Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Køb af andelsbolig
Fra : Kenneth K.

Dato : 20-01-05 13:23

Hej Folkens.

Jeg overvejer at investere i en andelsbolig, frem for en lej lejlihed.

Hvad er der forbundet med udgifter, der er selvfølelig
afdrag på lån
vand
el

--

/Kenneth K

Fra : nvm

Dato : 20-01-05 18:58

Kenneth K. wrote:
> [...]
>
> Jeg overvejer at investere i en andelsbolig, frem for en lej lejlihed.
>
> Hvad er der forbundet med udgifter, der er selvfølelig

Læs foreningens regnskab og se foreningens ejendom an.
Hvis ejendommen trænger til vedligeholdelse eller foreningen har
afdragsfrie lån, så skal huslejen stige senere....

Fra : Kenneth K.

Dato : 20-01-05 20:02

Okay, men ingen direkte udgifter for mig i forhold til lejebolig?

--

/Kenneth K

Fra : Anita

Dato : 21-01-05 15:00

Kenneth K. wrote:
> Okay, men ingen direkte udgifter for mig i forhold til lejebolig?

Der er vist altid en pulje ved navn "Fællesudgifter". Dette beløb kan
variere meget og dækker over vedligehold, renovation, lys på opgangen,
græsslåning af fællesareal og meget andet.

Venligst Anita

Fra : Thorbjørn

Dato : 25-01-05 11:21

Anita wrote

Om andelsboligens indvendige vedligeholdelse påhviler andelshaveren fremgår
vist som regel af andelsboligforeningens vedtægterne.

Når du engang skal sælge boligen, kan der være udgifter forbundet med det.
De kan være små (evt. 0 kr.) eller store (hvis du skal have en
ejendomsmægler på).

En andelsbolig kan være en økonomisk attraktiv boligform - eller det
modsatte. Det afhænger i høj grad af foreningens økonomi. Det kan derfor
være afgørende, at man før købet gennemser regnskaber og seneste
generalforsamlingsreferat. Og når man nu er i gang, så læs også lige
vedtægter og husorden.

En fordel ved andelsboliger frem for lejeboliger er, at det er andelshaverne
og den af andelshaverne valgte bestyrelse, der afgør hvordan foreningen skal
drives. Foreningen bestemmer således selv hvor store udgifter man ønsker til
bygningsvedligeholdelse og hvordan (med hvilken slags lån) f.eks. et nyt tag
skal finansieres.

> Der er vist altid en pulje ved navn "Fællesudgifter". Dette beløb kan
> variere meget og dækker over vedligehold, renovation, lys på opgangen,
> græsslåning af fællesareal og meget andet.

Det betales over huslejen, i andelsboliger kaldet "boligafgiften".
Boligafgiften som andelshaverne betaler er typisk andelboligforeningens
hovedindtægtskilde og går til at betale udgifterne dvs., ud over ovennævnte
også poster som ejendomsskatter, renter og afdrag på foreningens lån,
administration m.m. Der findes andelsboligforeninger hvor foreningens lån er
mere eller mindre betalt ud, og som derfor har en meget lav boligafgift.

Thorbjørn