Cool'n'Quiet FAN speed?
Fra : MadOnion [9000]

Dato : 16-01-05 12:40

Hejsa.

Lige et spørgsmål om AMD's C'N'Q system. Jeg har ellers ikke benyttet
funktionen før, men nu ville jeg til at lege med den. Jeg har en A64 3500+
og et ASUS A8V Deluxe MOBO. Hele opsætningen i BIOS og installation af
drivere har forløbet uden problemer, og jeg har da også registreret at min
CPU nu clocker sig ned fra 2200MHz til 1000MHz når den ikke arbejder, så den
selvfølgelig herved ikke bliver så varm. Lækkert nok.
MEN er det ikke meningen at min CPU FAN også skal køre ned i omdrejninger?
Er det ikke li'som det er der er "quiet" delen. Jeg benytter BOX køleren som
der står i dokumentationen på C'N'Q skulle virke, men min CPU FAN kører 3000
omdr. som den altid har gjort, også selv om min CPU kun arbejder med
1000MHz. Nogen der har erfaringer med det? Og kan fortælle mig hvorfor min
FAN blæser derud af med fuld hastighed?

--
Venligst

MadOnion
<remove NOSPAM to reply>

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 16-01-05 13:33

"MadOnion [9000]" <strue@NOSPAMemail.dk> wrote in message
> [...]
> arbejder med 1000MHz. Nogen der har erfaringer med det? Og kan fortælle
> mig hvorfor min FAN blæser derud af med fuld hastighed?

Du skal bruge noget styringssoftware til at styre blæseren i forhold til
temperaturen - jeg bruger selv Speedfan med stor succes - den kan downloades
gratis på: http://www.almico.com/speedfan.php
Den er en smule kryptisk at sætte op, men den fungerer godt.
Mens jeg sidder og skriver dette, kører min AMD 64 3000+ med 1000 Mhz, er 27
grader varm, blæseren kører med 60 % = 1800 omdr som jeg har sat til
minimum - ved den hastighed kan man ikke høre min box-køler, altså kan det
ikke betale sig at køre den længere ned i hastighed.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : MadOnion [9000]

Dato : 16-01-05 13:47

Tak for dit svar. Jeg troede bare at denne funktion li'som lå i Cool'n'Quiet
funktionen. Altså at CPU-FAN hastigheden blev styret af temperaturen hvis
cool'n'quiet blev sat til. Jeg skal lige høre dig om din FAN hastighed så
stiger hvis din cpu bliver varmere, eller du har sat din fan speed til at
være statisk på 60% med speedfan?

--
Venligst

MadOnion
<remove NOSPAM to reply>

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 16-01-05 14:59

> [...]
> FAN hastighed så stiger hvis din cpu bliver varmere, eller du har sat din
> fan speed til at være statisk på 60% med speedfan?

Det er fuldt dynamisk - man opsætter øvre- og nedre grænser for hastigheden,
og man opsætter en øvre grænse for temperaturen.
Jeg har sat en nedre grænse for hastigheden på 60 % = 1800 omdrejninger -
under denne hastighed hører jeg ikke at støjen falder hørbart.
Jeg har så sat min ønskede CPU temp til 40 grader - altså når temperaturen
overstiger 40 grader, så reguleres blæseren opad.
Nu er det yderst sjældent at min CPU temp overstiger 30 grader (jeg spiller
ikke), så i praksis ligger min blæser på de 60 %.
Når jeg tænder for maskinen er CPU'en 22 grader som rummet, og efter en halv
times tid ligger den så på en 27-30 grader. Kun når jeg sætter maskinen i
gang med at tygge på en DVD med Nero Recode, begynder temperaturen at kravle
over de 30 grader.
Jeg har dog prøvet at indstille SpeedFan til en grænseværdi på 30 grader, og
har konstateret at reguleringen af hastighed i forhold til temperaturen
virker

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : MadOnion [9000]

Dato : 16-01-05 15:24

Jeg har installeret Speedfan og gjort som du siger. Jeg har min TEMP 2 til
at være min CPU temp, og den ligger pt på 29 grader, jeg har sat min ønskede
temp til 40 grader, så derfor burde min blæser jo falde i omdrejninger. Jeg
har min FAN 2 til at være min CPU blæser, og den har jeg sat til at være
minimum 60% og max 100%. Jeg har markeret feltet "automatically variated"
både under "speeds" og på "forsiden" af speed fan.

Men den falder eller varriere stadig ikke i hastighed.

Fra : MadOnion [9000]

Dato : 16-01-05 15:32

Hejsa Igen - Nu virker det.

Det der var galt var at jeg havde 5 MYSTISKE temperaturer i mit speedfan. De
lå på henholdsvis 124, 124, -128, 125 og 125 grader. Jeg ved ikke hvor min
pc registrerer dem, men hvis jeg vælger IKKE at få dem vist i speedfan, vil
den gerne regulere mine hastigheder på alle blæsere. Det var simpelthen
fordi min PC tror der er noegt der er ved at brænde af, at den ikke vil være
med til at skrue ned for nogen som helst blæsere....

Nu spiller det!

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 16-01-05 18:11

> [...]
> simpelthen fordi min PC tror der er noegt der er ved at brænde af, at den
> ikke vil være med til at skrue ned for nogen som helst blæsere....

Fint du fik det til at virke - de mystiske temperaturer stammer fra indgange
på målerchippen som der ikke er monteret nogen sensor på.
På mit K8V SE Deluxe er der kun signal på to af indgangene, nemlig CPU temp
og bundkorts temp.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Hans

Dato : 16-01-05 13:40

MadOnion [9000] wrote:
> [...]
> selv om min CPU kun arbejder med 1000MHz. Nogen der har erfaringer
> med det? Og kan fortælle mig hvorfor min FAN blæser derud af med fuld

Bundkortet er udstyret med Q-Fan. Er du sikker på du har aktiveret
funktionen i Bios?

Hans

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 16-01-05 13:44

> Bundkortet er udstyret med Q-Fan. Er du sikker på du har aktiveret
> funktionen i Bios?

Min erfaring med Q-Fan (og hvad jeg har læst i adskillige fora) er at det
ikke fungerer så godt sammen med Cool'n'Quiet - det kører blæseren helt ned
på 0 omdr, og der kan være problemer med at den ikke starter op igen. Jeg
har kommunikeret med Asus support om emnet, og de mente at det var bedst
ikke at bruge begge dele samtidigt.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : MadOnion [9000]

Dato : 16-01-05 13:55

Så vidt jeg kan se skal man IKKE bruge Q-Fan hvis man bruger en BOX køler.
Der står ihvertfald i manualen at man KAN bruge denne Q-Fan funktion hvis
man har købt en anden køler end standard køleren. Jeg kan godt aktivere
Q-Fan, og fx sætte denne til 11/16. Dette får hastigheden ned på 2300 RPM,
men igen så bliver den her, uanset hvor kold cpu'en er. Det jeg gerne ville
have var at CPU fan hastigheden faldt helt ned til måske 1500 RPM når CPU'en
ikke er belastet, og så først stiger til 3000 når den bliver rigtig varm.

--
Venligst

MadOnion
<remove NOSPAM to reply>