Små sorte "duske" i akvariet
Fra : T.K

Dato : 23-01-05 10:41

Min 9 årige søn har to akvarier. Det ene akvarie er for et stykke tid siden
begyndt at få en del sorte pletter på mange af planternes blade. Pletteren
sidder rimelig godt fast - er ike til bare lige at gnide af. Nu er der
blevet en del "små sorte duske" rundt omkring. Duskene sidder både på
planter og glas og på grusene i bunden. Han har to forskellige sugemaller,
nogen gule og nogen grålige med en mørk stribe på langs og nogen kuliål, men
ingen af mallerne eller ålene viser interesse i at gå ombord i duskene. I
går skiftede jeg 1/3 af vandet (bliver gjort hveranden uge) klippede de
værst befængte blade af planterne og gnubbede duskene af glasset med en
svamp. Duskene skulle nærmest have knofedt for at lade sig fjerne - sad
temmelig godt fast. Med grusene er det værre, de er ikke så nemme at gnubbe
på, men jeg kan selvfølgelig prøve at samle de værst befængte op og koge
dem. Hvad gør jeg/vi for at komme de overlevende duske helt til livs og
undgå der kommer nye????

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 23-01-05 14:14

TK skrev:
> Nu er der blevet en del "små sorte duske" rundt omkring.
> Duskene sidder både på planter og glas og på grusene i
> bunden.

Det lydder som trådalger....
jeg har lavet en tråd 21 jan om maller der spiser disse alger, men som du
kan se i andre indlæg, skal du nok ikke sætte forventningerne alt for
højt... de er møg-svære at komme af med...

"Pseudogastromyzon cheni" (Violinsmerling)
"Crossocheilus siamensis" (Siamesisk Algeæder)

er de to fisk der har været tale om spiser trådalger...

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : T.K

Dato : 23-01-05 16:19

Hvad gør jeg for at forebygge der kommer de samme alger i det andet
akvarie??? Hvorfor opstår de?

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 24-01-05 22:54

TK skrev:
> Hvad gør jeg for at forebygge der kommer de samme alger i det andet
> akvarie???

vasker bladene på de nye planter, så der ikke kommer flere alger i dit
akvarie... du kan ikke helt udelukke dem ved at gøre dette, men det vil
hæmme dem en del...

> Hvorfor opstår de?

For meget nærring i vandet, hvis du har for mange fisk, for få planter eller
fodrer for meget kommer der mere nærring i vandet end nødvendig... hvad
mængden af fisk angår siger man CA 1 cm fisk pr liter vand (kommer
selvfølgelig meget an på hvilken fisk, men sådan ca) jeg ved jeg får prygl
for den udtalelse men det går nok... mængden af planter... tjaa... jeg synes
de er pæne, så jeg propper alle de planter i der kan være... og mængden af
foder... igen en ret generel regel; de skal spise op på ét minut... dog kan
mange discus'er godt lide at tage sig god tid om at spise, så det er også
lidt en "guideline" i stedet for en regel...

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-01-05 16:58

T.K wrote:
> [...]
> på, men jeg kan selvfølgelig prøve at samle de værst befængte op og koge
> dem. Hvad gør jeg/vi for at komme de overlevende duske helt til livs og

Der er nok tale om den type rødalger der kaldes penselalger. De tager
lang tid at komme af med (sædvanlige metoder samt måske Ancistrus)

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Fra : T.K

Dato : 23-01-05 17:40

sædvanlige metoder samt måske Ancistrus????? Vær lige sød og forklar lidt
nærmere. Jeg/vi er meget uerfarne

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-01-05 17:53

T.K wrote:
> sædvanlige metoder samt måske Ancistrus????? Vær lige sød og forklar lidt
> nærmere. Jeg/vi er meget uerfarne

Jamen, det er en lang historie
Rent vand så der ikke er mere kvælstof og fosfor end planterne kan
udnytte. -> vandskifte, ringe fodring (afpas fiskemængde), rette lys
osv. Du kan finde meget på nettet. Et at de bedste steder er thekrib.

Ancistrus er en fisk

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 24-01-05 22:46

> Rent vand så der ikke er mere kvælstof og fosfor end planterne kan
> udnytte. -> vandskifte, ringe fodring (afpas fiskemængde), rette lys osv.
> Du kan finde meget på nettet. Et at de bedste steder er thekrib.

i alle andre tråde er man da vist enige om at hyppigt vandskift er guf for
alger...

> Ancistrus er en fisk

en meget god algeæder, spiser dog ikke trådalger, jeg ved ikke om det er det
samme som penselalger...

du kan forebygge alger ved at vaske bladene på de nye planter... men du kan
nok ikke undgå dem helt...

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-01-05 23:05

Brian Tingholm [7900] wrote:

> i alle andre tråde er man da vist enige om at hyppigt vandskift er guf for
> alger...

Jeg tvivler på at man "i alle andre tråde" kan have den besynderlige
opfattelse.

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 29-01-05 15:33

Ole skrev:

> Jeg tvivler på at man "i alle andre tråde" kan have den besynderlige
> opfattelse.

ahh... min fejl.... overgiver mig bettingelsesløst...

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Kathrine

Dato : 23-01-05 17:19

"T.K" skrev:
> [...]
Pletteren
> sidder rimelig godt fast - er ike til bare lige at gnide af.
SNIP
> dem. Hvad gør jeg/vi for at komme de overlevende duske helt til livs
og
> undgå der kommer nye????

Jeg skiftede lysrørene ud i mit akvarie, da det hele var ved at
forsvinde i sorte duske og trådalger. Efter 3-4 uger er det helt væk
igen. Så du/i har måske også for gamle lysrør i akvariet?
--
Kathrine

Fra : T.K

Dato : 23-01-05 17:41

Ja, måske kan det lyset være årsagen. Det var et brugt akvarium han købte.
Vi kan da forsøge med nye rør

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-01-05 18:12

T.K wrote:
> Ja, måske kan det lyset være årsagen. Det var et brugt akvarium han
> købte. Vi kan da forsøge med nye rør

Lyder som en meget fornuftig løsning.

Hvis rørene er over et år gamle, så er lyset ændret så meget, at man vil
have stor gavn af at skifte rørene - og selv om de stadig lyser.

Hvis akvariet er nyanlagt, så kan det også være en god ide med mere
rengøring og hypigere andskift - senere, når det hele fungerer, så kan man
bedre gøre dise ting sjældnere.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk