tænderne ud gjorde
ikke ondt på mig. Jeg kunne dog høre en knagelyd i kæben undervejs.
Jeg fik som sagt trukket tre ud på samme dag og det gjorde heller ikke ondt
efterfølgende, da bedøvelsen stoppede med at virke.

> Min tanlæge har fået et nyt bedøvelses udstyr kaldet "the wand" er der
> nogen der har haft bekendtskab med denne, og kan den også bedøve en
> visdomstand?

Kender ikke " the wand", så her kan jeg ikke hjælpe med et svar...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Nille

Dato : 24-01-05 13:37

"klaus bergh" <klausberghFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Gør det ondt at få fjernet en visdomstand?

Er den kommet igennem knoglen? - altså er den synlig?

> Det jeg personligt er mest nervøs for er bedøvelsen, som jeg synes gør
> vildt ondt.

Vær ærlig og sig hvor bange du er og bed om at få smurt noget lokalbedøvende
salve på tandkødet inden tandlægen stikker.

> Min tanlæge har fået et nyt bedøvelses udstyr kaldet "the wand" er der
> nogen der har haft bekendtskab med denne, og kan den også bedøve en
> visdomstand?

Kender det ikke.

> Håber at høre lidt erfaringer

Fik en visdomstand fjernet for 2 uger siden.

Nille

Fra : klaus bergh

Dato : 24-01-05 14:21

Nille wrote:

> [...]
> salve på tandkødet inden tandlægen stikker.

> Kender det ikke.

> Fik en visdomstand fjernet for 2 uger siden.

Hej

Ja den er synlig

Fra : Nille

Dato : 24-01-05 14:32

> Ja den er synlig

Så tror jeg ikke at det bliver et problem. Det plejer at være nemt nok.

Nille

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 24-01-05 19:32

"klaus bergh" <klausberghFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Har fået fjernet alle 4. Dog sidder der vist en rod tilbage dernede, et
eller andet sted. De 3 var ikke noget problem, bortset fra den knækkede
rod, som altså vist stadig er dernede. Den fjerde var lidt mere kinky. Den
ville heller ikke ud .... Rødderne vendte om, og var på vej op igen, så
den måtte skæres i stykker, og hentes op stykvis. Det var selvfølgelig ikke
særligt sjovt, lige når han gik gennem nerverne. Men det var en gammel
rutineret rotte i faget, som både sørgede for at holde en orienteret, og
gejsten oppe, så selvom det var lidt barskt, så var det også lidt sjovt.....
Og det er altså store ord, fra en som hellere bekæmpede en kampvogn, end
mødtes med en tandlæge. Til tandlægernes ros, så har de efterhånden fået så
nogenlunde styr på min tandlægeskræk. Så har du store betænkeligheder, så
vælg en gammel rutineret tandlæge. Men hvis ikke der er specielle problemer
med dine visdomstænder, så er de ikke værre end andre tænder. Bedøvelsen,
har jeg aldrig haft problemer med. Det er for det meste sket, helt uden jeg
opdagede det.

M.V.H......Benny..

Fra : klaus bergh

Dato : 24-01-05 19:51

Benny Mortensen 9380 wrote:
> [...]
> har jeg aldrig haft problemer med. Det er for det meste sket, helt uden jeg

Takker for sit indlæg. Havde du smerter da han gik igennem? eller var
det ubehaget?

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 25-01-05 18:47

> Takker for sit indlæg. Havde du smerter da han gik igennem? eller var
> det ubehaget?

Tja, det gjorde da lidt ondt, men det var jo kun lige et kort øjeblik, så
var han jo igennem. Han sleb jo først ind så det var lige før, og så
advarede han, at nu kom der lige et lidt ubehageligt øjeblik, og så var
tanden delt i to stykker. Men det føles lidt sjovt, når tandlægen og klinik
assistenten vædder om, hvordan rødderne ser ud ... Men det var ikke så
slemt, som jeg troede det ville være, og som sagt, det var jo kun nogle få
sekunder. Han brugte jo ikke rumleboret ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Ulvir

Dato : 24-01-05 14:26

Nille wrote:

> Kender det ikke.

"The Wand" er computer styret bedøvelsesteknik.

Se: http://tucsonsmile.com/cosmetic-dentist/anesthetic.html

Fra : SMC

Dato : 25-01-05 17:11

Mine visdomstænder i undermunden blev fjernet 1 ad gangen, et gjorde ikke
ont, og det tog ikke ret lang tid.............men bagefter....blødte det i 2
dage......spisning var noget besværlig.......og det faldt mad ned i
"hullet".....det blev ømt..........men jeg overlevte..........
Visdomstænderne i overmunden havde jeg ingen problemer med.