Forskel på konkurs og fallit?
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-01-05 14:19

Hej NG's.

Hvad er det lige forskellen på konkurs og fallit er?

Jeg ved ikke om den juridiske forskel er der, men måske er der
forskellige måder at se det på så jeg x-poster lige lidt til nogen der
sikkert ved noget om emnet...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-01-05 14:27

Martin Jørgensen wrote:

> Hvad er det lige forskellen på konkurs og fallit er?

Konkurs er (også) et juridisk begreb, der er reguleret i Konkursloven
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19970011829-REGL

Fallit er ikke et juridisk begreb. I hvert fald ikke i moderne forstand. Det
ser ud som om, det optræder i nogle bestemmelser fra 1800-tallet, men ikke
af væsentlig betydning.

De bruges vel i daglig tale nogenlunde synonymt (sammen med "rabundus" og
lignende), men det "at gå konkurs" er altså egentlig udtryk for den retlige
stilling, man derved får, jf. ovenstående lov. "At gå fallit" er vel bare at
"ryge på røven", dvs. blive stillet meget dårligt økonomisk.

> Jeg ved ikke om den juridiske forskel er der, men måske er der
> forskellige måder at se det på så jeg x-poster lige lidt til nogen der
> sikkert ved noget om emnet...

Egentlig er dk.kultur.sprog en vældig god gruppe, når man skal have præcise
afgræsninger af ords betydning.

Jeg FUT'er til dk.videnskab.jura - håber det er i orden.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : O-V R:nen

Dato : 16-01-05 14:34

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> Hvad er det lige forskellen på konkurs og fallit er?

Der er ingen juridisk forskel. ("Konkurs" er det eneste ord der bruges
i det moderne lovsprog mv.)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-01-05 19:58

O-V R:nen wrote:

> Der er ingen juridisk forskel. ("Konkurs" er det eneste ord der bruges
> i det moderne lovsprog mv.)

Ok, takker for alle svarene. Jeg tror jeg skal bruge ordet "konkurs" når
det virkeligt er "konkurs" jeg mener...

Fra : Dorte & Ole Jansen

Dato : 16-01-05 14:50

> Hvad er det lige forskellen på konkurs og fallit er?

Jeg har altid ment, at man brugte ordene og begreberne som følger, men er
dette korrekt?:

Fallit = privatperson
Konkurs = virksomhed, firma, erhvervsperson
Bankerot = stater, lande

Hilsen Dorte

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 16-01-05 19:33

Jeg tror, at der er en lille forskel på Fallit og Konkurs.

Man kan godt gå fallit, uden at gå konkurs - ved f.eks. at have tabt alt, og
måtte give op. Men hvis man (lige netop) kan betale alle deres
tilgodehavende, går man ikke konkurs, men har jo tabt alt.

Konkurs er den retlige betegnelse, når du ikke er i stand til at betale dine
kreditorer - og får rettens ord for, at du ikke har mere at betale med. Så
må kreditorerne dele det rov, der er tilbage, og tåle de tab, der kommer ud
af det.