Små sygdomme vaccinerer mod store. Væk med~
Fra : Bo Warming

Dato : 17-01-05 23:49

Små sygdomme vaccinerer mod store. Væk med læger

Det er overfladisk at tro at mikrober eller DNA er eneansvarlige for sygdom.
Mikrober kan være dråben der får bægeret til at flyde over , hos en person
med lav selvtillid og dermed lavt immunforsvar. Arv kan disponere for
særlige lidelser.

Splittelse og ulykke kan være så slemme, at sygdom er en behagelig
afveksling. Det kan betyde at infektion eller anden forhåndenværende småting
slår ud i lys lue, eller at underbevidstheden gejler op til hypokontrisk
sygdom. Havde frihed skabt meningsfuld aktivitet, var ingen af situationerne
kommet på tale.Dog ramte fortidens epidemier undertiden også de rige,

Men især de der var på sultegrænsen.

Mange vil gerne tro på læger som halvguder og at deres fremskridt er
mirakuløse. Dem kan man ikke let påvirke til anden opfattelse - der er dyb
masochisme i sådan emotionel underkasten sig under systemets
sygdoms-reglement.

" Modet vokser, når sårene læges.
LatinsOrdsprog+Nietzsche

" Tilfredshed beskytter én mod forkølelse. Er en
kvinde, som ved, at hun er velklædt, nogensinde blevet forkølet? Nietzsche

" "De sygelige er den store fare for mennesket, ikke de onde, ikke
"rovdyrene" Nietzsche

"I almindelighed antager man, at et menneske, når han ikke selv siger, at
han er syg, ER RASK, endsige, når han selv siger, at han er rask. LÆGEN
DERIMOD betragter sygdommen ANDERLEDES. Og hvorfor? Fordi lægen har en
bestemt og udviklet forestilling om, hvad det er at være sund, og efter
denne prøver han et menneskes tilstand." skriver Søren Kierkegaard i
"Sygdommen til Døden"

" An imaginary ailment is worse than a disease. Jødisk ordsprog

" At tænke er det usundeste i verden, og folk dør af det som de
dør af enhver anden sygdom. Oscar Wilde

sa Begynder ikke altid det bedste med sygdom. Novalis(Hardenberg -
som valgte sindsyge og meget tidlig død)

Sa Da det var ved at være slut for mig, derved at det var ved at være
slut med mig, blev jeg eftertænksom over denne mit livs bundufornuft - "idealismen".
Først sygdommen bragte mig til fornuft. Nietszche

sa For de sunde er alting sundt. Ordsprog

sa Fra Livets Krigsskole. Hvad der ikke dræber mig, gør mig stærkere
Nietzsche

sa I have learned much from disease, which life could have never
taught me anywhere else.Goethe (1749-1832)German Poet, Dramatist, Novelist,
and Scientist

Sa I raske mennnesker aner ikkem hvilken salighed epileptikeren
gennembæves et sekund før anfaldet. Dostojeski 1821-81

sa Ingen dør nu til dags af dræbende sandhedder: der gives for mange
modgifte. Friedrich Nietzsche

sa Interiorzation: we finally takes sides against ourselves, become
sick and punish ourselves. . Nietzsche

sa Jeg holder meget af at bilde mig ind, at vore sygdomme undertiden
helbreder os, dvs. at ondet, når det går over til en krise, er noget
nødvendigt, for at man kan generhverve sit legemes normale tilstand.
[Skrevet mens v.G. var (ifølge kritikere) sindsyg, et år før han begik
selvmord] Vincent van Gogh

Sa Kun ved at være syg/lide er man sand kristen. Pascal( og "Naphta"
i Thomas Manns "Troldfjeldet")

sa Living-would that mean to continually eliminate from ourselves
what is about to die; to be cruel to all that becomes weak and old; to be
without pity toward the wretched?Nietzsche

sa Man helbredes kun for en lidelse, hvis man har gennemlevet den.
Marcel Proust

sa Selvom sygdommen let kan kureres, ligger frygten for pesten så
dybt i os, at vi overreagerer, når vi hører om den.
Rolf Haugaard Nielsen, Illustreret Videnskab nr. 4/96.

Sa Sundhed er dog en fæl sygdom, sagde bakterien. Piet Hein

sa Svæklinge lever længst. Tysk ordsprog

sa Sygdom er ingen hindring; tværtimod, den gør mennesket til tænker
Platon

Sa Sygdom gør sundhed behagelig og god, sult mæthed, træthed hvile.
Heraklit