Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Gamle fakturaer - smid væk?
Fra : Stig N. Færch

Dato : 14-01-05 20:40

I privaten har jeg gemt faktura i mange år. Nu rydder jeg op, og har
bare lyst til at smide de fleste ud.

Kan i gi' mig en god grund til at gemme:
1½ gammel faktura fra teleselskab.
3 år gammel faktura på computerhardware.
tandlægefaktura'er...
osv?

Hvornår skal jeg gemme, - hvornår skal jeg smide ud?

Med venlig hilsen
Stig

Fra : Jens Jensen

Dato : 14-01-05 20:50

"Stig N. Færch" <stig@8620.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan i gi' mig en god grund til at gemme:
> 1½ gammel faktura fra teleselskab.
> 3 år gammel faktura på computerhardware.

Indtil 5 år skal du opbevare, derefter kan du på bålet hvert år til
SanktHans tag en pose med og brænd

Fra : Stig N. Færch

Dato : 14-01-05 21:06

> Indtil 5 år skal du opbevare, derefter kan du på bålet hvert år til
> SanktHans tag en pose med og brænd

Nu snakker du vel firma og ikke privat, eller hvad?

/Stig

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 14-01-05 21:09

"Stig N. Færch" <stig@8620.dk> wrote in message

> Nu snakker du vel firma og ikke privat, eller hvad?

Der er vel også mulighed for at der er en længere garanti på nogle af de
ting der er købt, f.eks. en rustgaranti på bilen. I så fald vil det jo være
rigtig surt at have smidt kvitteringerne ud inden garantien udløber...

Fra : Stig N. Færch

Dato : 14-01-05 21:48

> [...]
> de ting der er købt, f.eks. en rustgaranti på bilen. I så fald vil
> det jo være rigtig surt at have smidt kvitteringerne ud inden

Det er da klart at jeg ikke vil smide en faktura ud som er er købsbevis
for noget der stadig er garanti på.
Men hvad med alt det andet?

/Stig

Fra : alexbo

Dato : 14-01-05 22:04

"Stig N. Færch" skrev

> Men hvad med alt det andet?

5 år som Jens har skrevet, og grunden til det er at almindelige krav
forældes efter 5 år, d.v.s at du kan risikere at tandlægen pludselig
"opdager" at du ikke har betalt.

Det kan navnlig ske hvis et firma, med rod i bogholderiet, bliver overtaget
af et andet, så sætter den nye bogholder sig ned og kræver de ubetalte
regninger ind, hvis så din indbetaling er blevet væk, så er det rart at have
kvitteringen.

mvh
Alex Christensen

Fra : anders majland

Dato : 15-01-05 08:47

> [...]
> af et andet, så sætter den nye bogholder sig ned og kræver de ubetalte
> regninger ind, hvis så din indbetaling er blevet væk, så er det rart at

Og var der nogen der sagde teleselskaber og internetudbydere .... Jeg har
haft glæde af at kunne grave gamle kviteringer frem flere år efter at jeg
troede at jeg havde fået en slutsaldo fra n ISP. Der kom et krav på over
tusinde kroner mere end et år efter fra cybernet/web/mobilix (tror jeg
selskabet var)

/A

Fra : Knud Thomsen

Dato : 14-01-05 22:16

> [...]
> tandlægefaktura'er...
> osv?
>
> Hvornår skal jeg gemme, - hvornår skal jeg smide ud?

Som udgangspunkt bør du gemme dokumentation for indeværende år + 5 hele år.
Der er dog ingen grund til at gemme alt. Det mest relevante er det som
indgår i skatteberegning, dernæst ting af værdi af hensyn til evt.
forsikringsskade. Øvrige fakturaer o.l. er der normalt ikke grund til at
gemme medmindre man kunne have mistanke om at samme ville blive opkrævet
igen, hvis man ikke kunne dokumentere en tidligere indbetaling.

Knud