Sidst opdateret
Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 02:05

Hej,

jeg har indsat følgende på mine sider:

<script type="text/javascript">
<!--
document.write("Siden er sidst opdateret d. ");
document.write(document.lastModified);
//-->
</script>

Min hensigt er, at der i browseren så skal fremkomme, hvornår siden sidst
blev opdateret. (jeg kan ikke huske, hvor jeg har fundet koden henne)

Problemet er bare, at dne viser tidspunktet for, hvornår siden er blevet
indlæst i browseren, hvilket jeg egentlig er ligeglad med.

Jeg går ud fra, at det er fordi, at jeg har brugt en forkert funktion.

Er det tilfældet - findes der så ikke en funktion, der automatisk "husker"
hvornår jeg sidst har gemt min hjemmeside i NotePad og fortæller det i
stedet for, som meningen er.

/Michael

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 17-01-05 10:49

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s SNABEL-A stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:41eb0f1f$0$640$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
>
> Er det tilfældet - findes der så ikke en funktion, der automatisk "husker"
> hvornår jeg sidst har gemt min hjemmeside i NotePad og fortæller det i

Denne kode bruger jeg selv. Jeg kan dog ikke huske, hvor jeg fandt den
henne, men den virker i hvert fald:

function skriv(tekst) {
// udskriver i det aktive dokument
document.write(tekst)
}

function sidstOpdateret() {
ugedagArray = new Array()
ugedagArray[0] = "Søndag"
ugedagArray[1] = "Mandag"
ugedagArray[2] = "Tirsdag"
ugedagArray[3] = "Onsdag"
ugedagArray[4] = "Torsdag"
ugedagArray[5] = "Fredag"
ugedagArray[6] = "Lørdag"

maanedArray = new Array()
maanedArray[0] = "januar"
maanedArray[1] = "februar"
maanedArray[2] = "marts"
maanedArray[3] = "april"
maanedArray[4] = "maj"
maanedArray[5] = "juni"
maanedArray[6] = "juli"
maanedArray[7] = "august"
maanedArray[8] = "september"
maanedArray[9] = "oktober"
maanedArray[10] = "november"
maanedArray[11] = "december"

dag = new Date(Date.parse(document.lastModified))

skriv("<P>Senest Opdateret</P>")
skriv("<H3>")
skriv(ugedagArray[dag.getDay()])
skriv(" den ")
skriv(dag.getDate()); skriv(". ")
skriv(maanedArray[dag.getMonth()])
skriv(" ")
skriv(dag.getFullYear())
skriv("</H3>")
}

Mvh

C@rsten

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-01-05 11:19

Michael Sørensen skrev:

> jeg har indsat følgende på mine sider:

Må vi se en af dem?

[snip, der vises et forkert tidspunkt]

> Jeg går ud fra, at det er fordi, at jeg har brugt en forkert
> funktion.

Nej - det tror jeg ikke. Jeg gætter på at funktionen fejler fordi
du bruger den på en servergenereret side (fx shtml, php, asp, eller
aspx).

Javascript-metoden virker kun på "flade" html-filer - men
serversidesprogene har så til gengæld deres egne metoder til at
vise fildato på.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 11:32

Klart: www.skindbeni.dk

> [snip, der vises et forkert tidspunkt]

> Nej - det tror jeg ikke. Jeg gætter på at funktionen fejler fordi
> du bruger den på en servergenereret side (fx shtml, php, asp, eller
> aspx).

Det har du nok ret i, da jeg bruger asp

> Javascript-metoden virker kun på "flade" html-filer - men
> serversidesprogene har så til gengæld deres egne metoder til at
> vise fildato på.

Okay. En funktion som den Carsten Pedersen beskrev?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-01-05 12:03

Michael Sørensen skrev:

> Det har du nok ret i, da jeg bruger asp

Tænkte jeg nok.

> Okay. En funktion som den Carsten Pedersen beskrev?

Nej - Carstens funktion er også javascript.

Du kan se en mulighed her: <http://www.devx.com/tips/Tip/13395>

Jeg sætter opfølgning til asp-gruppen - hvis du har behov for hjælp
til asp-funktionen, kan tråden fortsætte der.
FUT: dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 17:55

> Du kan se en mulighed her: <http://www.devx.com/tips/Tip/13395>

På ovennævnte side er der lidt kode til formålet samt noget forklarende
tekst..

Jeg har klippet et lille stykke af den forklarende tekst ud, som kan ses
herunder.
---
You can use server variable "PATH_INFO" to get the relative path of the asp
page an then using "MapPath" method of "Server" object you can get the
complete physical path of the ASP page under process.
---

Hvad skal jeg gøre her? Hvordan skal jeg rette koden til (koden kan ses på
linket)

Det er området i koden, som ovenstående tekstafsnit omhandler, som volder
mig problemer.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-01-05 16:48

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Nej - det tror jeg ikke. Jeg gætter på at funktionen fejler fordi
> du bruger den på en servergenereret side

Scriptet fejler, fordi det aflæser filedate, der af browseren er sat til
download-tidspunktet.

Skal man lave noget pålideligt, er man under alle omstændigheder nødt til at
lave det serverside, da det er den dato, hvor det blev lagt online, der skal
detekteres - og det kan kun gøres serverside.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-01-05 22:38

Michael Sørensen skrev:

> Hvad skal jeg gøre her? Hvordan skal jeg rette koden til

Du behøver slet ikke rette i koden. Den er lavet så asp-scriptet
selv (via PATH_INFO og server.MapPath) finder stien til den
aktuelle fil.

Prøv at køre den og tjek om det ikke virker.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 22:50

> Du behøver slet ikke rette i koden. Den er lavet så asp-scriptet
> selv (via PATH_INFO og server.MapPath) finder stien til den
> aktuelle fil.
>
> Prøv at køre den og tjek om det ikke virker.

Hej Niels,

jeg havde forsøgt blot at indsætte koden, men der kom en fejl. Se siden
herunder

http://www.skindbeni.dk/test.asp

Jeg har herunder indsat linie 53-55. Fejlen ligger i linie 54 ifølge siden
ovenfor

' Get the Complete path of the file using server variables and MapPath
method
strFilePath = Server.MapPath(Request.ServerVariables("PATH_INFO"))

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 22:51

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s SNABEL-A stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:41ec32ec$0$13736$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
> method
> strFilePath = Server.MapPath(Request.ServerVariables("PATH_INFO"))

Fejlen medfører i øvrigt, at hele den højre menuboks er væk

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 23:15

> ' Get the Complete path of the file using server variables and MapPath
> method
> strFilePath = Server.MapPath(Request.ServerVariables("PATH_INFO"))

Fejlen er fundet.

"method" stod på en linie for sig selv (også på hjemmesiden), men burde være
oppe under kommentarlinien.

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 23:19

> Du behøver slet ikke rette i koden. Den er lavet så asp-scriptet
> selv (via PATH_INFO og server.MapPath) finder stien til den
> aktuelle fil.
>
> Prøv at køre den og tjek om det ikke virker.

Et tillægsspørgsmål.

Jeg skal sætte hele koden ind på _alle_ mine sider?

Jeg kan vel ikke lave koden i een fil og så inkludere denne fil? Hvis jeg nu
tænker logisk, så vil siden jo først blive inkluderet, når jeg åbner min
webbrowser, som beder serveren inkludere filerne og derfor vil jeg ikke
kunne se, hvornår indholdssiden er opdateret, men kun hvornår den
inkluderede side er opdateret - har jeg ret?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-01-05 23:58

Michael Sørensen skrev:

> Jeg kan vel ikke lave koden i een fil og så inkludere denne
> fil?

Prøv.

> [...]
> inkludere filerne og derfor vil jeg ikke kunne se, hvornår
> indholdssiden er opdateret, men kun hvornår den inkluderede

Nej. Inkludering af include-filer sker før asp-parseren kører.
Først sørger en SSI-parser for at hente alle includefiler, så asp-
dokumentet virker som én samlet fil. Dernæst fortolkes asp-koden -
og da den undersøger filnavnet på det kaldte script og derefter
bruger filsystemet til at tjekke datoen, så skulle det gerne virke
også i en includefil.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-05 00:24

> Prøv.

Det giver en ny fejl

Microsoft VBScript compilation error '800a0411'

Name redefined

/incl/opdateret.asp, line 22

Dim dtCreateDate, dtLastModified, dtLastAccessed
----^www.skindbeni.dk/test.asp

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-01-05 12:36

Michael Sørensen skrev:

> Name redefined

Du bruger samme variabelnavn flere gange.

> /incl/opdateret.asp, line 22
>
> Dim dtCreateDate, dtLastModified, dtLastAccessed
> ----^www.skindbeni.dk/test.asp

Har du evt. glemt at slette koden i hovedfilen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-05 13:08

> Du bruger samme variabelnavn flere gange.

Okay. Det forstår jeg som om, at hvis der står Name redefined fremover, så
betyder det, at jeg allerede har brugt en given variabel?

> Har du evt. glemt at slette koden i hovedfilen.

Det var da *det*, som jeg havde

Så blev problemet løst - og det virker endda

Tak endnu egnang Niels

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-01-05 13:27

Michael Sørensen skrev:

> Okay. Det forstår jeg som om, at hvis der står Name redefined fremover, så
> betyder det, at jeg allerede har brugt en given variabel?

"Brugt" var lidt upræcist - "erklæret" passer bedre. Du kan bruge en
variabel lige så mange gange du vil på en side, men den må kun erklæres
én gang.

Altså kun én linje (pr. variabel) med:

Dim variabelnavn

- men herefter kan variabelnavn optræde så mange gange som man har lyst
til.

> Så blev problemet løst - og det virker endda

Tillykke.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Matthiessen

Dato : 20-01-05 19:11

Michael Sørensen wrote:

> Min hensigt er, at der i browseren så skal fremkomme, hvornår siden sidst
> blev opdateret. (jeg kan ikke huske, hvor jeg har fundet koden henne)

Jeg har måske noget du kan bruge(?):

http://jibbering.com/2002/4/httprequest.html

Se under :
"Using HEAD requests, to find the Last-Modified of another file."

/Anders