Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Er der hold i det banken bilder mig ind?
Fra : Morten DH

Dato : 18-01-05 15:41

Jeg ved ikke om jeg er off-topic; men ellers henvis venligst til en mere
egnet gruppe...

Jeg får i min bank (Max Bank) tilsendt et månedligt kontoudtog til E-boks...
altså en PDF fil tilsendt elektronisk - dette koster mig nu 2kr per styk
efter de ændrede (øgede) deres gebyrer.

Jeg har i kølevandet på mit boycut af Dankortet skærpet opmærksomheden på
diverse gebyrer og frabedt mig denne mådentlige udskrift; men i følge banken
kan jeg ikke slippe for et årligt kontoudtog (som jeg også betaler for
selvom det sendes elektronisk) og banken er (ifølge banken selv) ligeledes
forpligtet til at sende mig et kontoudtog i de måneder hvor der har været
træk på mit Visakort i udlandet - hvilket vil sige hver eneste måned i mit
tilfælde...

Så spørgsmålet er så, er banken fuld af l*rt eller er den god nok? Det kan
vel ikke være meningen at man er tvangsindlagt til at betale for at få nogle
oplysninger man selv kan trække via webbank (som man selvfølgelig også
betaler for at benytte)?

Fra : anders majland

Dato : 18-01-05 17:58

> [...]
> diverse gebyrer og frabedt mig denne mådentlige udskrift; men i følge
> banken kan jeg ikke slippe for et årligt kontoudtog (som jeg også betaler

Den med det årlige kontoudtog mener jeg er god nok - Banken skal indberette
renter mm til told og skat og de oplysninger kan de jo godt tage et gebyr
for (at give told og skat og dig)

> og banken er (ifølge banken selv) ligeledes forpligtet til at sende mig et
> kontoudtog i de måneder hvor der har været træk på mit Visakort i
> udlandet - hvilket vil sige hver eneste måned i mit tilfælde...

Det er så mere tvilsomt. Jeg har godtnok ikke et VISA i skandiabanken, men
der modtager jeg ikke kontoudtog udover det årlige. Og jeg kan ikke se nogen
steder i deres vilkår at jeg skulle blive tvunget til flere kontoudtog
selvom jeg fik et visa kort.

/A

Fra : Jonathan Stein

Dato : 18-01-05 23:51

anders majland wrote:

> Det er så mere tvilsomt. Jeg har godtnok ikke et VISA i skandiabanken, men
> der modtager jeg ikke kontoudtog udover det årlige.

Hvis du havde VISA (og brugte det) ville du modtage flere kontoudtog.
(Men de jo også gratis hos Skandia).

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : anders majland

Dato : 19-01-05 11:49

Og så klipper jeg lige det ind igen som du klippede ud ....

> [...]
<< selvom jeg fik et visa kort.

> Hvis du havde VISA (og brugte det) ville du modtage flere kontoudtog.

Men det undrer mig alligevel at der ikke står noget om det i deres vilkår
.... Jeg har ihvertfald ikke kunnet finde det....

/A

Fra : Jonathan Stein

Dato : 19-01-05 14:49

anders majland wrote:

> Men det undrer mig alligevel at der ikke står noget om det i deres vilkår
> ... Jeg har ihvertfald ikke kunnet finde det....

I vilkår for Dankort og VISA/Dankort (som ser ud til at være taget
direkte fra PBS), står der, at man vil modtage kontoudtog månedsvis -
med mindre andet er aftalt med banken.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 18-01-05 18:36

Morten DH wrote:

Klip

> [...]
> oplysninger man selv kan trække via webbank (som man selvfølgelig også

Hvad siger den aftale I har indgået.?

Jeg mener:
Såvidt jeg ved har ethvert pengeinstitut et sæt regler man får udleveret
når man bliver kunde.
Og opdateres formentlig løbende. F.eks. har jeg fået tilsendt
opdateringer fra mit pengeinstitut.

Jeg vil bestemt mene at du og din bank har en hel klar aftale om at de
må gøre hvad de gør. Du har bare overset det.
Og de overtræder dem sikkert ikke. Ellers kan de jo meldes til et eller
andet ankenævn.

Men spar ankenævnet for arbejdet med sagen. Få først klarhed over hvad I
har aftalt.

Find reglerne du har fået udleveret, og læs selv.!

Jeg er ret sikker på at pengeinstitutter har mere styr på reglerne end
95% af kunderne.
Og jeg gætter på at du tilhører de 95%.

Utilfreds: Skift bank.

Mvh. Jørgen

Fra : Devilicious

Dato : 18-01-05 22:17

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse
> men i følge banken kan jeg ikke slippe for et årligt kontoudtog (som jeg
> også betaler for selvom det sendes elektronisk)

Korrekt, det skal de også.

> [...]
> udlandet - hvilket vil sige hver eneste måned i mit tilfælde..
> Så spørgsmålet er så, er banken fuld af l*rt eller er den god nok?

Den er sådan set god nok. Det følger af forbrugerombudsmandens
retningslinier, som netop siger ovenstående. Bankerne er principelt ikke
forpligtet til at følge dem, men hvis de ikke gør bliver der ballade :)

> Det kan vel ikke være meningen at man er tvangsindlagt til at betale for
> at få nogle oplysninger man selv kan trække via webbank (som man
> selvfølgelig også betaler for at benytte)?

Forbrugerombudsmandens retningslinier er rettet mod alle, og når alle ikke
har netbank findes det ikke i hans verden.

MK

Fra : Thomas

Dato : 19-01-05 00:25

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote in message
> [...]
> vel ikke være meningen at man er tvangsindlagt til at betale for at få
> nogle oplysninger man selv kan trække via webbank (som man selvfølgelig

Skift dog den skodbank ud - deres renter og gebyrer er totalt til grin.
Eksempelvis koster det 6 kr. at overføre penge fra en konto til en anden
INDEN for samme bank, altså hvis du overfører f.eks. til din familie, der
også har konto i banken. Det er da rent til grin. Overførsler til andre
konti i andre banker koster 25 (femogtyve !!) kroner!! Og det endda uden
kvittering af nogen art.

Prøv www.mybanker.dk