Laseroperation mod aldersbetinget langsyne~
Fra : Ole Thomsen

Dato : 23-01-05 09:16

Efter altid at have haft et tilnærmelsesvist perfekt syn, går det
hastigt ned ad bakke mht. langsynethed (aldersbetinget). Jeg bruger
endnu ikke skærm- eller læsebriller, men alt skal nu foregå mindst
30-40cm væk for at jeg kan fokusere på det - særlig slemt ved dunkel
belysning.

Jeg vil gerne komme brillerne i forkøbet og har fulgt interesseret med i
forskellige medier vedr. LASIK, laseroperation. Desværre ser det ikke ud
til at være effektivt mod lige præcis presbyopia (aldersbetinget
langsynethed) efter hvad jeg kan google mig frem til.

Dog har jeg set en enkelt LASIK metode, monovision, hvor man optimerer
det ene øje til kort og det andet til lang fokusering.

http://www.discovervision.com/lasik/presbyopia.html

Er der nogen som har erfaring eller yderligere input vedr. lidelsen og
evt. kur?

Ole Thomsen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-01-05 03:35

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.discovervision.com/lasik/presbyopia.html
>
> Er der nogen som har erfaring eller yderligere input vedr. lidelsen og

Jeg syntes siden forekommer lidt dårlig til at forklare hvorledes de mener
metoden skulle virke. Og når det er til noget jeg i forvejen har skepsis
skulle kunne fungere så er jeg på ingen måde overbevist.
Så vidt jeg kan se "ødelægger" de synet på det ene øje og gør det nærsynet
således at øjet i højere grad er elastisk ved tætte objekter frem for fjerne
objekter.
Men hvis øjnene ikke er "indstillet ens" mistes dybde opfattelsen (som osse
har betydning for evnen til at se tæt) og derudover er jeg som sagt i tvivl
om metoden er særligt virkningsfuld.
Nær- og langtsynethed er af så forskellig natur at jeg ikke tror LASIK er
brugbar til langtsynethed. Det er som at løse problemet ved at hamre et søm
i med en skruetrækker.

Fra : Ole Thomsen

Dato : 28-01-05 19:32

Jonas Kofod wrote:

> [...]
> Så vidt jeg kan se "ødelægger" de synet på det ene øje og gør det
> nærsynet således at øjet i højere grad er elastisk ved tætte objekter

Nu kan det vel diskuteres om man "ødelægger" synet ved at gøre det
nærsynet isf. langsynet

> Men hvis øjnene ikke er "indstillet ens" mistes dybde opfattelsen
> (som osse har betydning for evnen til at se tæt)

Dybdeopfattelsen vil vel kun mangle på de afstande hvor ikke begge øjne
kan fokusere?

> og derudover er jeg
> som sagt i tvivl om metoden er særligt virkningsfuld.

Det samme her, men viden ville være endnu bedre, ikk?

> Nær- og langtsynethed er af så forskellig natur at jeg ikke tror
> LASIK er brugbar til langtsynethed. Det er som at løse problemet ved
> at hamre et søm i med en skruetrækker.

Har du så et bedre bud på en hammer?

Ole Thomsen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-01-05 14:59

> Nu kan det vel diskuteres om man "ødelægger" synet ved at gøre det
> nærsynet isf. langsynet

Du gør det jo ikke fra langsynet til nærsynet. Du gør øjet fra langsynet til
nærsynet og langsynet på samme tid.

> Dybdeopfattelsen vil vel kun mangle på de afstande hvor ikke begge øjne
> kan fokusere?

Begge øjne skal fokusere på det samme for at give ordentlig dybdeopfattelse.

> Det samme her, men viden ville være endnu bedre, ikk?

Jo det ville være rart.

> Har du så et bedre bud på en hammer?

Nej desværre - jeg tvivler osse på at der forefindes ordentlige metoder pt.
Jeg er dog selv nærsynet og er mest inde i den "afdeling". Men som sagt tror
jeg ikke der findes ordentlige behandlinger for langsynethed til dato.