QoS...
Fra : kkk

Dato : 18-01-05 11:52

Jeg har kraftigt overvejret at købe en adapter og så kun bruge IP-telefoni
(har fasttlf nu her).

Men hvordan sikrer jeg mig at min telefon-forbindelse fremfor download?

Jeg skal vel have fat i en form for router/switch /hvad-ved-jeg for
overhovedet at kunne sætte både min pc, bærbare og ip-telefon på nettet.

Kan I fortælle mig hvad jeg skal købe så jeg altid sikrer at telefonen
kommer i første række selvom jeg fx downloader en masse.

På forhånd tak.

/Bo

Fra : Jeppe Jensen

Dato : 18-01-05 23:05

> [...]
>
> Kan I fortælle mig hvad jeg skal købe så jeg altid sikrer at telefonen
> kommer i første række selvom jeg fx downloader en masse.

Sipura 2100 er svaret:
http://www.estation.dk/product.asp?product=489

Den smider du på ingernettet, telefonstikket i sipuraen, så smider du din
router til sipura'ens wan port, og alle dine andre enheder på routeren.

vh
jeppe

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 19-01-05 00:09

"Jeppe Jensen" <12@12.12> wrote in message

> [...]
>
> Den smider du på ingernettet, telefonstikket i sipuraen, så smider du din
> router til sipura'ens wan port, og alle dine andre enheder på routeren.

Det må du lige uddybe.. er der ikke router indbygget i 2100´eren?
Eller er det bare mig der læser dit post forkert?

Har du selv afprøvet 2100´eren? og siger god for dens QoS?

Mvh Morten

Fra : Jeppe Jensen

Dato : 19-01-05 07:30

> Det må du lige uddybe.. er der ikke router indbygget i 2100´eren?
> Eller er det bare mig der læser dit post forkert?
>
> Har du selv afprøvet 2100´eren? og siger god for dens QoS?

Læs i linket :)

Fra : kkk

Dato : 19-01-05 07:57

> [...]
>
> Den smider du på ingernettet, telefonstikket i sipuraen, så smider du din
router til sipura'ens wan port, og alle dine andre enheder på routeren.

Det lyder som om du siger at jeg skal have en 2100 _og_ en router, og det er
vel ikke korrekt?

Ret mig hvis det er forkert, men jeg læser det bare som om at der allerede
er en router i 2100'eren, og den derfor burde kunne klare jobbet selv. Dvs
så den tager tilstrækkelig båndbredde til at telefonen altid har nok "power"

Mvh Bo

Fra : JJ

Dato : 19-01-05 11:29

> [...]
> er en router i 2100'eren, og den derfor burde kunne klare jobbet selv. Dvs
> så den tager tilstrækkelig båndbredde til at telefonen altid har nok

1. Der er ingen firewall i sipuraen
2. du kan kun sætte en enhed til sipuraen, der er kun et lan stik. Men det
kan du selvfølgelig bruge til en hub eller ligende

vh
jeppe

Fra : kkk

Dato : 19-01-05 12:52

> 1. Der er ingen firewall i sipuraen
> 2. du kan kun sætte en enhed til sipuraen, der er kun et lan stik. Men det
> kan du selvfølgelig bruge til en hub eller ligende

Tak for svar

Jeg overvejere nu stadig hvad jeg skal købe. En 2100 for sig selv, eller en
2000 og derudover en router. Sidste løsning er jo den dyreste, men så har
man til gengæld en router som man kan tage med...

Ved 2100'eren skal der også købes en switch eller andet, så løsningen falder
nok på 2000 + router.

Nogen der synes at det er en helt hen i vejret idé?

Fra : JJ

Dato : 19-01-05 13:01

> [...]
> man til gengæld en router som man kan tage med...
>
> Ved 2100'eren skal der også købes en switch eller andet, så løsningen

Husk at du er nød til at have din sipura2000 bag routeren mens en sipura
2100 kan stå foran.
Nogen siger det gør en forskel i lyd kvaliteten.

vh
jeppe

Fra : kkk

Dato : 19-01-05 13:13

> Husk at du er nød til at have din sipura2000 bag routeren mens en sipura
> 2100 kan stå foran.
> Nogen siger det gør en forskel i lyd kvaliteten.

Dvs du mener at en 2100 burde have bedste lyd?

En anden ting Jeppe...

Er 2100'eren god nok til at skaffe sig den båndbredde den skal bruge uden
jeg skal ind og lave om på for mange indstillinger?

Mvh Bo

Fra : JJ

Dato : 19-01-05 13:34

> Dvs du mener at en 2100 burde have bedste lyd?
Jeg har kun prøvet 2100, men tror 2000 og 2100 er ens når der IKKE er load
på din linie. Tror først forskellen kommer når linien bruges netop fordi
2100 står før routeren(eller det KAN den) og 2000 ikke gør/kan.

> En anden ting Jeppe...
>
> Er 2100'eren god nok til at skaffe sig den båndbredde den skal bruge uden
> jeg skal ind og lave om på for mange indstillinger?
Jeg er ikke færdig med at "teste" om mine indstillinger er gode nok.
Men her kan du se features på begge modeller
http://www.sipura.dk/

vh
jeppe

Fra : kkk

Dato : 19-01-05 14:12

> Jeg er ikke færdig med at "teste" om mine indstillinger er gode nok.
> Men her kan du se features på begge modeller
> http://www.sipura.dk/

Takker for svar...

Jeg er dog endnu ikke helt sikker på hvad jeg skal købe. Det ender nok med
2000'eren, da det er den der er nemmest at få support på. Så må jeg finde
mig en router jeg kan lege lidt med. Men tak fordi du gad at svare.

Mvh Bo

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 19-01-05 23:58

Mulig alternativ som du muligvis kan bruge
med de begransninger du skriver

Se på http://www.i3micro.com Vood model 121

/ Qbic

Fra : JJ

Dato : 20-01-05 08:54

> Mulig alternativ som du muligvis kan bruge
> med de begransninger du skriver
>
> Se på http://www.i3micro.com Vood model 121

Synes ikke der står andet end at den har to QOS queues, det har sipuraen
også.

Om den så administere det bedre ved jeg så ikke. Men det er man vel nød til
at se en test på.

vh
jeppe