Indeksere eksisterende mySQL DB?
Fra : John Sahl

Dato : 14-01-05 13:53

Hejsa,

Jeg leger webmaster for en klub der har et site baseret på
phpBB2 Plus 1.52 (PHP og mySQL)

Nu brokker vores udbyder sig over at databasen ikke er
indekseret og har spærret websitet (Det vælter hans mySQL
server). Kan man uden videre indeksere den kørende database
uden problemer for de ting der laver kald til databasen og
hvordan? (Via phpMyAdmin)

--
John Sahl, webmaster
www.fiatklubdanmark.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-01-05 14:01

On Fri, 14 Jan 2005 13:52:48 +0100, "John Sahl"
<spamnet@mandezonen.dk> wrote:

> [...]
>server). Kan man uden videre indeksere den kørende database
>uden problemer for de ting der laver kald til databasen og

Du kan sagtens indeksere relevante felter uden videre og uden
problemer. Det har ingen indfyldelse på de resultatsæt, du får ud ved
forespørgsler. Du bør dog kun indeksere relevante felter, og man
skulle tro at phpBB har gjort dette i forvejen for dig.

Dog - og nu gætter jeg lidt - er der tale om www.mandezonen.dk ? Jeg
kan se, at den ligger hos Webhosting. Præcis samme firma opsagde en
kammerats database uden varsel, fordi "den belastede for meget", selv
om den var fint indekseret, og på ingen måde giver en almindelig
maskine sved på panden.

Hvis der er tale om Webhosting, kan jeg kun anbefale, at man hurtigst
muligt flytter derfra, før de pludselig lukker ens database uden
grund, med yderst vage og ikke særligt veldokumenterede argumenter.
Jeg forestiller mig - og nu gætter jeg endnu mere - at en eller anden
sysadm uden forstand har haft en underdimensioneret server og blot fx
gået ind og fået vist en processlist og lige kigget på aktuelle
queries og derefter dømt dem som "syndere".

--
- Peter Brodersen

Fra : John Sahl

Dato : 14-01-05 14:11

Peter Brodersen wrote:

Hej Peter,

> [...]
> forespørgsler. Du bør dog kun indeksere relevante felter, og man
> skulle tro at phpBB har gjort dette i forvejen for dig.

Ja, det er jo dette jeg ikke kan forstå, jeg har spurgt udbyderen
hvilke felter han mener skulle være et problem.

Der er tale om www.fiatklubdanmark.dk men ellers har du ret.

> Hvis der er tale om Webhosting, kan jeg kun anbefale, at man hurtigst
> muligt flytter derfra, før de pludselig lukker ens database uden
> grund, med yderst vage og ikke særligt veldokumenterede argumenter.

Det er allerede sket.

> [...]
> gået ind og fået vist en processlist og lige kigget på aktuelle
> queries og derefter dømt dem som "syndere".

Det kan jeg så af gode grunde ikke udtale mig om.

Jeg kan ikke på nogen måde finde nogen "fejl" i databasen.
Alternative udbydere kunne være?

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : John Sahl

Dato : 14-01-05 14:41

John Sahl wrote:
> Der er tale om www.fiatklubdanmark.dk men ellers har du ret.

Nu har de så åbnet for det igen, men jeg har ikke fået nogen
tilbagemelding fra dem endnu. Så må jeg vel se hvad der sker.

--
John Sahl, webmaster
www.fiatklubdanmark.dk

Fra : Jesper Sommer

Dato : 15-01-05 21:26

> Nu har de så åbnet for det igen, men jeg har ikke fået nogen
> tilbagemelding fra dem endnu. Så må jeg vel se hvad der sker.

Uanset hvem udbyderen er, så skal man ikke finde sig i den behandling.
Du er kunde, og hvis man har fundet ud af der er et indexing-problem med
din database, så kan man også hjælpe dig med at lave relevante indexer.

Jeg har intet tilhørsforhold til dem andet end som kunde, men jeg har
rigtig gode erfaringer med http://www.surftown.dk som tilsyneladende har
serverkapacitet nok, og som i hvert fald er lidt mere servicemindede.

Det er der sikkert også mange andre der ville være, så det vigtigste er
vel egentlig, at du finder en udbyder hvor "kundeservice" er noget de
forholder sig aktivt til.

Hvor stor er den database, siden indexer er et problem ? Hvad er største
tabel, og hvor avancerede joins laver du ? Bevares, man skal næsten
altid lave indexer, men datamængden skal faktisk være anseelig før det
virkeligt betyder noget ... ?

Venligst

- Jesper

Fra : John Sahl

Dato : 15-01-05 23:24

Jesper Sommer wrote:
> Uanset hvem udbyderen er, så skal man ikke finde sig i den behandling.

Vi leder efter et nyt sted, gider ikke finde os i det, men vil også
gerne så smertefrit derfra som muligt, forstå mig ret?

> Du er kunde, og hvis man har fundet ud af der er et indexing-problem
> med din database, så kan man også hjælpe dig med at lave relevante
> indexer.

Jeg har spurgt til mere specifikt hvad og hvornår det er siden
belaster så meget. Venter stadig på svar.

> [...]
> rigtig gode erfaringer med http://www.surftown.dk som tilsyneladende
> har serverkapacitet nok, og som i hvert fald er lidt mere

Jeg har tidligere kigget lidt på dem og var i første omgang
ikke så imponeret over deres kontrolpaneler og webmail
og sådanne ting, måske de er blevet bedre?

> Det er der sikkert også mange andre der ville være, så det vigtigste
> er vel egentlig, at du finder en udbyder hvor "kundeservice" er noget
> de forholder sig aktivt til.

Og hvor alt kører stabilt, gerne en udbyder der ærligt og
tydeligt har en driftstatus man kan tjekke online.

> [...]
> største tabel, og hvor avancerede joins laver du ? Bevares, man skal
> næsten altid lave indexer, men datamængden skal faktisk være anseelig

Hele databasen er på 37,1Mb, den største tabel er på 18,7Mb
(forum_search_wordmatch) jeg er ikke klar over hvor
avancerede joins der laves, men det var indtil i torsdags
baseret på phpBB2, og fra torsdag nat har vi installeret
phpBB2 Plus som base for resten af systemet.

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Jesper Sommer

Dato : 15-01-05 23:39

> Jeg har tidligere kigget lidt på dem og var i første omgang
> ikke så imponeret over deres kontrolpaneler og webmail
> og sådanne ting, måske de er blevet bedre?

Det er jo svært at sige, jeg aner jo ikke hvad du selv har set *g* Deres
interfaces er 90% noget der er lavet af andre (ligner webMin plugins og
lign) og du har ret i at de ikke altid er lige geniale. Jeg har dog ikke
set noget der er bedre, og har generelt ikke haft store problemer med at
betjene deres systemer. Muligvis undtaget administration af sekundær MX
record, samt skift af primært domæne på et af mange webhotel-konti.
Deres support svarede mig dog med et hjælpsomt svar inden for et døgn,
hvilket var ok for mig.

> Og hvor alt kører stabilt, gerne en udbyder der ærligt og
> tydeligt har en driftstatus man kan tjekke online.

Nu jeg tænker over det, så må der findes andre grupper der diskuterer
web udbydere, så bortset fra at jeg ikke sletter ovenstående, så vil jeg
stoppe videre webhotel-snak nu, og holde mig til DB-emnerne

> [...]
> baseret på phpBB2, og fra torsdag nat har vi installeret
> phpBB2 Plus som base for resten af systemet.

Jeg formulerede mig dårligt Hvor bred er tabellen i bytes (ca.) og
hvor mange records er der i den ? Hvor mange tabeller joiner du sammen i
dine tungeste forespørgsler og med hvilke join-typer ?

Har du fået styr på de indexer, eller skal vi fordybe os i dem ?

Venligst

- Jesper

Fra : John Sahl

Dato : 16-01-05 00:58

Jesper Sommer wrote:
> Jeg formulerede mig dårligt Hvor bred er tabellen i bytes (ca.) og
> hvor mange records er der i den ? Hvor mange tabeller joiner du
> sammen i dine tungeste forespørgsler og med hvilke join-typer ?

Se, jeg aner slet ikke hvad jeg skal svare, jeg har phpMyAdmin
til rådighed, kan jeg hente de info der fra? Og hvordan?

> Har du fået styr på de indexer, eller skal vi fordybe os i dem ?

Jeg går ud fra at de ting jeg har lavet via phpMyAdmin har
tilfredsstillet udbyder, de har jo åbnet for sitet igen.?

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Jesper Sommer

Dato : 16-01-05 02:40

> Se, jeg aner slet ikke hvad jeg skal svare, jeg har phpMyAdmin
> til rådighed, kan jeg hente de info der fra? Og hvordan?

Hmm... ej, det bliver vist for kompliceret. Lad os prøve med dette i stedet:

Hvor mange kolonner er der i de 3 tabeller der har flest records ?
Hvor mange records er der i de 3 største tabeller ( SELECT COUNT(*) )

> Jeg går ud fra at de ting jeg har lavet via phpMyAdmin har
> tilfredsstillet udbyder, de har jo åbnet for sitet igen.?

Ja, det er der sikkert Jeg blander mig også gerne uden om *g* Skal
vi sige at tråden hermed lukkes ? Eller ... ?

- Jesper

Fra : Geert Lund

Dato : 26-01-05 14:10

John Sahl wrote:

> Jeg går ud fra at de ting jeg har lavet via phpMyAdmin har
> tilfredsstillet udbyder, de har jo åbnet for sitet igen.?

Don't count on it! :(

Geert Lund

Fra : John Sahl

Dato : 27-01-05 17:56

Geert Lund wrote:
> Don't count on it! :(

Sitet er flyttet til en anden og mere servicevenlig udbyder.

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Geert Lund

Dato : 26-01-05 14:08

John Sahl wrote:

> Nu brokker vores udbyder sig over at databasen ikke er
> indekseret og har spærret websitet (Det vælter hans mySQL
> server).

Jeg vil umiddelbart gætte på at webhoteludbyderens web-/mysqlserver er
underligt konfigureret og-/eller underdiminsioneret. Flyt databasen og
se om ikke den kører uden problemer på en lignende platform.

:)

Geert Lund