hvad er indekseret ?
Fra : pepss

Dato : 16-01-05 00:26

Hejsa NG

nu har jeg tit hørt snak om "databasen er indekseret" hvad betyder det? det
tror jeg nemlig ikke min er

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-01-05 01:34

pepss skrev:

>nu har jeg tit hørt snak om "databasen er indekseret" hvad betyder det?

Det betyder (i princippet) at man laver en ekstra tabel med nemme
links til elementerne i de egentlige data. Det gør opslag meget
hurtigere.

Du kan tænke på Google som eksempel. Tænk hvis den hver eneste
gang skulle gennemsøge milliarder og atter milliarder af
hjemmesider for at se hvilke der svarede til en ny søgning? Det
ville være ubrugeligt.

De lever faktisk af at kunne indeksere smart så man på brøkdele
af sekunder kan få et svar der ellers ville tage dagevis.

"Index" betyder (også) "indholdsfortegnelse". Det er et andet
eksempel. I stedet for at du skulle kikke 567 sider igennem for
at finde noget om "index", slår du bare op i databasebogens
indholdsfortegnelse hvor der står at det omtales på side 311.

--
Bertel
Frihed vil de stærke have. Lighed vil de svage have.

Fra : pepss

Dato : 16-01-05 09:25

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Det betyder (i princippet) at man laver en ekstra tabel med nemme
> links til elementerne i de egentlige data. Det gør opslag meget
> hurtigere.

[snip god forklaring]

det lyder som noget det er rimlig svært at lave!

Fra : Casper Bang

Dato : 16-01-05 09:55

> [snip god forklaring]
>
> det lyder som noget det er rimlig svært at lave!

Det er det også... du er bare så heldig at der er nogen der har gjort
arbejdet for dig :)
Hvis du siger hvilken database du bruger, burde vi kunne forklare nemt og
hurtigt hvordan du sætter dine indexes op - databaseserveren finder selv ud
af at lave det svære arbejde :)

Fra : pepss

Dato : 16-01-05 11:25

"Casper Bang" skrev

> Det er det også... du er bare så heldig at der er nogen der har gjort
> arbejdet for dig :)

Det er jeg jo helt vild med

> Hvis du siger hvilken database du bruger, burde vi kunne forklare nemt og
> hurtigt hvordan du sætter dine indexes op - databaseserveren finder selv
> ud af at lave det svære arbejde :)

det er en MySQL database

Fra : Casper Bang

Dato : 17-01-05 00:44

> det er en MySQL database

Jeg kender ikke så meget til MySQL, så ved ikke hvordan det gøres grafisk.
Men et par sekunders søgning på google gav mig dette:
http://perl.about.com/library/weekly/aa020601d.htm
som giver nogle fordele og ulemper ved indexes, samt metoder til at oprette
dem ved hjælp af DDL.

Fra : Jesper Sommer

Dato : 17-01-05 01:06

> Jeg kender ikke så meget til MySQL, så ved ikke hvordan det gøres grafisk.

Jeg kan anbefale at finde det glimrende administrationsværktøj "WebMin"
og installere et passende MySQL plugin.

Det giver et browser interface til de fleste ting

Venligst

- Jesper

Fra : pepss

Dato : 18-01-05 14:17

"Casper Bang" skrev

> [...]
> http://perl.about.com/library/weekly/aa020601d.htm
> som giver nogle fordele og ulemper ved indexes, samt metoder til at

jeg vil jo ikke lige sige at det er let at forstå det om indekser men med
meget læsning og meget prøven gør det vel nok

takker for svaret!

Fra : Jesper Sommer

Dato : 16-01-05 02:42

> nu har jeg tit hørt snak om "databasen er indekseret" hvad betyder det? det
> tror jeg nemlig ikke min er

Måske er det heller ikke nødvendigt for dig at spekulere på ... hvor
store er de største tabeller i din database (målt i antal poster/records) ?

- Jesper

Fra : pepss

Dato : 16-01-05 09:30

"Jesper Sommer" skrev

> Måske er det heller ikke nødvendigt for dig at spekulere på ... hvor store
> er de største tabeller i din database (målt i antal poster/records) ?

der er et par og 30 kolonner i den største og lige nu en ca. 500 records men
det skulle gerne komme menge flere.