Heste på TV fredag d. 25/5
Fra : Claus & Betina Niels~

Dato : 21-05-01 08:26

Heste på DR1 fredag den 25. maj
Fire heste-programmer på en eftermiddag!

13.35 Hesteavl: Ny hesterace på vej

På en gård i Tyskland er man ved at krydse den kendte islandske hest med den
mexicanske "El Paso". Man er specielt spændt på, om den nye race behersker
gangarten tølt. Nordvision fra Island. Sendt første gang 18. oktober 1998.

13.55 Et liv med heste

Portræt af Jan Österholm, der har viet sit liv til heste. Han siger, at der
nok er mange, der tror, han er småskør, fordi han bruger hele sit liv på
heste. Selv mener han, at hans liv er fyldt med mening. Nordvision fra
Finland.

14.20 Fornemmelse for heste

Svensk bonde byttede traktoren ud med en hestesaddel.
Ronny Åman lærte at forstå hestenes eget sprog, og nu får han hest og
menneske til at samarbejde ud fra dyrets natur. Nordvision fra Sverige.
Sendt første gang 20. februar.

15.20 Lyt til hesten: Portræt af en hestehvisker i Finland

Hestepsykologen Leena Kurikka var tidligere programchef på radioen, men
syntes, hendes liv manglede noget. Hun fandt den bondegård, hvor hun i dag
bor sammen med sin amerikanske mand, og hver dag hjælper hun heste til at få
et bedre liv. Nordvision fra Finland.

Med venlig hilsen

Betina

Fra : Claus Bilstrup

Dato : 21-05-01 11:41

Hej Betina

Tusind tak for oplysningerne.....havde du ikke skrevet her ..havde jeg nok
ikke set det

hilsen Gitte

Fra : Jan Nielsen

Dato : 21-05-01 15:37

Tusind tak for oplysningen. Min video kommer til at køre hele eftermiddagen.
Lisbeth

Fra : Thomas

Dato : 21-05-01 21:08

"Claus & Betina Nielsen" <Pc-supporten@pc.dk> skrev i melding
> [...]
> gangarten tølt. Nordvision fra Island. Sendt første gang 18. oktober 1998.

etter som jeg har hørt så snakker de her om Aegidienberger Det er en
Peruviansk Paso, der er krydset med Islansk hest.

uansett tusen takk for opplysningene
Maria

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 22-05-01 01:33

> [...]
> gangarten tølt. Nordvision fra Island. Sendt første gang 18. oktober 1998.

Kører begge programmer på samme tid eller afløser det ene direkte det andet
eller er der tale om en skrivefejl?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Claus & Betina Niels~

Dato : 24-05-01 18:16

Hej

Der er ikke tale om skrivefejl der står 13.35 og 13.55 det må godt nok
være et kort program det ene af dem.....

Betina

Fra : Sverre Stokke

Dato : 24-05-01 04:25

Pc-supporten@pc.dk,Ny-Internet writes:
>Heste på DR1 fredag den 25. maj
>Fire heste-programmer på en eftermiddag!

Tak for servicen

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 27-05-01 02:33

Fredagens hesteprogrammer på DR1 var da udmærkede - men der var tale om en
del genbrug. Og så var der et tema, som kun blev ganske kort nævnt af den
finske kvinde i det sidste program - hierarkiet. Mange af holdningerne var
noget pussenussede - som om heste altid gør, hvad mennesket beder dem om.
Prøv at iagttage en flok heste, hvor der er tvivl om placeringen i
hierarkiet - det går ret voldsomt for sig. Har de fleste af jer ikke
oplevet at hesten siger NEJ til noget, som den udmærket kan - altså
udfordrer jer til en ledelseskonflikt ?

Hilsen Sverre.

Fra : Aleks & Karina

Dato : 27-05-01 15:35

min hest har endda nægtet, men jeg lader den være, for det er bedre at den
skal få lov til at bestemme selv en gang i mellem. Men ellers skal den jo
"høre efter" når man rider på hesten.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 27-05-01 18:00

temka@jyde.dk,Ny-Internet writes:
>min hest har endda nægtet, men jeg lader den være, for det er bedre at den
>skal få lov til at bestemme selv en gang i mellem.
Hvorfor ?

>Men ellers skal den jo
>"høre efter" når man rider på hesten.
Hvis hesten skal opleve dig som leder, skal den vel altid 'høre efter'.
Selvfølgelig mener jeg det ikke som kadaverdiscipkin - for der skal da
være plads til at hesten kan udfolde sin personlighed og sit akutte humør.
Men principielt mener jeg ikke at der bør være tvivl om, at hesten står
under mennesket i hierarkiet. Præcis som i en hesteflok, hvor
rangordningen er helt klar. En ny hest som bliver lukket ud til en flok i
en fold, skal jo altid i gennem en procces, hvor den finder sin palds i
hierarkiet. Det kan føre til drabelige kampe med de 'gamle' heste, som må
rykke en plads ned.
Er vi uenige ?

Hilsen Sverre.