CO2 afgift
Fra : Ny Bruger

Dato : 15-01-05 01:23

Hidtil har jeg i min virksomhed fået fradrag for 10% af den CO2-afgift, som
jeg måtte betale via min el-regning.

Nu har en bekendt oplyst mig, at jeg fra og med 2005 ikke længere kan få
fradrag for de 10%, men at jeg i stedet kun skal betale 9 øre fremfor 10 øre
pr. kWh (det giver vist i sidste ende det samme).

Er der nogle, der kan be-/afkræfte dette.

Gerne med et link.

Takker

Fra : Ny Bruger

Dato : 16-01-05 17:28

"Ny Bruger" <JL_46@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> øre pr. kWh (det giver vist i sidste ende det samme).
>
> Er der nogle, der kan be-/afkræfte dette.

Hmm... Er der ingen andre momsregistrerede erhvervsdrivende eller revisorer
/ regnskabsfolk herinde?

Fra : alexbo

Dato : 16-01-05 17:55

"Ny Bruger" skrev

> Hmm... Er der ingen andre momsregistrerede erhvervsdrivende

Jeg har aldrig brugt den fradragsret, hele elregningen bliver bogført som
udgift, og så er jeg ligeglad med om det er el eller afgift.

Når du har trukket afgiften fra, modregner du så i det beløb du bogfører
elregningen med?
Eller ender du med at trække fra beløbet fra 2 gange?

mvh
Alex Christensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-01-05 00:07

alexbo wrote:

> Når du har trukket afgiften fra, modregner du så i det beløb du bogfører
> elregningen med?
> Eller ender du med at trække fra beløbet fra 2 gange?

Forskellen er reelt, om man får refunderet beløbet eller blot slipper
for at betale skat af det. Man skal vist bruge en del el for at det
kommer til at betyde mere end småpenge.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : KHJ

Dato : 17-01-05 12:32

Jonathan Stein wrote:

> [...]
> slipper for at betale skat af det. Man skal vist bruge en del el for
> at det kommer til at betyde mere end småpenge.

Det må vel være korrekt at kreditere kontoen for omkostningen indeholdende
CO2 afg. og debitere den tilsvarende konto i gruppen moms og andre afgifter.

Så bliver den automatisk modregnet udgående moms tillige med ing. moms og
andre fradragsberetige afgifter. Sådanne afgifter er følgelig ikke
skattepligtige - måske lige med undtagelse af den del, der vedrører
privatforbruget forudsat fælles adresse for privat og erhverv. Men så
fremgår forholdet jo også i konteringen heraf stadig som en debetpost i den
private mellemregning (selskab) eller konto for private hævninger (personlig
virksomhed).
KHJ

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-01-05 13:45

KHJ wrote:

> [...]
> private mellemregning (selskab) eller konto for private hævninger (personlig

Jeg var måske ikke helt tydelig. Lad os tage et eksempel:

Et meget simpelt firma har én indtægt på 1.000 kr og én udgift - en
elregning på 100 kr.

Hvis man glemmer alt om CO2-afgift, kan man fratrække regningen på de
100 kr fra firmaets indtægter, således at man skal betale skat af 900 kr.

Alternativt får man refunderet 5 kr i CO2-afgift, så udgiften reelt kun
bliver 95 kr. Til gengæld skal man nu betale skat af 905 kr.

Fra : KHJ

Dato : 17-01-05 23:51

Jonathan Stein wrote:

> [...]
>
> Alternativt får man refunderet 5 kr i CO2-afgift, så udgiften reelt
> kun bliver 95 kr. Til gengæld skal man nu betale skat af 905 kr.

Undskyld og tak for lån af potageskeen.
KHJ

Fra : alexbo

Dato : 17-01-05 13:51

"KHJ" skrev

Sådanne afgifter er følgelig ikke skattepligtige -

Næh, men det er heller ikke det der tales om, betalte afgifter nedsætter
overskuddet og dermed skattebetalingen.
Refunderede afgifter, svarer til at de ikke er opkrævet, derved påvirkes
overskuddet ikke.

Så forskellen mellem at betale og udgiftføre eller få refunderet, er
afgiften minus den skat der skal betales af den ikke betalte afgift.

mvh
Alex Christensen

Fra : KHJ

Dato : 17-01-05 23:53

alexbo wrote:
> [...]
>
> Så forskellen mellem at betale og udgiftføre eller få refunderet, er
> afgiften minus den skat der skal betales af den ikke betalte afgift.

Undskyld og tak for lån af portageskeen.
KHJ

Stadig med hang til det analoge