Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvor meget er 50 øre?
Fra : l?

Dato : 20-01-05 00:52

hvor meget er 50 øre? nyhederne lavede en test hvor man lagde en 50
øre på gulvet i en butik, hvem samlede den op INGEN!!!!

Næste gang du handler så læg mærke til hvor mange der køber en pose
til 2,50 kr. = 5 gange dankortgebyr - hvad er bedst at bruge flere
kontanter men glemme posen hjemme og købe en til 2,50 eller bruge sit
dankort og genbruge posen fra sidste gang.

Desuden forstår jeg ikke butikkerne - lad dog gebyret indgå som en
kalkuleret udgift og læg den på varerne, det er vel også forbundet med
en vis omkostning at man skal administrere flere kontanter

Mvh.
Lars

http://tipsliga.1go.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-05 08:54

"l?" <98@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kontanter men glemme posen hjemme og købe en til 2,50 eller bruge sit
> dankort og genbruge posen fra sidste gang.

Tror ikke det handler om at de 50 øre er en urimelig dyr pris, men mere om
præncippet bag det. At bankerne har prædket om at vi skulle bruge dk-kort,
da det var nemmere og mere sikkert, end at have mange kontanter på os, og
helt sikkert også nemmere for dem selv. At man så nu skal straffes og betale
et gebyr på 50 øre, synes jeg ikke er rimelig på nogen måde.
Der er idag, så meget gebyr tillæg mange steder, så man ikke kan se sig ud
af det. Det er helt klart en god måde for sælger at gøre det på, da det ikke
optræder direkte i en pris og derved tit gør et produkt svære at samligne
prismæssigt. Synes helt klar at det er på tide og vi vågne op, og siger stop
til gebyr junglen. Sådan at almindelig mennesker uden handelsmæssig
baggrund, stadig kan læse en bon, en tlfregning, el regning, forsæt selv,
uden at man skal have en revisor uddannelse og den helt store Texsas
instrument lommeregner frem, bare for at regne denne reele Kilowatt pris
eller samtale pr. minut pris, eller hvad de kartofler og 2 liter mælk man
købte reelt kostede.

> Desuden forstår jeg ikke butikkerne - lad dog gebyret indgå som en
> kalkuleret udgift og læg den på varerne, det er vel også forbundet med
> en vis omkostning at man skal administrere flere kontanter

Enig..

/M

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-01-05 09:14

"l?" <98@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> kontanter men glemme posen hjemme og købe en til 2,50 eller bruge sit
> dankort og genbruge posen fra sidste gang.

Nu hænger de to ting jo slet ikke sammen, man kan da sagtens betale med
dankort (gebyr 50 øre) og glemme sine poser.

> Desuden forstår jeg ikke butikkerne - lad dog gebyret indgå som en
> kalkuleret udgift og læg den på varerne, det er vel også forbundet med
> en vis omkostning at man skal administrere flere kontanter

Min grund til at være modstander af gebyret er selve pricippet. Nu er der
åbnet for gebyr på betaling med nutidens kontanter, og bankerne får nemmere
ved lige så stille at justere det gebyr op til måske 1,50 kr med tiden nu
det er der.

--
mvh/rg. Christian

Fra : ¤

Dato : 20-01-05 15:15

> [...]
>ved lige så stille at justere det gebyr op til måske 1,50 kr med tiden nu

Det vil stadig være ekstremt billigt for at man kan få fat i sine
penge nærmest overalt, samt være fri for at hente dem i banken og stå
i kø der. Det vil jeg ikke gøre om jeg så skulle give 5 kr, for at
bruge dankortet. Hvis ret mange vil til at stå ved skranken hver gang
de skal have fat i penge, vil der hurtigt komme et meget større gebyr
på det. Jeg vil tro at kostprisen for en sådan transaktion er omkring
10 kr.
Det positive ved det er selvfølgelig at det vil give arbejde til
rigtig mange kasse ekspedienter i bankerne.
Jeg tvivler bare på at der ret mange som vil betale det.
Jeg foretrækker at bruge det meget billige dankort.
Det bliver et ubetydeligt beløb for mig, idet jeg hæver nogle hundrede
sedler ad gangen. Kun bliver det dyrt for dem som ikke vil have
kontanter i lommen, og derfor trækker kortet hver gang de skal bruge 5
kr. Men netop for dem, er det da helt umuligt at skulle hente pengene
i banken hver gang.
Stop klynkeriet please.
Torben

Fra : Brian

Dato : 20-01-05 19:42

> Stop klynkeriet please.
> Torben

&

Brian

Fra : anders majland

Dato : 25-01-05 17:46

> Det bliver et ubetydeligt beløb for mig, idet jeg hæver nogle hundrede
> sedler ad gangen.

Hvis "nogle hundrede" er 300 (ud fra devisen 1, 2, nogle, mange) er det
mindst 15000kr ad gangen hvis du insterer i at få det i 50'ere. Hvis du kan
"nøjes" med 100kr sedler eller større bliver det endnu flere penge. Ikke
sært at du ikke har behov at bruge dankortet så tit

Fra : ¤

Dato : 25-01-05 19:10

> [...]
>"nøjes" med 100kr sedler eller større bliver det endnu flere penge. Ikke
>sært at du ikke har behov at bruge dankortet så tit

Undskyld, måske er jeg enfoldig, men jeg forstår ikke en lyd af hvad
du skriver ? Det danner overhovedet ingen mening for mig.
Men jeg skal da gerne oplyse at netop 300 kr. er et beløb jeg ofte
hæver ad gangen.
Torben

Fra : Paul Matthias Dideri~

Dato : 25-01-05 22:11

¤ wrote:
> Undskyld, måske er jeg enfoldig

Ideen er, at "nogle hundrede sedler" ikke er det samme som "nogle
hundredesedler", evt. "nogle hundrede-sedler". Jf. evt.
http://www.fiduso.dk/ , hvis det stadig er sort.

Fra : Olesen

Dato : 04-02-05 00:01

"l> Desuden forstår jeg ikke butikkerne - lad dog gebyret indgå som en
> kalkuleret udgift og læg den på varerne, det er vel også forbundet med
> en vis omkostning at man skal administrere flere kontanter
>
> Tja det gør de jo når vi snakker om kontanter ihvertfald de steder hvor de
> får afhentet penge af et externt firma, hvis vi her skulle overføre
> dankortgebyret vill det betyde at der ville blive et gebyr for at betale
> kontant !!!

Men det mås man ikke for der er lovgivning på det område hvis jeg ikke
husker helt forkert noget med 25 stk af hver slags som forretningerne
lovgivningsmessigt skal tage imod........................

jens