Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
skatteprocenter
Fra : Carsten Christiansen

Dato : 22-01-05 11:39

Min hustru har ingen indkomst, hvorfor hendes personfradrag overføres til
mig. Jeg troede at det udelukkende ville påvirke mit eget fradrag, men kan
det passe at jeg som en følge af min kones fradrag kan holde en ganske lave
skatteprocent, eller er de to ting uafhængige af hinanden?

Fra : Knud Thomsen

Dato : 22-01-05 11:55

"Carsten Christiansen" <casseFJERNES@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lave
> skatteprocent, eller er de to ting uafhængige af hinanden?

Fordeling mellem fradrag og skattepct. på selve forskudsopgørelsen /
skattekortet er ren beregning og alt kan være korrekt.

Forestiller vi os, at du har indtægt på 300.000 og du totalt er beregnet til
at skulle betale 100.000 i skat, så kan dit skattekort i yderste konsekvens
se sådan ud uden at være forkert.

Fradrag pr. måned 200.000/12 = 16.667 kr og derefter en skatteprocent på 100
for resten
Alternativt kan fradraget sættes til 0 kr. pr. måned og skatteprocenten til
33%.

Begge beregninger vil give det ønskede resultat på årsbasis og er
tilfredsstillende for skattevæsenet. Normalt vil skattevæsenet dog vælge at
give dig en matematisk korrekt fastlagt skatteprocent / fradrag, som ligger
mellem disse 2 skitserede yderpunkter.

Når din kones fradrag indregnes bliver tallene bare en anelse ændrede, men
konceptet det samme.

Knud

Fra : Carsten Christiansen

Dato : 22-01-05 12:46

> [...]
> mellem disse 2 skitserede yderpunkter.
>
> Når din kones fradrag indregnes bliver tallene bare en anelse ændrede, men

Det besvarer jo mit spørgsmål, jeg takker og ønsker en fortsat god weekend

Fra : Poul Christensen

Dato : 22-01-05 17:45

"Carsten Christiansen" <casseFJERNES@pc.dk> wrote in

> [...]
> men kan det passe at jeg som en følge af min kones fradrag kan holde
> en ganske lave skatteprocent, eller er de to ting uafhængige af

Principperne for fastsættelse af skattekortsfradrag og trækprocent
fremgår af:
http://www.skat.dk/tal_statistik/skatteberegning/1374.html

Hvis din kone ikke har indkomst for du også overført hendes bundfradrag i
mellemskatten, således at trækprocenten kan ligge under 40 pct. langt op
i indkomstniveauerne

Poul Christensen