Bundkortsblæser larmer
Fra : Ryan Andersen

Dato : 20-01-05 19:20

Blæseren på mit bundkort Gigabite PE667 ultra 2 er begyndt at larme helt
vildt. Jeg har derfor afmonteret den. Tilsyneladende betyder det ikke noget.
Hvad køler den, og hvad betyder det, at den afmonteres.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 20-01-05 20:42

"Ryan Andersen" <ryan@andersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
noget.
> Hvad køler den, og hvad betyder det, at den afmonteres.

Grunden til at den sidder der, er for at køle NorthBridge chippen der kan
blive ret så varm når den bliver belastet.
Du bør overveje en passiv køling som f.eks. Zalman NB47J (mener det er sådan
den hedder), den klarer fint at nedkøle NB'en uden den støjende blæser.

Mvh
Benjamin

Fra : Brian Lund

Dato : 21-01-05 04:02

> [...]
sådan
> den hedder), den klarer fint at nedkøle NB'en uden den støjende blæser.

Købte den selv til mit nye bundkort, men opdagede så da jeg fik det at det
allerede var passivkølet :)

Brian

Fra : Ryan Andersen

Dato : 21-01-05 17:13

Der sidder en køleprofil på bundkortet, som blæseren sad oven på. Den bliver
ikke specielt varm, så jeg tror blæseren kan undværes. Systemet har kørt
fint i to dage nu uden blæseren. Men de fleste siger, at blæseren ikke kan
undværes.
Jeg bor på Færøerne, hvor man ikke bare smutter hen om hjørnet og køber en
ny blæser. Hvad er erfaringen ude i landet? Kan blæseren undværes, når der

Fra : Brian Lund

Dato : 21-01-05 21:02

> [...]
> ny blæser. Hvad er erfaringen ude i landet? Kan blæseren undværes, når der

I nogle tilfælde kan du godt undvære blæseren, men du skal regne med at hvis
du endag skal lave noget hårdt arbejde (RAM og harddisk intensivt) så vil
din northbridge nok blive meget varm, og dit system kan gå hen og blive
ustabilt og lave spontane reboots, eller måske endda tage skade!

Nu ved jeg ikke hvad det koster at poste en pakke fra en internetbutik til
færøerne, men det kan vel ikke være SÅ dyrt...

Jeg handler heller ikke i butikker, det kan simpelthen ikke lade sig gøre,
og hvis det kan så er det alt for dyrt! (I nærheden af mig altså)

Brian

Fra : Ryan Andersen

Dato : 21-01-05 20:31

Hej Vil det sige, at så længe systemet kører stabilt er der ingen grund til
panik

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 21-01-05 23:19

Ryan Andersen wrote:
> Vil det sige, at så længe systemet kører stabilt er der ingen grund til
> panik

Hvis Northbridgens temperatur er relativt lav (f.eks. 40° C), ja.

Dens levetid er stærkt afhængig af temperaturen, så mål den med et
program, der kan aflæse bundkortets indbyggede temperaturmålere.

Kør noget intensivt på den imens, så du får målt worst-case temperatur.

Man skal dog huske på, at det er vinter, så temperaturen vil muligvis
ikke være så slem som om sommeren.

Fra : Ulrik Løye

Dato : 26-01-05 14:41

"Ryan Andersen" <ryan@andersen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej Vil det sige, at så længe systemet kører stabilt er der ingen grund
> til panik
>
> "Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

Jeg kender ikke dit motherboard, men jeg har selv pillet blæseren af min NB
køler. Det fungere fint og der har ingen problemer været i den forbindelse -
på trods af at maskinen er OCed (barton 2500+ @ 2500 mhz uden multiplier
OC). Hvis jeg var dig ville jeg tage det med ro. Hvis maskinen begynder at
blive ustabil så kunne du overveje at sætte en større køler på - ellers kan
det jo være lige meget... argumentet om levetiden er teoretisk og næppe
noget du behøver bekymre dig om.

Jeg har dog købt en sådan een her - men ikke fået monteret den endnu:
http://pc-cooling.de/cgi-bin/osb.cgi?E_MOD=prod-detail&E_LNG=de&E_CNT=de&PROD_ID=100800125&CAT_ID=315
40 kr plus lidt i fragt er jo småpenge.

/u

Fra : Villy Jensen

Dato : 22-01-05 08:34

> [...]
> ny blæser. Hvad er erfaringen ude i landet? Kan blæseren undværes, når der

Hvis en køleprofil på elektronik bliver mere end 50° C (dvs, man kan holde
på profilen 'længe' uden at brænde fingrene) ved drift, så er der ikke
umiddelbart behov for ventillator.

Jeg har samme bundkort...:
Min chipsetkøler har fra 'day one' kørt på 7 volt for at maksimere levetiden
(og holde støjen på minimum). Jeg synes at køleprofilen bliver noget varm,
så derfor er ventillatoren ikke afbrudt.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Ivan [7100]

Dato : 21-01-05 00:18

"Ryan Andersen" <ryan@andersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Blæseren på mit bundkort Gigabite PE667 ultra 2 er begyndt at larme helt
> vildt.

Den har ikke gjort det hele tide? Du kan gøre det med en pasivkøler, eller
starte med at give blæseren lidt olie/WD40. Plejer at virke.