MS SQL 2000 og periodisk eksport til tekst~
Fra : Ryan Dahl

Dato : 22-01-05 01:30

Hej,

jeg er ved at bygge en web-applikation baseret på en sql-server og
asp. Applikationen indeholder hyperlinks til filer på netværksdrev og
øvrige web-servere - typisk er det word-dokumenter, pdf-filer og
lignende.

I tilfælde af totalt system-nedbrud (IIS eller SQL-server) vil jeg
gerne have en nødplan, således at mine brugere stadig kan tilgå
dokumenter, som ligger på en anden maskine (som forhåbentlig ikke er
gået ned

Jeg forestiller mig en løsning, hvor databasen hver nat skriver en
HTML, XML eller regulær CSV-fil til et web eller netværksdrev, og at
denne herefter kan parses med en xsl-fil eller et simpelt javascript.

Jeg har fuldt styr sidstnævnte, og ved også at sql-serveren kan køre
en T-SQL kommando eller et vbscript med fastlagt interval. MEN er det
først- eller sidstnævnte jeg skal have gang i? Skal jeg bruge fso?

Eksempler ønskes...

På forhånd tak
Ryan

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-01-05 02:10

Ryan Dahl wrote:

[snip]
> [...]
> en T-SQL kommando eller et vbscript med fastlagt interval. MEN er det
> først- eller sidstnævnte jeg skal have gang i? Skal jeg bruge fso?

MS MSQServer har indbyggede faciliteter til at lave periodiske udtræk til
web. Det kunne lyde som det er en løsning.
Prøv at kigge efter web assistant, eller web wizard.
Har ikke lige min win startet, så du må selv finde det.

Stig Johansen

Fra : Jesper Sommer

Dato : 22-01-05 02:31

Stig Johansen wrote:
> [...]
> Prøv at kigge efter web assistant, eller web wizard.
> Har ikke lige min win startet, så du må selv finde det.

Hvorfor ikke bare bruge tøsedrengs-modellen ? Du kan jo bare lave en ASP
side, der genererer den ønskede liste, og som laver et output i XML
eller ASCII ? Det er ikke performancemæssigt optimalt, men jeg vil tro
det virker udemærket op til ½ - 1 mio. records, og det vil være 100%
baseret på teknologi du allerede kender ?

- Jesper

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-01-05 03:09

Jesper Sommer wrote:

> [...]
> det virker udemærket op til ½ - 1 mio. records, og det vil være 100%
> baseret på teknologi du allerede kender ?

Hvem svarer du?
Så vidt jeg forstod på Ryans indlæg, ønsker han bare at gemme links til hans
dokumenter. Det må da være en oplagt opgave for webassistenten, eller var
det webtask det hedder. Det bliver scheduleret under jobagenten, og kører
automatisk.

Stig Johansen

Fra : Jesper Sommer

Dato : 22-01-05 03:18

Stig Johansen wrote:
> [...]
> det webtask det hedder. Det bliver scheduleret under jobagenten, og kører

Jeg antog, at "hyperlinks til dokumenter" hurtigt kunne blive lidt
omfangsrigt. En URL er typisk ikke nok, man vil også gerne have et
normalt filnavn (dvs som ikke er encoded) samt en beskrivelse (måske den
tekst der står i <A> tag'et).

Mit foreslag går på en samlet løsning, der gør det nemt for Ryan at
eksportere akkurat de data han ønsker (endda i HTML format hvis det
ønskes ?) på en nem måde.

Opgaven kan sagtens scheduleres med en scheduler på webserveren, eller
med den indbyggede i SCL Server ...

- Jesper

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-01-05 03:24

Jesper Sommer wrote:

> Mit foreslag går på en samlet løsning, der gør det nemt for Ryan at
> eksportere akkurat de data han ønsker (endda i HTML format hvis det
> ønskes ?) på en nem måde.

Jeg tror ikke vi er uenige. Webtask'en genererer jo netop HTML sider.

Stig Johansen

Fra : Ryan Dahl

Dato : 22-01-05 13:24

[SNIB] Div. kommentarer fra Jesper og Stig.

Hej,

tak for hjælpen - det var på baggrund af Web Wizard, at jeg kunne
finde sp_makewebtask, som kan generere en statisk html-side. - Hvis
jeg så kombinerer dette med Job Scheduling så skulle det være kørende.

Jesper - hvordan vil du forøvrigt foranledige at en asp-side bliver
kørt f.eks. kl. 2 hver nat? Det kan sikkert godt lade sig gøre, jeg
kender bare ikke lige en smart løsning.

mvh
Ryan

Fra : Jesper Sommer

Dato : 22-01-05 16:05

Ryan Dahl wrote:
> Jesper - hvordan vil du forøvrigt foranledige at en asp-side bliver
> kørt f.eks. kl. 2 hver nat? Det kan sikkert godt lade sig gøre, jeg
> kender bare ikke lige en smart løsning.

Uuuha, det er der jo oceaner af muligheder for De to mest oplagte
er, at bruge SQL serverens indbyggede Scheduler eller webserverens
indbyggede scheduler (i OS'et).

Førstenævnte betjener du fra "Enterprise Manager" som er SQL serverens
værktøj. Den indeholder punktet "Management" og der finder du "SQL
Server Agent". Den kan du starte, og bruge til at oprette jobs der skal
køre med faste intervaller. Et job kan være en stump SQL, eller en masse
andet fnidder ... inkl. konsol kommandoer (som at launche en URL) eller
et ActiveX script (f.eks. VBS filer).

Hvis webserveren er en Windåse, så er det en indbygget proces i Windows,
som du kan tilgå gennem konsollen (populært øgenavn: DOS prompt) eller
fra VBS kode. Jeg har et lidt anstrengt forhold til VBS og kan ikke
fortælle hvilke klasser/objekter du skal tage fat i, men MSDN eller
Google kan sikkert hjælpe. I konsollen hedder kommandoen AT og hvis du
skriver AT /? får du hjælp til betjeningen

Du kan forresten også gå ind i kontrolpanelet og bruge "Task Scheduler"
som vist nok bruger samme jobkø, men har et fint Wizard interface til at
oprette kørsler ...

Sidst men ikke mindst kan man downloade i omegnen af 10.000 forskellige
scheduler programmer til Windows platformen, som alle mener de tilfører
eet eller andet smart. Så hvis ovenstående ikke løser dine behov, så er
der rig mulighed for at finde noget bedre - sandsynligvis gratis ...

Venligst

- Jesper

Fra : Ryan Dahl

Dato : 22-01-05 16:15

On Sat, 22 Jan 2005 16:04:57 +0100, Jesper Sommer
<dknewsgroups4js@conceptfactory.dk> wrote:

>Uuuha, det er der jo oceaner af muligheder for De to mest oplagte
>er, at bruge SQL serverens indbyggede Scheduler eller webserverens
>indbyggede scheduler (i OS'et).

Takker for et par beskrivelser.

mvh
Ryan