Netbank via WAP på N6230
Fra : Anders Ecklon

Dato : 22-01-05 16:50

Hej alle.

Jeg har en N6230 med Telmore abbonement. Derudover har jeg netbank ved
Arbejdernes Landsbank der kører via BEC.dk. Har aktiveret WAP adgang via
min netbank på pc'en. Derefter går jeg fint ind på wap.al-bank.dk og
finder frem til Netbank funktionen. Her indtaster jeg så brugernavn og
password.

Her kommer problemet: Når de to oplysninger er indtastet og jeg trykker
vælg genindlæser den logon siden uden at komme videre, det eneste der
sker er at jeg kan foretage indtastningen på ny.

Har desuden fiflet lidt med sikkerhedsindstillingerne (tillad cookies og
scripts) men intet hjælper.

Håber der er en venlig sjæl med lidt viden.

Mvh Anders
(fjern "x" i email)

Fra : Knud Berggreen

Dato : 22-01-05 22:33

On Sat, 22 Jan 2005 16:49:41 +0100, Anders Ecklon <lupinex@email.dk>
wrote:

> [...]
>scripts) men intet hjælper.
>
>Håber der er en venlig sjæl med lidt viden.

Sandsynligvis skyldes det at den WAP-version som du har på din Nokia
ikke er bagudkompatibel med tidligere versioner og derfor ikke kan
snakke med den der ligger på serveren.

Jeg ved at det er tilfældet med en hel del nyere Nokiatelefoner. Om
andre nyere telefoner har samme problem ved jeg ikke, men det er
årsagen til at jeg selv spørger ind til dette i en anden tråd om
Siemens S65 og Sony Ericsson K700i da dette kan være med til at afgøre
mit valg af ny telefon.

Jeg ved også, at der er nogle der har sagt at de vil tage kontakt til
Nokia om dette problem, og jeg vil da anbefale at andre følger dette
eksempel så man kan sikre en vis bagudkompatibilitet på ny software.

/Knud

Fra : L@rsK

Dato : 23-01-05 10:48

"Anders Ecklon" <lupinex@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er at jeg kan foretage indtastningen på ny.
>
> Har desuden fiflet lidt med sikkerhedsindstillingerne (tillad cookies og

Når du er inde i "MobilBank" funktionen og endnu IKKE har logget ind, kører
du allerede på "Sikre sider" (https://)
Hvis din mobil IKKE har opdaget dette, er der noget galt med dine WAP
indstillinger og / eller med WAP tjenesteudbyderen.
Jeg benytter TDC, og der er der ingen problemer med "MobilBank" funktionen
og de "Sikre sider" (https://)

Du er også med på, at du IKKE skal indtaste dit "AL-NetBank password" med
din WAP adgangskode?
Den skifter du inde i AL-NetBank, under WAP administration!

/L@rs

Fra : Anders Ecklon

Dato : 23-01-05 13:00

> Jeg benytter TDC, og der er der ingen problemer med "MobilBank" funktionen
> og de "Sikre sider" (https://)

Regnede også med det samme. Men resultatet er stadig ens hvad enten om
jeg slår det til eller fra

> Du er også med på, at du IKKE skal indtaste dit "AL-NetBank password" med
> din WAP adgangskode?
> Den skifter du inde i AL-NetBank, under WAP administration!

Ja har lavet en ny adgangskode til wap. Det er jo kravet når man vil
tilslutte wap funktionen. :)

Mvh Anders

Fra : Knud Berggreen

Dato : 23-01-05 13:52

On Sun, 23 Jan 2005 13:00:19 +0100, Anders Ecklon <lupinex@email.dk>
wrote:

>Regnede også med det samme. Men resultatet er stadig ens hvad enten om
>jeg slår det til eller fra

Telmore fungerer fint med Wap på BEC-netbank. Problemet er ene og
alene at din telefon har en for ny Wap-klient.
Har du mulighed for at se hvilken version det er?

/Knud

Fra : Anders Ecklon

Dato : 23-01-05 14:27

> Har du mulighed for at se hvilken version det er?

Ifølge nokia: Browsing XHTML (WAP 2.0) over TCP/IP stack.

- http://www.nokia.com/nokia/0,8764,47676,00.html

Mvh Anders

Fra : Knud Berggreen

Dato : 23-01-05 14:52

On Sun, 23 Jan 2005 14:26:34 +0100, Anders Ecklon <lupinex@email.dk>
wrote:

>Ifølge nokia: Browsing XHTML (WAP 2.0) over TCP/IP stack.
>
>- http://www.nokia.com/nokia/0,8764,47676,00.html

Og det er vist nok XHTML der giver problemet.

/Knud

Fra : L@rsK

Dato : 23-01-05 18:21

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Og det er vist nok XHTML der giver problemet.

Min SonyEricsson understøtter WAP 2.0 og WAP 1.2.1 og benytter altså XHTML
Basic som opmærkningssprog.
XHTML Basic er en delmængde af XHTML. XHTML er HTML, der overholder
XML-sprogenes syntaktiske regler.

Nokia 6230 understøtter kun WAP 2.0 via WAP 1.2.1 stack'en
Så hvis XHTML er problemet, så er Nokia problemet, at den kun understøtter
WAP 2.0 via WAP 1.2.1 stack'en og altså ikke fuldt understøtter XHTML.
Men....
Jeg tvivler på at BEC allerede har omprogrameret "MobilBank" efter XML
reglerne.

/L@rs

Fra : Knud Berggreen

Dato : 23-01-05 20:59

On Sun, 23 Jan 2005 18:21:20 +0100, "L@rsK" <LarsK@RUNBox.com> wrote:

> [...]
>Basic som opmærkningssprog.
>XHTML Basic er en delmængde af XHTML. XHTML er HTML, der overholder

Jeg mener også der er noget der hedder cHTML men jeg ved ærlig talt
ikke hvad der snakkes om.

>Nokia 6230 understøtter kun WAP 2.0 via WAP 1.2.1 stack'en
>Så hvis XHTML er problemet, så er Nokia problemet, at den kun understøtter
>WAP 2.0 via WAP 1.2.1 stack'en og altså ikke fuldt understøtter XHTML.

Det er nok snarere at SE understøtter både 2.0 OG 1.2.1 mens Nokia kun
understøtter 2.0

Og det er her jeg er i tvivl om Siemens S65 også KUN understøtter 2.0
og ikke 1.2.1 for så er der nok også et problem med denne.

>Men....
>Jeg tvivler på at BEC allerede har omprogrameret "MobilBank" efter XML
>reglerne.

Øhm, har WAP ikke lige fra starten være XML-baseret?