IR / IrDA
Fra : Sune Storgaard

Dato : 20-01-05 19:39

Jeg har lige et par spørgsmål angående infrarød kommunikation til pc og
mobil.

Jeg ved at mobiltelefoner bruger IrDa, og at nogle bærbare har sådan en
port.. Men kan man også bruge en "almindelig" ir modtager(og sender) til at
sætte i en com port, og så bruge den med mobilen ?

Jeg er ikke helt sikker på om sådan en fætter også kan sende, hvis ikke så
virker det naturligvis ikke..

Hvis man nu ønsker at kommunikere via en mobil og en pc uden indbygget
IR(da) port, hvad skal man så have fat i, og er de ligeså lette at lave som
en almindelig ?

Gerne link til et produkt eller diagram.

På forhånd tak
X-ppost dk.edb.hardware(fut) , dk.teknik.telefoni.mobil

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 20-01-05 20:33

On Thu, 20 Jan 2005 19:38:48 +0100, "Sune Storgaard"
<nospam@strueradsl.dk> wrote:

>Gerne link til et produkt eller diagram.

Hvis ikke du har en infrarød port på computeren er det nok sådan en
fyr du skal bruge:

http://www.prcdata.dk/ny/ProdFrame.asp?Produktid=39881858

Fra : Sune Storgaard

Dato : 20-01-05 20:54

Madhatter@dk.invalid wrote:

> Hvis ikke du har en infrarød port på computeren er det nok sådan en
> fyr du skal bruge:
>
> http://www.prcdata.dk/ny/ProdFrame.asp?Produktid=39881858

Tvivler på jeg får den til at passe i en COM port :)

Vil den også virke med en almindelig fjernbetjening ? Med andre ord, er "ir"
og "irda" fysisk kombatible ?

Fra : Calle.

Dato : 20-01-05 21:48

Sune Storgaard wrote:
> [...]
>
> Hvis man nu ønsker at kommunikere via en mobil og en pc uden indbygget
> IR(da) port, hvad skal man så have fat i, og er de ligeså lette at

en IR port til USB er det eneste du behøver
--
Calle.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 20-01-05 22:20

Calle. wrote:

> en IR port til USB er det eneste du behøver

Hvad så til en com port (d-sub 9) ?

Kan man få nogle der som både kan sende og modtage, så de kan kommunikere
med en mobil telefon ? Det må meget gerne være i samlesæt, eller blot en
tegning over en. Jeg har allerede en som kom sammen med min fjernbetjening,
men det er kun en IR modtager.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 21-01-05 22:50

Sune Storgaard wrote:

> Hvis man nu ønsker at kommunikere via en mobil og en pc uden indbygget
> IR(da) port, hvad skal man så have fat i, og er de ligeså lette at
> lave som en almindelig ?

Du skal bare have fingrene i sådan en fætter:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=388734384&n=496932315&pn=496932553

Jeg har haft kontakt mellem en pc og en ældre Ericson med sådan en fætter.

mvh
Hennig

Fra : Rolli

Dato : 22-01-05 08:13

On Thu, 20 Jan 2005 19:38:48 +0100, "Sune Storgaard"
<nospam@strueradsl.dk> wrote:

Jeg kører med chip ir og nokia 3200, det virker fint begge veje.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=388863801&n=443666806&pn=443667193

Rolli

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-05 19:29

Hej Sune
Firmaet Thansen har en infrarød dongle (som det hedder) der kan bruges til
com-porten
http://sms.thansen.dk/product.asp?c=389210999&n=443666806&pn=443667193 Den
virker til ældre pc'er. Hvis du ex kører XP og har usb vil jeg klart
anbefale denneher http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/USBIRADP02.html
, den bruger jeg selv. Når det nu er på plads, skal du have et program der
gør din telefon i stand til at tale med pc'en. De kan typisk hentes gratis
fra (telefon)producentens hjemmeside ex. nokia og siemens har sådanne
programmer.

Hilsen
K.C.s.

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-05 19:37

I forbindelse med tidligere indlæg vil jeg gerne pointere at det IKKE er
alle ir-dongler som er kompatible med mobiltelefoner. Bla. ikke denneher
model http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/Y-160.html

Fra : Sune Storgaard

Dato : 23-01-05 11:35

K.C.s wrote:
> I forbindelse med tidligere indlæg vil jeg gerne pointere at det IKKE
> er alle ir-dongler som er kompatible med mobiltelefoner. Bla. ikke
> denneher model http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/Y-160.html

Det var lige sådan noget information jeg godt kunne tænke mig mere om . Jeg
har læst mig frem til at de skal understøtte ask 38KHz , men synes tit det
er sparsomt med oplysninger om det.

Jeg kunne dog godt tænke mig at få et i samlesæt, eller bare en print
tegning over et. En IR modtager til fjernbetjening tager max 5 minutter at
lave og koster ca. 20 kroner.

Det er ikke fordi jeg er nærrig, men det er mere interessant som samlesæt,
og det må desuden kunne laves noget billigere end de 350 kroner..