OT? hvilket chipset kan håndteremest RAM, ~
Fra : Petersen_Michael

Dato : 22-01-05 17:48

Ja, jeg grublede lidt, om jeg skulle spørge her, eller i
news:edb.system.ms-windows Meen synes mit spørgsmål er overvejende HW
relateret..

Hvis nogen ikke finder at mit indlæg høre til i denne NG, må vi jo finde
en løsning på det..

Any way.. Jeg ved erfaringsmæssigt at 440BX chipset (Abit BP6D & BX133)
uden problemer kørte Win98 med 768 MB RAM, (jeg havde ikke flere til
rådighed, og kunne derfor ikke fortsætte testen) hvor jeg med I 845
chipset (Abit BL7), skulle mokke noget rundt for at køre Win98 med mere
end 512 MB RAM, det lykkedes dog at køre med 1GB (jeg havde ikke flere
til rådighed)

Men er der nogen der har erfaring med win98 og mere end 512 MB RAM?
Hvilke bundkort / chipset virker?
Altså hvad kan man få i dag, der virker? Jeg er ikke meget for at købe
et brugt BX133 eller BP6D da de er fra en tid hvor lytterne kogte :-/
Det var ellers fede bundplanker)

Jeg spørger fordi jeg påtænker at bygge et dual boot system med Win98 og
WinXP Og det må gerne kører godt med mange RAM, under begge systemer..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Laziter [9440]

Dato : 22-01-05 18:09

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41f283d9$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
8><--- sakser lige lidt... ---><8

> Jeg spørger fordi jeg påtænker at bygge et dual boot system med Win98 og
> WinXP Og det må gerne kører godt med mange RAM, under begge systemer..

Det er Windows 98 der sætter begrænsningen for mængden af RAM og ikke
bundkortet/chipsettet.
Der findes et lille reg-trick der gør at du kan få Win98 til at køre med
mere end 512 MB RAM (stabilt), søg på google og det skulle gerne dukke op.

Mvh
Benjamin

Fra : Petersen_Michael

Dato : 22-01-05 18:14

In news:41f2889e$0$48736$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Laziter [9440] <laziterNO@THANKSgmail.com> wrote:

> Det er Windows 98 der sætter begrænsningen for mængden af RAM og ikke
> bundkortet/chipsettet.

Jeg er stadig overbevist om at det er chipset relateret, da jeg kan få
et 440 BX chipset til at køre Win98 med 768 MB, uden trix men ikke opnå
samme resultat med 845 chipset.. Jeg benyttede samme RAM stænger og
samme CPU på både BX-133 & BL7