Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Knægten er kommet i lære, hvad så?
Fra : Henning Lund

Dato : 17-01-05 16:31

Han har et frikort på kr. 38000 som er uudnyttet, hvis han skal have
lavet et almindeligt skattekort i stedet, kan jeg se at personfradraget
er på kr. 27900. Kan det bedst betale sig for ham at bruge frikortet og
når det er opbrugt så betale 40% i skat resten af året, eller hur?

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : Nosuchperson

Dato : 17-01-05 19:53

Ved skatteårets slutning burde det ikke gøre nogen forskel. Fradraget per år
er det samme, men det er nemmere for ham at overskue sin økonomi hvis han
bruger et almindeligt skattekort og fordeler fradraget jævnt over resten af
året. Man bliver ikke snydt for fradraget på den ene eller den anden måde,
men det er surt pludselig at skulle sætte forbruget ned fordi man ikke har
fradrag til resten af året.

Bendt
Odense

Fra : Henning Lund

Dato : 17-01-05 20:52

Nosuchperson skrev:

> [...]
> fradraget på den ene eller den anden måde, men det er surt pludselig
> at skulle sætte forbruget ned fordi man ikke har fradrag til resten

Heller ikke når personfradraget er 10000 mindre end frikortet?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-01-05 21:47

Den 17-01-05 20.51 skrev Henning Lund følgende:

> Heller ikke når personfradraget er 10000 mindre end frikortet?

Skattekortet er baseret på forskudsopgørelsen, og det er en midlertidig
opgørelse - an betaler rent faktisk kun a conto skat. Når året er gået,
skal man indsende selvangivelse, og her vil resultatet være det samme,
uanset om han har valgt frikort eller skattekort. Har han betalt for
meget a conto i løbet af året, får han penge tilbage. Har han betalt for
lidt, skal han efterbetale.

Som Nosuchperson skrev, kan det være en fordel at vælge skattekortet,
fordi han så skal betale det samme hele året. Det kan være svært for
unge mennesker, at de i 9 måneder får udbetalt 100% af deres løn, og at
de så pludselig skal til at aflevere en stor del af lønnen i de sidste 3
måneder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få tastaturet til at lyde som en gammel skrivemaskine med det gratis

Fra : Henning Lund

Dato : 17-01-05 22:22

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> han betalt for meget a conto i løbet af året, får han penge tilbage.
> Har han betalt for lidt, skal han efterbetale.

Det er der jeg ikke er med, har har intet han kan trække fra ud over
nogle få km, kan du så forklare mig hvorfor det bliver det samme når
personfradraget er kr 10000 mindre end hans frikort, det fatter jeg ikke
da jeg vil mene at de 10000 han har mere på frikortet, skal han jo ikke
betale skat af og de ryger ind på bankbogen. Hvis han får skattekort har
han kun personfradraget der ikke skal betales skat af og det er så 10000
mindre end frikortet. Det han tjener ud over frikortet skal han betale
en højere % af de penge i forhold til hvis han får et skattekort? Hvis
det er sådan det hænger sammen er jeg med.

> [...]
> unge mennesker, at de i 9 måneder får udbetalt 100% af deres løn, og
> at de så pludselig skal til at aflevere en stor del af lønnen i de

Ikke med ham her, han sparer og sparer han nænner ikke bruge en krone
til noget han ikke lige står og mangler.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 17-01-05 22:36

> [...]
> en højere % af de penge i forhold til hvis han får et skattekort? Hvis
> det er sådan det hænger sammen er jeg med.

Når året er omme - gøres hele regnestykket op - og det regnestykke er
identisk uanset man anvender frikort eller betaler skat løbende.
Der vil så være enten en restskat eller en overskydende skat, som din søn
præsenteres for i foråret 2006.
Der er altså ikke 10.000 kr mere på den ene måde frem for den anden -
ihvertfald kun i den aktuelle likviditet - det udlignes automatisk når
årsopgørelsen foretages.

Knud

Fra : alexbo

Dato : 17-01-05 22:48

"Henning Lund" skrev

> [...]
> er på kr. 27900. Kan det bedst betale sig for ham at bruge frikortet og
> når det er opbrugt så betale 40% i skat resten af året, eller hur?

Som andre har svaret er det i den sidste ende ligemeget, men dine tal kan
være en misforståelse.

Unge under 18 har et personfradrag på ca. 28.000kr. over 18 ca. 38.000 kr,
det kan være der forskellen kommer fra.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Lund

Dato : 18-01-05 06:43

alexbo skrev:

> , men dine tal kan være en misforståelse.

Hvordan det?

> Unge under 18 har et personfradrag på ca. 28.000kr. over 18 ca.
> 38.000 kr, det kan være der forskellen kommer fra.

Jamen der er stadig de _10000_ i forskel fra personfradraget for
personer under 18 år og til frikortets beløb.

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 18-01-05 07:24

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> wrote in message
> [...]
> er på kr. 27900. Kan det bedst betale sig for ham at bruge frikortet og
> når det er opbrugt så betale 40% i skat resten af året, eller hur?

Du har læst forkert.

Prøv at se på
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=133799&vID=200779.
Personfradraget når man er fyldt 18 år er 37.600.

Hvis han tjener 37.600 skal han med andre ord ikke betale skat, uanset om
han har frikort eller almindeligt skattekort.

Tjener han f.eks. 60.000 (jeg ved ikke hvad en lærling tjener), svarer dette
til 5.000 kr./md. Det ser så noget anderledes ud:

Hvis han har frikort, vil han få udbetalt alle 5.000 kr/md indtil frikortet
er brugt op. Det sker i august måned (37.600 / 5.000 = 7,5 måned). I august
måned får han det sidste af fribeløbet (2.600 kr) udbetalt, resten af lønnen
denne måned (2.400 kr) skal han betale ca. 40% i skat af. Det er 960 kr, så
han får altså udbetalt 4.040 kr. De sidste fire måneder skal han betale 40%
i skat af hele hans løn, så der får han kun udbetalt 3.000 kr. da han skal
betale 2.000 kr. i skat (40% af 5.000 kr). I alt har han tjent 60.000 kr.,
betalt 8.960 kr i skat (960 + 4 x 2.000 kr) og fået udbetalt 51.040 kr.

Hvis han har alm. skattekort, fordeles de 37.600 kr. på årets tolv måneder
som fradrag. Det er et fradrag på cirka 3.133 kr. pr. md. Når han tjener
5.000 kr., skal han da betale 747 kr/md i skat og får dermed udbetalt 4.253
kr. hver måned. Skatten er beregnet som 40 % af forskellen mellem 5.000 kr.
i løn og 3.133 kr i fradrag. Når året er gået, har han i alt tjent 60.000
kr., betalt 8.960 kr i skat (12 x 747 kr.) og fået udbetalt 51.040 kr.

Resultatet er med andre præcis det samme, han får nøjagtig lige meget til
sig selv. Jeg ville i dit sted hjælpe ham med et almindeligt skattekort.
Hvis han de første 8 måneder får 5.000 kr og vænnes til et forbrug i dette
niveau, så bliver det ikke sjovt at pludselig skulle nøjes med 3.000 kr i de
sidste måneder. Det er den slags, der fører svage sjæle til
kontokort-selskaberne...

Det er vigtigt at understrege at du har misforstået tallene når du ser
forskellen på 10.000 kr., prøv at kigge grundigt på linket til ToldSkat.

Mvh

Henning

Fra : Henning Lund

Dato : 18-01-05 09:28

Henning Fuglsang Sørensen skrev:

> Du har læst forkert.

Hvorfor nu det, han er jo netop _ikke_ 18 år som jeg hele tiden har
skrevet?
Hvad er regnestykket så?

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 18-01-05 11:22

> Hvorfor nu det, han er jo netop _ikke_ 18 år som jeg hele tiden har
> skrevet?
> Hvad er regnestykket så?

Sorry. Jeg læste det sådan at han var fyldt 18 år. Men så er det i
princippet det samme regnestykke, bortset fra at du skal bruge
personfradraget for unge under 18 år. Det står i linien lige ved siden af på
TS's hjemmeside.

Bemærk at regnestykket kun passer inden for en træskolængde eller to. Der er
ikke taget højde for arbejdsmarkedsbidrag, jobfradrag osv., men det vil kun
gøre det mere avanceret at gennemskue.

Det er personfradraget, som man får på sit frikort. Derfor er det helt
ligemeget om det er det ene eller det andet i forhold til skatten.

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 18-01-05 11:26

"Henning Fuglsang Sørensen" <soe@vejle.dk> wrote in message

> [...]

> Det er personfradraget, som man får på sit frikort. Derfor er det helt
> ligemeget om det er det ene eller det andet i forhold til skatten.

Hvad med i øvrigt at ringe til skatteforvaltningen og spørge dem? Du har
efterhånden fået en del svar, som alle undrer sig over hvordan du når en
forskel på 10.000 kr fordi alle andre mener at det er ligemeget om man har
det ene eller det andet. Skattefolkene er jo selvfølgelig klar til at
vejlede, og det vil da være rart at høre resultatet her i gruppen bagefter -
vi andre kan jo også tage fejl.

Fra : Henning Lund

Dato : 18-01-05 12:37

> [...]

> selvfølgelig klar til at vejlede, og det vil da være rart at høre
> resultatet her i gruppen bagefter - vi andre kan jo også tage fejl.

De havde ikke åbent i aftes

Nå men de siger at når han fylder 18 her i år, så får han
"voksenfradrag" med det samme, sært nok da de ikke plejer at være så
gavmilde.