Hastighed: PREPARE kontra stor SELECT ... ~
Fra : Martin Christensen

Dato : 19-01-05 11:18

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 19-01-05 19:18

Martin Christensen wrote:

> Jeg arbejder på en keyword-baseret søgemaskine til relationelle
> databaser. Der skal ofte hentes en hel del rækker efter samme
> 'skabelon', dvs. det er kun primærnøgler, der varierer mellem de
> enkelte forespørgsler. Hristidis, Gravano og Papakonstantinou [1]
> benytter til dette formål PREPARE, hvor min egen fremgangsmåde indtil
> nu har været at lave en større SELECT. Eksempel:

> [...]

Det eneste du sparer afaik ved nr 1. er parsing af sql statementet. Dvs
du skal parse det en gang, hvis du har behov for at køre det 1000 gange.

Om den ene where clause er bedre end den anden er op til optimizeren i
din database. Helt sikkert er det at jeg synes dit query er det pæneste
af de to sql wise.

Lad i øvrigt være med at lave en select *, og vælg kun de felter du
decideret har brug for. Ellers loader den alle kolonner der matcher ind
i dit sql segment.

Er der i øvrigt noget i vejen for at kombinere? Jeg kender ikke helt dit
dbms:

PREPARE FOO AS
SELECT foo,bar FROM a, b
WHERE
a.fk = b.pk
AND a.pk IN ($1,$2,$3,$n)
AND b.pk IN ($n+1,$n+2,$n+m)
LIMIT k

Mvh

Nikolaj Hansen

Fra : Martin Christensen

Dato : 20-01-05 01:30

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 20-01-05 02:49

Martin Christensen wrote:

> Ahem... jeg har altså skrevet speciale i denne type søgemaskiner, og
> efter de tilgængelige tal at dømme, har jeg også lavet verdens
> hurtigste af sin slags, og er i gang med at forbedre hastigheden
> yderligere. Jeg takker for de velmenende råd, meeeen...

Heh, og jeg er en stakkels klaphat der kun har arbejdet praktisk med
databaser i 10+ år.

Tag rådet eller lad være - det er da op til dig.

Hvis du bliver sur når du får de råd du selv spørger om, hvor så spørge
i det hele taget?

Faktum er, at hvis du har en applikation, og du bruger select * from foo
where bar=1, så kommer det tilsvarende resultsæt til at indeholde alle
kolonner fra tabellen hvor betingelsen er opfyldt. Hvis der er nogen.
Hvis du skriver select a,b from foo where bar=1, så kommer den til at
indeholde kolonne a og b. Ikke kolonne c som kan være eks. et mega stort
tekst felt eller en blob/clob.

Over and out.

mvh

Nikolaj Hansen

Fra : Martin Christensen

Dato : 20-01-05 13:59

Fra : Kim Hansen

Dato : 20-01-05 00:19

Martin Christensen <martin.sand.christensen@gmail.com> writes:

> -- Deres metode
> PREPARE foo AS
> SELECT * FROM a, b
> WHERE
> a.fk = b.pk
> AND a.pk = $1
> AND b.pk = $2
>
> -- Min metode
> SELECT * FROM a, b
> WHERE
> a.fk = b.pk
> AND a.pk IN (a1, a2,...,am)
> AND b.pk IN (b1, b2,...,bn)
> LIMIT k

LIMIT uden at bruge ORDER BY er normalt tegn på at der er noget galt,
men det er du jo selv inde på.

Desuden er det såvidt jeg kan se ikke se samme forespørgelser idet
resultatet med (a.pk,b.pk) = (a1,b2) er med i dit resultat mens det
ikke er med i deres. Det er dog muligt at du har nogen bestemte
forhold i dine data som sikrer at det bliver det samme, men det er
ikke lige til at gennemskue.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Martin Christensen

Dato : 20-01-05 01:43