Izaak Walton - Hvem er han?
Fra : PAR

Dato : 14-01-05 00:29

På det sidste møde i Izaak Walton Klub (den danske) konkluderede
medlemmerne, at alt for mange - endda passionerede lystfiskere ikke kendte
Izaak Walton!
Man enedes om på forskellig måde at gøre hans navn bedre kendt i
lystfiskerkredse.
Derfor dette indlæg:
Izaak Walton var isenkræmmer og kaldes lystfiskeriets fader.
Han levede i England fra 1593-1683 og udgav et verdenskendt litterært værk
"THE COMPLEAT ANGLER" (på dansk: "Den Fuldkomne Fisker"), der udkom i 1943.
Bogen er ikke kun en lystfiskerbog, men også et poetisk og lyrisk tidsstudie
i datidens engelske kultur.

Bogen har resulteret i, at man over hele verden har dannet loge-lignende
Izaak Walton-klubber for mænd med interesse i lystfiskeri, hvor man i
Danmark kun kan optages på anbefaling af et medlem med efterfølgende
ballottering.
Der kan maksimalt optages 50 medlemmer, som nu har eksisteret i over 50 år.
Klubbens medlemmer mødes i København eller omegn 1 gang om måneden i
vinterhalvåret til til en hyggelig middag og typisk et efterfølgende
foredrag.
Medlemmerne kan invitere gæster, som forberedelse til en eventuel optagelse
i klubben, hvis denne og klubbens medlemmer indfrier forventningerne til
hverandre og klubbens aktiviteter.
Kender man derfor et medlem, er der måske mulighed for at være gæst og få en
hyggelig aften.

Per Arleth
mangeårigt medlem

Fra : ibber

Dato : 14-01-05 08:49

gab ??

Fra : Robert Piil

Dato : 14-01-05 10:18

ibber wrote:
> gab ??

Siden du nu sætter spørgsmålstegn - Nej, bestemt ikke.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : PAR

Dato : 14-01-05 15:23

Dit "gab??" karaktiserer dig!
PAR

Fra : Brian Lagoni

Dato : 14-01-05 21:47

MEGA GAB!!!!

Fra : Mette P.

Dato : 14-01-05 16:32

"PAR" <parleth@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Izaak Walton!
> Man enedes om på forskellig måde at gøre hans navn bedre kendt i

Argh, come on manner. Det er da en anelse støvet, sådan lidt Sportsfiskeren
agtigt.
Jeg har det en hel del sådan at alle de gamle "splitcane-tosser", hold kæft
det er sjældent de fanger noget. Kom nu frem i flokken og få fyret noget
shooting line og någle fede småbade i vannet.

Slog mig osse lige at mission of the club er at gøre I.W. mere kendt. Derfor
laver de en klub, og lukker den hermetisk tæt. Hvor smart er det at gå
landsdækkend med noget man skal loges ind i???
Nå, bær over med manden, ikke? Bare han holder I.W. fri NG, tak.

Fra : Michael Boysen

Dato : 15-01-05 15:28

PAR wrote:

> Izaak Walton var isenkræmmer og kaldes lystfiskeriets fader.
> Han levede i England fra 1593-1683 og udgav et verdenskendt litterært værk
> "THE COMPLEAT ANGLER" (på dansk: "Den Fuldkomne Fisker"), der udkom i 1943.

Hej Per

Der er en ting omkring denne I.W., som altid har undret mig.
Hvordan kan en snart 400 år gammel bog stadig imponere en række lystfiskere?

Har aldrig læst den, og har umiddelbart heller ingen planer i den
retning, men det kunne være interessant at høre, hvad det er denne bog
(og mand) kan tilbyde, som ikke findes i moderne lystfiskerlitteratur?

> Bogen er ikke kun en lystfiskerbog, men også et poetisk og lyrisk tidsstudie
> i datidens engelske kultur.

Det er jo lige præcis det som undrer mig - Er det i virkeligheden ikke
pgr. af hans evner med pennen, at I har dannet denne klub?
Hvis dette er tilfældet, ville det vel være "mere rigtigt", at promovere
ham i litterære kredse fremfor i lystfisker kredse?

Man kan selvfølgelig argumentere for, at man skal respektere sine rødder
- Er I.W. en rod?

Mvh.
Michael Boysen

Fra : Robert Piil

Dato : 15-01-05 18:04

Michael Boysen wrote:
> Man kan selvfølgelig argumentere for, at man skal respektere sine rødder
> - Er I.W. en rod?

Nu er jeg ikke medlem af IW-klubben, men jeg tillader mig at svare
alligevel, med alle mulige forbehold for at det efterhånden er nogle år
siden jeg har læst bogen.

Det er lige det man kan. Det er den ældste skriftlige kilde der
beskriver vores hobby detaljeret. Der er en hel del meget detaljerede
beskrivelser af, hvordan man skal fange forskellige fisk. Både med
beskrivelse af hvor man skal fiske, hvilke agn man skal bruge, samt en
del om fiskenes biologi. Der er også bindebeskrivelser af fluer. Bla -
hvis ikke jeg husker helt galt - red tag. Der er også beskrivelser af,
hvordan man behandler sit grej.

Derudover er det en kappestrid mellem en falkoner, en jæger og en
lystfisker, om hvis beskæftigelse er den ædleste.

Jeg ved ikke hvor meget af det, der endnu er aktuelt, men det er da
absolut relevant at vide, hvordan folk tidligere har drevet fiskeri, og
måske endda få inspiration til at vække "glemte" fiduser til live i sit
eget fiskeri.

Selvfølgelig er diskussion omkring The Complete Angler da aktuelt i
denne gruppe, og er man ikke fuldstændig historie- og kulturløs, bør man
som lystfisker ende til bogen og manden bag.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-01-05 23:12

Robert Piil wrote:

> Selvfølgelig er diskussion omkring The Complete Angler da aktuelt i
> denne gruppe, og er man ikke fuldstændig historie- og kulturløs, bør man
> som lystfisker ende til bogen og manden bag.

Hvis du objektivt bedømmer responsen i denne tråd, så må du nok
erkende, at en interesse for Izaak Walton og The Complete Angler
forudsætter en litterær interesse, og et vist interlektuelt niveau,
som nok ligger et betydeligt stykke over de forudsætninger, som er
nødvendige for kunne pilke efter gydetorsk i Øresund, eller fiske
efter haleløse dambrugsørreder i et Put&Take...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Stefan

Dato : 16-01-05 10:12

> [...]
> betydeligt stykke over de forudsætninger, som er nødvendige for kunne
> pilke efter gydetorsk i Øresund, eller fiske efter haleløse

Og dermed mener du.....?

Hvis jeg skulle forsøge at tolke dit svar, så mener du at denne tråd ikke
hører hjemme i denne gruppe, da alle her i gruppen er for dumme til at læse
et litterært værk af denne kaliber. I så fald bider jeg mærke i, at du er
aktiv bruger af denne gruppe!

Hvis det ikke var DET du mente med dit svar, så må du da meget gerne
uddybe....

Stefan

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-01-05 10:49

Stefan wrote:

> Hvis jeg skulle forsøge at tolke dit svar, ...cut...

Du behøver såmænd ikke at tolke så meget, jeg konstaterede blot, at
brugerne i denne gruppe ikke er væssentligt forskellige fra resten
af samfundet, og at de har forskellige forudsætninger...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Boysen

Dato : 16-01-05 03:19

Robert Piil wrote:

> Derudover er det en kappestrid mellem en falkoner, en jæger og en
> lystfisker, om hvis beskæftigelse er den ædleste.

Hej Robert

Ahaaa, så må den gode I.W. være inspirationskilden til de interessante
udsendelser på DR2, hvor netop disse 3 hobbyer mødes.

> Selvfølgelig er diskussion omkring The Complete Angler da aktuelt i
> denne gruppe, og er man ikke fuldstændig historie- og kulturløs, bør man
> som lystfisker ende til bogen og manden bag.

Det er da ellers noget af en anklage mod mig og alle de andre "historie-
og kulturløse" stakler.....
Jeg har ikke et problem med, at I.W. promoveres i denne gruppe, men jeg
kunne let liste et par forfattere, som man som lystfisker er bedre tjent
med at studere.

Ellers mange tak for en fin gennemgang af hvad bogen indeholder.

Mvh.
Michael Boysen

Fra : Robert Piil

Dato : 16-01-05 10:17

On Sun, 16 Jan 2005 03:18:45 +0100, Michael Boysen <rokkerne@ofir.dk>
wrote:

>Det er da ellers noget af en anklage mod mig og alle de andre "historie-
>og kulturløse" stakler.....

Det var mere ment som en anbefaling, med et lille prik til
samvittigheden.

>Jeg har ikke et problem med, at I.W. promoveres i denne gruppe, men jeg
>kunne let liste et par forfattere, som man som lystfisker er bedre tjent
>med at studere.

Det er ikke usandsynligt, men det må være svært at anbefale en
forfatter fremfor en man ikke har læst.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Michael Boysen

Dato : 16-01-05 11:11

Robert Piil wrote:

> Det er ikke usandsynligt, men det må være svært at anbefale en
> forfatter fremfor en man ikke har læst.

Bemærk venligst at jeg skrev "som lystfisker" - Du sætter forhåbentlig
ikke spørgsmålstegn ved fiskeriets udvikling siden I.W.

Nu vil jeg smutte en tur i mosen med min bambuspind og en sleben tand

Mvh.
Michael Boysen

Fra : Robert Piil

Dato : 16-01-05 11:38

On Sun, 16 Jan 2005 11:11:26 +0100, Michael Boysen <rokkerne@ofir.dk>
wrote:

>Bemærk venligst at jeg skrev "som lystfisker" - Du sætter forhåbentlig
>ikke spørgsmålstegn ved fiskeriets udvikling siden I.W.

Det kommer vel an på hvad man mener. Jeg tror fx ikke at fiskenes
bioligi (bortset fra de steder, hvor phalaterne har skubbet lidt på
udviklingen) har ændret sig meget siden den tid. Hvilke fluemønstre
der bedst imiterer insekter tror jeg heller ikke på har ændret sig
meget.

På den anden side havde de vist heller ikke mange Shimanohjul,
kulfiberstænger eller fletliner dengang, ligesom der vel heller ikke
er mange der insisterer på at bruge flueliner af flettede hestehår.
(men nogle synes jeg faktisk det er sjovt at fiske med
bambus(splitcane)stænger og gammeldags flueliner.

>Nu vil jeg smutte en tur i mosen med min bambuspind og en sleben tand

Knæk og bræk

Egentlig er det lidt deprimerende at vi med alt vores moderne grej og
nemme adgang til viden omkring biologi, stadig kan have svært ved at
fange fiskene.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 12:54

On Sun, 16 Jan 2005 11:38:01 +0100, Robert Piil <piil@nospam.dk>
wrote:

>Egentlig er det lidt deprimerende at vi med alt vores moderne grej og
>nemme adgang til viden omkring biologi, stadig kan have svært ved at
>fange fiskene.

Så længe det lykkes grejfabrikanterne at overbevise os om, at fiskene
står netop de 3 meter længere ude som deres nye stang kan kaste, og at
det er dødvigtigt at man kan mærke det mindste hug gennem håndtaget
(af de fisk der ikke hugger , så er der et marked for teknologien.

Jeg hoppede selv af ræset for nogle år siden, og jeg fanger nøjagtig
lige så få fisk med min gamle Blackmaster med et bedaget Shimanohjul,
som mine fiskekammerater fanger med deres state-of-the-art-grej

/Alex

Fra : Stefan

Dato : 16-01-05 13:26

> [...]
> lige så få fisk med min gamle Blackmaster med et bedaget Shimanohjul,
> som mine fiskekammerater fanger med deres state-of-the-art-grej

Nogle kører Lada, nogle Ford-T, og andre Porsche. Hver har sin charme og
fordele/ulemper (og pris!), men de bringer alle fra A til B på 4 hjul.

Jeg kender flere, som køber det dyreste grej, men aldrig kommer ud og fiske.

Uanset hvad, så viser det bare, at vi som (lyst/sports/fritids-)fiskere er
vidt forskellige mennesker med vidt forkellige interesser. Hvis nogle har
lyst til at diskutere I.W. i en lille klub for udvalgte medlemmer, så er det
fint med mig, så længe jeg slipper

Stefan

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-01-05 14:08

Robert Piil wrote:

> Egentlig er det lidt deprimerende at vi med alt vores moderne grej og
> nemme adgang til viden omkring biologi, stadig kan have svært ved at
> fange fiskene.

Hmmm... det er jeg meget uenig i, jeg har en fin fornemmelse for
hvor og hvordan jeg skal fange fisken, men jeg kan også se, at
forurening, dræninger, opfyldninger, vandløbsreguleringer og
overfiskeri har reduceret bestandne i en betragtlig grad.

Og jeg kan slet ikke undgå at bemærke, at der er er rigtig mange
lystfiskere som tror, at deres fangster skal opveje og indtjene
deres investeringer i fiskegrej, de overser det faktum, at for de
samme penge som en dyr fiskestang koster, der kan de nok købe 25 -
50 kilo fisk hos fiskehandleren.

Det helt store problem er faktisk, at der er mange lystfiskere som
ikke har fattet, at lystfiskeri slet ikke handler om at hive en hel
masse fisk op af vandet.

Lystfiskeri er egenlig et spørgsmål om naturoplevelse, og det er
ikke er særligt vigtigt at vi fanger en masse fisk, der er derimod
vigtigt, at vi gir' os tid til eftertanken, og at vi kommer langt
væk fra dagligdagens stress og jag...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Boysen

Dato : 16-01-05 17:24

Robert Piil wrote:

> Knæk og bræk

Hej igen.

Betyder det ikke noget i retning af held og lykke?
I så fald virkede det ikke!

Er netop kommet hjem efter en "større operation" af min finger på
skadestuen i Frederikssund.
Det gik jo hverken værre eller bedre end, at jeg, allerede da jeg var
ved at rigge den første stang til, fik en syle spids Owner-krog i
lillefingeren - Mente en overgang at verdensrekorden for torsk var
tangeret

Bedøvelsen er nu ved at lægge sig, og sådan en finger kan dunke rimelig
meget.

Et er sikkert - Jeg griner aldrig mere af bøjede søm og slebne tænder

Hug og hygge
Michael Boysen

Fra : Robert Piil

Dato : 16-01-05 20:08

Michael Boysen wrote:

> Betyder det ikke noget i retning af held og lykke?
> I så fald virkede det ikke!

Det kommer vist fra artistverdenen. Noget med at det betød uheld at
ønske held og lykke, og derfor sagde man knæk (et ben) og bræk (en arm).

Auch! God Bedring!

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Mikael K

Dato : 20-01-05 23:15

On 16-Jan-2005, Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Det kommer vist fra artistverdenen. Noget med at det betød uheld at
> ønske held og lykke, og derfor sagde man knæk (et ben) og bræk (en arm).

Udtrykket "Knæk og bræk!" stammer oprindeligt fra jagt-miljøet.
Og var/er egentlig en huske-sætning for de 2 vigtigste regler for jagt...:
"Knæk" geværet (så du ikke kommer til at skyde nogle ved et uheld)
"Bræk" dyret (rens det med det samme, så det ikke fordærves)

Efterfølgende er det adopteret af os lystfiskere, med uhelds-betydningen
"Gid du fanger en fisk så stor, at linen knækker og stangen brækker"...

I øvrigt et "Hej til Jer alle", da det er min første post i denne NG.

Jeg er midt i 30'erne, og er mest interesseret i lystfiskeri for det
rekreative islæt..
Jeg er på det seneste blevet tiltrukket af flue-fiskeriet, selvom jeg stadig
er begynder med stort "B".
Især tanken om at fange fisken på "simpelt grej" med (stort set) kun stang,
line og flue tiltaler mig ved denne form.
Tænk at kunne tage afsted med stang-pose, en lille fiske-taske med hjul m.m.
+ hvad der ellers kan ligge i lommerne på din fiske-vest.
Istedet for, som tidligere, at slæbe sig halvt fordærvet med diverse tasker,
stænger og kasser med alt hvad hjertet kan begærer af glimtende metal og
plastik..

--
Mikael K.

- Det vigtigste ved lystfiskeri, er ikke de fisk du tager hjem med.
- Men det stress du lader blive ved vandet....

Spam-mail... Nej tak...

Fra : David

Dato : 15-01-05 22:01

> [...]
> På det sidste møde i Izaak Walton Klub (den danske) konkluderede
> medlemmerne, at alt for mange - endda passionerede lystfiskere ikke kendte

Hvad er mindstemålet?

D._

Fra : PAR

Dato : 16-01-05 00:07

Fra : M :-\)

Dato : 16-01-05 00:40

vi har alle vores interesse i fiskeri, nogle er kun til flue, andre til bule
osv. og jeg har ikke læst bogen af Izaak W., men jeg respektere at andre
synes han er spændende..!! så hvis I ikke har noget pænt at skrive, så lad
være..!!