Hmmmm Planterne
Fra : H.S.

Dato : 18-01-05 15:39

vores planter får huller, bliver brunlige og bar lange (2-3mm) lange brune
hår på.

Hvad gør vi galt (mangler der gødning eller... ?)

Hvad skal i bruge af info for at kunne stille en 'diagnose'

Henrik
Kunne du tænke dig at blive forhandler af Aloe Vera Produkter,
og mange andre produkter til personlig pleje ? :
http://www.hstrading.dk/forhandler.html

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 19-01-05 15:55

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> wrote in message
> vores planter får huller, bliver brunlige og bar lange (2-3mm) lange brune
> hår på.
>
> Hvad gør vi galt (mangler der gødning eller... ?)

Hullerne kan komme fra snegle. Har du nogle af dem? (hvis du er i tvivl, så
se efter lige når lyset tændes, det er ikke altid de når at gemme sig
inden).

De lange hår, er sikkert penselalger. De er ret svære at komme af med når
først de er i tanken. Hvis du har trærødder, er det sikkert dem der har
givet dem gode betingelser for at leve (jeg kander ikke forklaringen på
dette fænomen, men kender mange som er af samme opfattelse. Rødder giver med
tiden penselalger).
Der er mange ideer til hvordan de skal bekæmpes, men jeg har endnu ikke set
én der virker på mit akvarium. Nogle påstår de kommer ved for små vandskift,
men det var ikke tilfældet her (med mindre at man mener at 15 - 20 %
vanskift pr. uge er for lidt).

Vandskift har lidt indvirkning på mine, jo tiere jeg skifter vandet, jo
kortere er hårene og jo mindre gror de på glasset.

Jeg har opgivet at komme af med dem, og de udgør egentlig en god belægning
på min baggrund, omend jeg hellere havde set den dækket af grønne alger.
Mine ancistrus forhindrer dog dette.
--

Mvh Christian http://www.cmnielsen.dk
Nyeste Artikel : Crenicichla compressiceps.

Fra : H.S.

Dato : 19-01-05 16:24

"Christian M. Nielsen" <look.for.it@my.webpage> skrev i en meddelelse
> [...]

> givet dem gode betingelser for at leve (jeg kander ikke forklaringen på
> dette fænomen, men kender mange som er af samme opfattelse. Rødder giver

Jeg har svjv ingen snegle - min 2 'sneglespisere' (sort/rød stribede) sørger
fint for at holde dem væk.
Kan det være fiskene som æder dem, eller rådner bladede måske ? Kan det være
gødningsmangel ?

Algerne irriterer mig, det er ikke pænt - vi dog en trærod som har været
kogt grundigt af - en skam hvis det er den der forårsager dette.

Hvis nogen har et godt forslag til hvordan jeg kan få min planter 'på
mærkerne' igen - ville jeg blive glad.

Fra : Fessor

Dato : 19-01-05 14:19

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kogt grundigt af - en skam hvis det er den der forårsager dette.
>
> Hvis nogen har et godt forslag til hvordan jeg kan få min planter 'på

Violinsmerlinger skulle spise penselalger "pseudogastromyzon.cheni" hedder
de på latin, de kaldes også borneomaller......
MVH
Claus