E-faktura får blød start
Fra : Jonathan Stein

Dato : 21-01-05 17:15

Offentlige kunder skal udvise "fleksibilitet" og stadig betale
papir-regniner "de første par måneder". (Eller i hvert fald til valget
er overstået, kunne onde tunger tilføje...)

http://www.dr.dk/nyheder/penge/article.jhtml?articleID=229225

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : alexbo

Dato : 21-01-05 18:02

"Jonathan Stein" skrev

> Offentlige kunder skal udvise "fleksibilitet" og stadig betale
> papir-regniner "de første par måneder". (Eller i hvert fald til valget
> er overstået, kunne onde tunger tilføje...)

Ja, onde tunger siger hvad som helst, som regel det rene pladder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-01-05 20:14

alexbo wrote:

> Ja, onde tunger siger hvad som helst, som regel det rene pladder.

Det er nu sjovt at se, så hurtigt tingene kan ændre sig, når der er
trykket på valg-knappen.
Det har ikke just ligget i kortene tidligere, at der skulle være en blød
start...

Fra : alexbo

Dato : 24-01-05 22:04

"Jonathan Stein" skrev

> Det er nu sjovt at se, så hurtigt tingene kan ændre sig, når der er
> trykket på valg-knappen.

Nu er der jo trykket på valgknappen og så kan man ganske roligt påstå, at
hvad der end sker må det skyldes valget.
Det er svært at tilbagevise, navnlig med den store medieinteresse der har
været for det nye fakturasystem.
De store vanskeligheder det har betydet for erhvervslivet, har jo rigtigt
fået medierne op af stolerne, så det har nok skræmt politikerne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Hansen

Dato : 21-01-05 22:13

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> Offentlige kunder skal udvise "fleksibilitet" og stadig betale
> papir-regniner "de første par måneder".

Det er såmænd ikke så svært - et af de store firmaer - sendte os et
excel-ark hvorpå vi skulle påføre EAN-nr og
internkontonr og returnere som vedhæftet mail - og ikke nok med det Staten
har beskåret vores bloktilskud med
0,4% fordi der spares arbejdskraft med E-faktura.

De erhvervsdrivende der er så mistroiske læs download "Håndbog i elektronisk
fakturering" gratis fra enten
www.virk.dk/efak eller www.oes.dk/efak der er flere valgmuligheder, her
kan du få mere at vide.

Bemærk at de erhvervsdrivende sparer penge istedet for at sende fakturaer
til 50 offentlige kunder i 50 kuverter,
kan de hvis de vælger LÆSIND-løsningen sende alle fakturaer i en pakke,
husk kun 1 faktura (ingen kopi) og
ingen clips eller lignende - da hele buntet stoppes i en automatisk
scanner-maskine...

Os der hader side 2 faktura og kopifaktura og en masse roman"vrøvl"tekst som
erhvervsdrivende skriver på faktura
og ikke noget med at momsen skrives forneden, det hele ud i en køre TAK
!!!!!

eks. varebeløb 10.000,00
+ moms 25% 2.500,00
TOTAL.............12.500,00
Betaling 30 dage (ikke noget med LØBENDE måned + 30 dage og andet
gammeldagssluddersnak)

vh Hans Hansen

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 24-01-05 09:10

"Hans Hansen" <hans@hansen.dk> skrev i en meddelelse

> "Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har tilrettet vores XAL's faktureringsrutine, så der skrives fakturakopi
på fakturaer til de kunder, som skal have E-faktura. Jeg har lavet et ekstra
felter på ordrer og debitorkort til de nødvendige felter, der skal bruges.

Når dagen er gået, så sorterer bogholderiet fakturaerne op i to bunker. Dem,
der skal have papirfaktura behandles som normalt. Fakturakopierne samles i
en anden bunke og medarbejderen går så ind i et modul, som jeg har lavet og
scanner dagens fakturajournal-kartotek for elektroniske ordrer, som læses
ind i et midlertidigt kartotek. Fra dette kartotek køres så en rapport, som
danner en xml-fil til hver kunde.

Disse filer placeres i et bibliotek på en maskine, som indeholder et
kommunikationsmodul til vores VANS-leverandør og når servicen for dette
program starter, så skydes filerne afsted.

Det koster ca. 500 kr. om måneden og 90 øre for hver faktura.
Etableringsomkostningerne er under 2.500 kr.

Hvis kunden så læser filerne og ikke forstår en pind af hvad de har købt.
(Hvad de sikkert ikke gør, da vores varer er noget som produceres til ordre
og har en masse specifikationer, som der ikke er sat tekst-plads af i
fil-standarden til.), så har vi indkøbt en kopi-maskine, som kan kopiere fra
papir til email med vedhæftet pdf-fil. (HP4100 mfp). Der kan vi så stoppe
vores fakturakopier i, når folk ringer.

Nu er det så heldigt at jeg i forvejen er på fast månedsløn så derfor har
tilretningerne i XAL og den tilhørende konverteringsrapport ikke kostet en
pind for firmaet. Det har kun "kostet" et par nætter for mig. (Vi nedlader
os ikke i IT-afdelingen til at kræve penge for hjemmearbejde.).

Carsten Overgaard

Fra : KHJ

Dato : 24-01-05 12:43

Carsten Overgaard wrote:

> [...]
> kostet en pind for firmaet. Det har kun "kostet" et par nætter for
> mig. (Vi nedlader os ikke i IT-afdelingen til at kræve penge for

Sporer man lidt sarkasme her?
KHJ

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 24-01-05 14:00

"KHJ" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Sporer man lidt sarkasme her?

Ja, for projektet sparer måske staten for nogle penge, men sprog-grundlaget
UBL blev først vedtaget 2 måneder efter at den danske specifikation blev
klar. Vi kører på en 0,7 (Beta) version af dette sprog.

Der er problemer med danske bogstaver i oversættelsen mellem Ansi og UTF-8.
Leverandørerne kan ikke forklare hvad de sælger med den begrænsede plads,
der er afsat på fakturaen til varetekst.

Samtidig var der en hel flok af forskellige virksomheder, som for nogle år
siden lavede deres egen E-faktura løsning sammen med den nu knækkede
SystemForum og bankerne. Disse firma må nu konstatere, at deres standard er
færdig ligesom man så det i gamle dage på Videobåndoptager området. Statens
standard banker dem alle ned.

Disse virksomheder prøver nu at få deres udviklingsomkostninger dækket ved
at lave et add-on modul i dyre domme til statens standard, hvilket mange
virksomheder hopper på fordi at de ikke kan nå at få overblik over hvad der
egentlig kræves. Rigtigt morsomt er det for de stakkels firmaer, som bruger
løsninger fra Microsoft Business Solutions hvor at man får tingene gratis,
men hvor at det er meldt så sent ud, at nogle virksomheder allerede er
blevet pumpet for midler, fordi at de har nået at købe en af de forældede og
nypusede løsninger.

Men rent konkret har min arbejdsplads rigeligt at bruge pengene på og vi
sparer jo ikke noget med denne øvelse. Vores fakturaer følger ofte
forsendelsen, så vi skal nu betale en krone oveni pr. transaktion.

Carsten Overgaard

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-01-05 08:03

Carsten Overgaard wrote:

> [...]

> SystemForum og bankerne. Disse firma må nu konstatere, at deres standard
> er færdig ligesom man så det i gamle dage på Videobåndoptager området.

Ja, men grotesk nok også sin 'egen standard'.
For 3 år siden søsatte man DOIP (Den fælles Offentlige IndkøbsPortal), hvor
der (ud over web grænsefladerne) var indbygget:
* Elektronisk indkøbsordre
* Elektronisk ordrebekræftelse
* Elektronisk leveringsadvis (følgeseddel)
* Elektronisk faktura
* vistnok lidt flere, men hukommelsen svigter lidt her.
Disse transaktioner var baseret på OAG's standard.

Og - løsningen *var* køreklar i dec 2001.

Stig Johansen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-01-05 20:34

Carsten Overgaard wrote:

> Jeg har tilrettet vores XAL's faktureringsrutine, så der skrives fakturakopi
> på fakturaer til de kunder, som skal have E-faktura.

Skriver I faktura-kopi på alle fakturaer? Ellers er der da ingen grund
til at udskrive dem før kunden beder om en kopi - og i så fald udskrive
den til PDF-fil.

> [...]
> (Hvad de sikkert ikke gør, da vores varer er noget som produceres til ordre
> og har en masse specifikationer, som der ikke er sat tekst-plads af i

FakturaLinjeNote?

> [...]
> pind for firmaet. Det har kun "kostet" et par nætter for mig. (Vi nedlader
> os ikke i IT-afdelingen til at kræve penge for hjemmearbejde.).

Det er jo stadig en omkostning. Ellers kunne du have brugt dine nætter
til at gøre rent, så I kunne have sparet rengøringspersonale.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 25-01-05 08:40

> Skriver I faktura-kopi på alle fakturaer? Ellers er der da ingen grund
> til at udskrive dem før kunden beder om en kopi - og i så fald udskrive
> den til PDF-fil.

> FakturaLinjeNote?

Om <ExtensibleContent> står der at man skal aftale med den enkelte modtager
at der kommer nogen i denne klasse. Dvs modtageren skal supportere dette.
Der er mulighed for at indholdet af denne klasse kan blive ignoreret af en
validator, som kører efter W3C XML-schema.

> Det er jo stadig en omkostning. Ellers kunne du have brugt dine nætter
> til at gøre rent, så I kunne have sparet rengøringspersonale.

De har ikke bedt mig om at gøre rent ellers havde jeg gjort det. Da jeg ikke
har 100 % rene danske aner, så er det altid en glæde at få lov til at tjene
uanset hvad jeg måtte tjene med. Det burde alle gøre, som har fået lov til
at være her.

Carsten Overgaard

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-01-05 20:22

Hans Hansen wrote:

> Det er såmænd ikke så svært

Næ - så hvorfor ikke bruge ressourcer på at få kommunikeret det ud frem
for at forlænge fristen et par måneder? (Nå jo, det er jo forskellige
kasser).

Jeg synes grundlæggende idéen er god, men jeg tror overgangen er blevet
væsentligt dyrere for både virksomheder og det offentlige, fordi
overgangen skulle ske lidt for hurtigt.

Det ændrer man ikke på ved her i 11. time at give lidt fleksibilitet til
leverandørerne.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 24-01-05 10:43

> [...]
> papir-regniner "de første par måneder". (Eller i hvert fald til valget
> er overstået, kunne onde tunger tilføje...)

Det er lidt synd, når diverse offentlige forvaltninger i de sidste måneder
har købt printere som aldrig før.

Fakturaerne som kommer ind elektronisk skal stadig godkendes. Dvs. at de
bliver registreret i indgangsbogen, printet ud og stemplet hvorefter at de
bæres/sendes til den medarbejder, som skal godkende fakturaen. Denne
rekvirerer så en papirkopi fra leverandøren for at kunne fortolke, hvad der
er købt, hvorefter vedkommende godkender/stempler papirkopien, som
bæres/sendes tilbage til betaling. Hvor besparelsen på de mange milioner
ligger, er lidt af et spørgsmål. (Men mindre at forvaltningernes papirgang
bliver så langsom at det bliver på rentedagene.)

Carsten Overgaard

Fra : Hans Hansen

Dato : 24-01-05 23:11

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse

> Fakturaerne som kommer ind elektronisk skal stadig godkendes.

EAN-godkenderen åbner sin portal akurat som du åbner Outlook Express
indkomne mails.

EAN-godkender ved at trykke aktiver og godkend, hvorefter fakturaen
elektronisk går i
venteboks til betalingsdatoen, hvorefter den via remmiteringsmodulet betales
af de medarbejdere
der er godkendt til dette.

Der registreres ikke noget i indgangsbogen og der printes kun ud hvis
beløbet er over et vist beløb
og derfor skal godkendes af 2 personer, eller forelægges direktøren himselv,
dvs alle småregninger
som der er bevilling på bliver automatisk slusset igennem

vh Hans

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 25-01-05 08:35

> [...]
himselv,
> dvs alle småregninger
> som der er bevilling på bliver automatisk slusset igennem

Det er langt fra alle kommuner, kommunale selskaber, institutioner, der har
fået samme automatiske system. Den lokale børnehave får sine regninger
udprintet oppe på rådhuset.

Endvidere har mange kommuner alternative systemer til godkendelse, som man
allerede har betalt for og som først skal siges op.

Sekundært ved jeg fra en bekendt, som blev kørt ned og hvor kommunen skulle
betale tandlægeregningen på 1.500 kr., at den ikke bare skulle godkendes af
medarbejderen, men også af dennes chef og chefens chef. Det offentlige
betaler ofte for luksusgoder, som almindelige tandlægekontrol hos mange
klienter og min lokale tandlæge har en sekretær som bruger 2 dage om ugen
på at tale klienternes sag for hvorfor at kommunens skal betale.

En regning skal vedlægges dokumentation for 5 års uafbrudt regelmæssig
tandlægebesøg for at folk ikke skal kunne spekulere i at lade tænderne
forfalde for derefter at gå på støtte og få det offentlige til at betale.
Det magter folk i en social situation ikke altid og derfor er der nogen som
gør det for dem. Ikke for deres blå øjnes skyld, men for at få omsætning.

Carsten Overgaard