Hvilke fisk spiser alger
Fra : Fidolinux.dk

Dato : 16-01-05 13:48

Har prøvet med 6 rejer, men det er ligesom om de ikke spiser ret meget.
Hvilke fisk skal man have ? Har 3 stk dværgsugemaller, da de skulle være
glade for at spise alger, men de er ikke effektive nok.
Pt. har vi flg fisk:
Labyrintfisk (kampfisk)
netsmerlinger
Kuhliål
Diskus

--
Mvh stefan
--------------------------

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 16-01-05 14:00

Har du overvejet Ancistrus maller? De er utroligt effektive, specielt som
små. Og så er de meget fredelige.

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

Fra : Tidemand

Dato : 16-01-05 14:20

flying fox.

Fra : Thomas

Dato : 16-01-05 17:40

> [...]
> Hvilke fisk skal man have ? Har 3 stk dværgsugemaller, da de skulle være
> glade for at spise alger, men de er ikke effektive nok.

Ameca splendens er også gode til alger.
http://www.fishbreeding.dk/frame.html?artikler/art_a_splendens.html~Main

Mvh. Thomas

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 16-01-05 23:42

> [...]
> Hvilke fisk skal man have ? Har 3 stk dværgsugemaller, da de skulle være
> glade for at spise alger, men de er ikke effektive nok.

Jeg kan anbefale siamesiske algeædere, Crossocheilus siamensis især til
rødalger - se mere her:
http://www.aquatic-gardeners.org/cyprinid.html
De er også gangske flotte især når de ligger på et blad og støtter på
finnerne. Disse forveksles ofte med flying fox og et par andre ligende
arter.
MvHans

Fra : Christian Münster

Dato : 06-02-05 00:01

> [...]

> De er også gangske flotte især når de ligger på et blad og støtter på

> finnerne. Disse forveksles ofte med flying fox og et par andre ligende

Det ER flying fox (dét står endda I linket). Jeg har selv problemer med
penselalger, og jeg har nu både Flying fox (siamesiske algeædere) og de der
algerejer. Men jeg tror mit akvarie er for Hårdt ramt, for jeg ser ingen
rigtig forskel. Men måske har lige præcis mit kuld ikke været I skole og
lært hvordan man skal opføre sig som algeæder :)Jeg købte iøvrigt 12 Flying
fox og ti rejer til et 250 liters.

I akvarier med udbredte alge problemer, ser jeg ingen vej uden om en total
udtømning og alle sten og rødder I klorbad. Planter en tur igennem eddike
for at dræbe snegle og hurtigt I klor (15-20 sek) for at dræbe
algerfrø/sporer?. Fisk I karentæne osv.

Hilsen Christian.

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 06-02-05 00:16

Heh jeg er så heldig at have nogle ancistrus som aflevere en 50-75 unger
hver 3.5 uge. Noget som er utroligt effektivt imod et sådanne alge angreb er
20-30 små ancistrus på en 2-3 cms penge. De kan virkelig rydde et akvarie
for alge på ca 2 dage. Men jeg tror også at mindre kan gøre det, bare lad
være med at købe dem for store, de blive mere dovne jo ældre de bliver, mine
gør ihvertfald :)

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

Fra : Alexia

Dato : 19-02-05 18:22

altså.. da jeg købte mine albinofrøer, fik jeg afvide at de åd alger? ...
men hvor effektive de er kan jeg ikke svare på :)