Dual ram ??
Fra : FedeDorit

Dato : 19-01-05 20:58

Hejsa.

Når jeg sætter 2 ens Pc3200 blokke i mit Abit NF7-S Rev.2 så skriver den i
bios at den kører Dual Channel.

Hvad så hvis der sidder en Pc3200 blok i den sidste række.Vil den så "sløve"
systemet??
De andre kører jo som Dual.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 19-01-05 21:12

"FedeDorit" <123@123.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bios at den kører Dual Channel.
>
> Hvad så hvis der sidder en Pc3200 blok i den sidste række.Vil den så

I et AMD system mærker du næppe den store forskel fra single-channel til
dual-channel.
CPU'erne udnytter det simpelthen ikke ligeså godt som Intels.
Jeg har prøvet at køre begge opstillinger på min computer for at måle
forskellen, og der var kun omkring 5-6% forskel, altså ikke noget der er
bemærkelsesværdigt nok til at kunne imponere (og langt mindre at prale af).
Som de fleste jo nok ved, er mængden af RAM nok bedre at satse på end en
dual-opsætning. den lille forskel bliver højst sandsynligt opvejet med den
ekstra portion RAM der kommer i den sidste sokkel.
Jeg kan dog ikke svare på om dual-indstillingen beholdes når alle 3 sokler
bliver fyldt ud, men idéen går ihvertfald tabt da den ene blok kun kan køre
singlechannel.

Mvh
Benjamin

Fra : Zulu

Dato : 19-01-05 21:17

FedeDorit wrote:
> [...]
> den i bios at den kører Dual Channel.
>
> Hvad så hvis der sidder en Pc3200 blok i den sidste række.Vil den så

Hvilke størrelser er dine ram-klodser?

Hvis du fx har 2x256 og 1x512 kan du godt køre DC, ved at sætte 2x256 på den
ene kanal og 1x512 på den anden. (Læs hvordan de skal sidde i manualen).

Hvis de alle 3 er lige store kan du kun køre single channel, og som Latizer
også skriver, så mister du ikke ret meget ved det.

Zulu

Fra : Per Nielsen

Dato : 20-01-05 13:24

Zulu wrote:
> [...]
> Hvis de alle 3 er lige store kan du kun køre single channel, og som
> Latizer også skriver, så mister du ikke ret meget ved det.

Egentlig lidt underligt at man ikke kan køre DC, hvis de 3 RAM er af samme
størrelse. Jeg kører i øjeblikket med 2x512, så hvis jeg skal opgradere på
det punkt bliver den sidste stang 1GB og ikke 512MB. Takker for oplysningen

Fra : Zulu

Dato : 20-01-05 13:56

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> størrelse. Jeg kører i øjeblikket med 2x512, så hvis jeg skal opgradere på
> det punkt bliver den sidste stang 1GB og ikke 512MB. Takker for

Det er egentlig ikke så underligt. Faktisk er det ret logisk.
Der skal være lige meget hukommelse på hver kanal, da der skrives skiftevis
til den ene og til den anden. Så hvis der er mere hukommelse på den ene
kanal, vil der blive til en ikke-eksisterende hukommelsesadresse på den
anden kanal = fejl...

Zulu

Fra : Per Nielsen

Dato : 20-01-05 14:38

Zulu wrote:
> [...]
> hukommelse på den ene kanal, vil der blive til en ikke-eksisterende
> hukommelsesadresse på den anden kanal = fejl...

Arh, OK. Now it makes more sense

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-01-05 22:29

Zulu wrote:

> Der skal være lige meget hukommelse på hver kanal, da der skrives
> skiftevis til den ene og til den anden. Så hvis der er mere

Og derfor giver det heller ikke 100% forøget hastighed, da data ikke
nødvendigvis skal hentes fra den blok som channel-pointeren stå på :-/

Jesper G. Poulsen