Krystalapparat
Fra : Nicolaj Larsen

Dato : 13-01-05 22:35

Hej,

For 30 år siden brugte jeg en diode med betegnelsen AA119 Germanium, til at
lave en lille modtager, det kun bestod af
en spole, dioden og lidt andet fra rodekassen. AA119 var fin, men ikke så
følsom for højre frekvenser. Er der en her der
kender en bedre diode som detekterer frekvenser > 1000 Mhz bedre end AA119.

Hilsen

Nic.

Fra : Wifiman

Dato : 14-01-05 00:15

Nicolaj Larsen wrote:
> [...]
> følsom for højre frekvenser. Er der en her der
> kender en bedre diode som detekterer frekvenser > 1000 Mhz bedre end AA119.

prøv i dk.teknik.elektronik istedet. Der er der eksperter udi elektronik.

Fra : 15kw

Dato : 14-01-05 09:02

"Nicolaj Larsen" <NSL@sol.dk> skrev i
> [...]
> følsom for højre frekvenser. Er der en her der
> kender en bedre diode som detekterer frekvenser > 1000 Mhz bedre end

1N23W kan bruges til mere end 10GHz.
Hvad skal det bruges til.

Prøv disse grupper:
dk.teknik.elektronik
dk.fritid.hamradio

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 14-01-05 17:47

Nicolaj Larsen wrote:

> [...]
> følsom for højre frekvenser. Er der en her der
> kender en bedre diode som detekterer frekvenser > 1000 Mhz bedre end AA119.

Hej Nicolaj

Diodes for crystal receivers:
http://home.hetnet.nl/~dick-kleijer/endiodes.htm
Citat: "...Schottky diodes with the correct value of Rd are very useable
in crystalreceivers..."

BAT81,82,83, evt. BAT85 eller nogle dyrere HP Schottky dioder.

Kig evt. også på:

http://da.wikipedia.org/wiki/Krystalmodtager

http://da.wikipedia.org/wiki/Krystalmodtager#Diode-_og_krystal-valgsdiskussion._Impedanstilpasning._Diodeinformation

mvh/Glenn

Fra : Nicolaj Larsen

Dato : 14-01-05 20:46

Tak for de fine svar

Til Peter N, Jeg vil bygge en lille detektor som kan indikerer med en rød
lysdiode hvis der er en sender i nærheden. Evt. så dioden lyser kraftigerer
når senderen nærmer sig.
Jeg har får mange år siden lavet en med et micro Ampere meter, og en AA119,
den er rimelig ok, men jeg husker at der selv dengang fantes bedre dioder.
Jeg vil så lave den så jeg får en mere synlig visuel visning.

Hilsen
Nic

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-01-05 22:15

"Nicolaj Larsen" <NSL@sol.dk> wrote in message
> [...]
> den er rimelig ok, men jeg husker at der selv dengang fantes bedre dioder.
> Jeg vil så lave den så jeg får en mere synlig visuel visning.

En af ideerne med et krystalapparat er at det virker UDEN at der er
batterier eller andre power kilder. For at en LED lyser, skal der enten en
fast power supply eller et ubehageligt kraftigt signal fra senderen

Og den gang hed de gode dioder OA-81 og OA-79

Bo //

Fra : Jesper Hansen

Dato : 15-01-05 00:46

On Fri, 14 Jan 2005 22:15:04 +0100, "Bo Bjerre"
<post@sidebanenFJERNES.dk> wrote:

> [...]
>fast power supply eller et ubehageligt kraftigt signal fra senderen
>
>Og den gang hed de gode dioder OA-81 og OA-79

Nogen der har en brugbar tegning over et krystalapparat der kan
modtage Dr p3 på fm 92,6 ?

/jesper

Fra : Morten Guldager

Dato : 15-01-05 08:57

2005-01-14 Jesper Hansen wrote

> Nogen der har en brugbar tegning over et krystalapparat der kan
> modtage Dr p3 på fm 92,6 ?

Øhm, er FM modtagelse ikke lidt besværligt hvis vi holder os til
ikke forstærkende kredsløb?

FUT: dk.teknik.elektronik

/Morten

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 15-01-05 10:15

Jesper Hansen wrote:

> Nogen der har en brugbar tegning over et krystalapparat der kan
> modtage Dr p3 på fm 92,6 ?
>
> /jesper

Hej Jesper

Om FM-diodemodtagere er brugbare afhænger bl.a. af om andre i huset
hører middelhøj musik...

Du skal bo ret tæt på en sendermast for, at den virker så man kan høre
det. Desuden skal du sikkert også anvende en udendørs FM-antenne dipol
eller bedre, som skal have optisk sigt til sendermasten. VHF signaler
hverken følger den krummende jordoverflade eller bliver reflekteret i
atmosfæren.

http://www.oldradioworld.de/gollum/sloped.htm
Citat: "...I have this "FM receiver" in use. It works only near
transmitter sites. Reception range is approx. 4-7 miles using a 3 Ele.
Yagi antenna..."

Hvis du er heldig at høre et FM-bårent lavfrekvenssignal, vil det være
svagt. Desuden vil du nok høre flere kanaler oven i hinanden, ligesom de
fleste AM-diodemodtagere. Kun med FM-diodemodtagere med en resonanskreds
på med et belastet Q-faktor, godhed på ca. 500 vil kanalerne sikkert
nogenlunde kunne skilles ad. Med et belastet Q på 500 vil -3 dB være 100
MHz/500 = 0,2 MHz.
http://da.wikipedia.org/wiki/Godhed_%28fysik%29

Hvis din hensigt er at erhverve dig en velfungerende følsom FM-radio,
vil du være bedre tjent en "normal" radio.

-

Her er nogle byggeanvisninger på nogle FM-diodemodtagere:

http://da.wikipedia.org/wiki/Krystalmodtager#AM-diodemodtagere_som_er_beregnet_til_FM-b.E5ndet

mvh/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 15-01-05 09:49

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> fast power supply eller et ubehageligt kraftigt signal fra senderen
>
> Og den gang hed de gode dioder OA-81 og OA-79

Hej Bo

Hvis vi også skal være nostalgiske , så kig på billederne af de ældre
germaniumdioder her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Diode

mvh/Glenn

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-01-05 17:26

"Glenn Møller-Holst" <glenn@bitnisse.onedot.dk> wrote in message

> Hvis vi også skal være nostalgiske , så kig på billederne af de ældre
> germaniumdioder her:

Jeg har een af de helt gamle i min kælder. Dengang det var en rigtig
krystal, og man sad og fiskede med "nålen" for at opnå den rigtige ensretter
virkning. Min bedstefar brugte den i sin første "radio". Egentlig burde jeg
aflevere den til et museeum..

Bo //

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 15-01-05 20:09

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> virkning. Min bedstefar brugte den i sin første "radio". Egentlig burde jeg

Hej Bo

Faktisk sidder der stadig folk og fisker...mere om det senere...først
lidt overraskende nostalgi:

Jeg fik et chok for et stykke tid siden, da det viser at folk i
1920'erne anvendte dimser med negativ differentiel modstand - sikkert
uden nogen vidste hvordan det fungerede.

Dimsesystemet er let at genkende, da der er et batteri til at give
krystallet bias - jeg formoder at effekten er opdaget ved at man
oprindeligt blot ville lave lidt forward bias, men så "ramte" et
biasområde med negativ differentiel modstand med visse krystaller - og
så fik meget bedre signalmodtagelse - bladr ned til figur 4-7:

Cristadyne: Semiconductor archaeology or tribute to unknown precursors:
http://www.a-reny.com/iexplorer/cristadyne.html
Citat: "...In 1923, Oleg Losev [O. V. Lossev, Lossew] (1903-1942) ( See
link below ) managed to make a high frequency generator using such a
detector. But it was polarized. This indicates that this diode had a
characteristic curve in which a negative slope was present. And this
makes one think of the tunnel effect diode invented a half a century
later...These layouts where part of what one called CRYSTADYNE [eller
Cristadyne, Crystodyne] systems. But in those days, the technical
performance and industrial ease of the new increasing valve technology
made these layouts to be ignored, and then forgotten..."

Se f.eks. ( http://da.wikipedia.org/wiki/Negativ_differentiel_modstand ):

Radio News, September, 1924, pages 294-295, 431: The Crystodyne Principle:
http://earlyradiohistory.us/1924cry.htm

Radio News, September, 1924, page 291: A Sensational Radio Invention. By
HUGO GERNSBACK:
http://earlyradiohistory.us/1924sens.htm

-

I dag sidder der folk og "rister" møtrikker, søm eller galvaniseret blik
for at få dem til at virke som signalforstærkere til brug i oscillatorer
eller krystalmodtagere (møtrikmodtager?):

By Nyle Steiner K7NS 2001. Hjemmelavede dimser med negativ
modstandskarakteristikker:

Code Practice Oscillator made from Homemade Active Semiconductor:
http://home.earthlink.net/~lenyr/nraudio.htm
Citat: "...Heat treated galvanized nail and zinc chromate nut. Either
can produce oscillations. Nail was somewhat difficult to adjust but nut
was easy..."

Zinc Negative Resistance RF Amplifier for Crystal Sets and Regenerative
Receivers Uses No Tubes or Transistors:
http://home.earthlink.net/~lenyr/znrfamp2.htm
Citat: "...Taking a wild guess, I would suggest the possibility of these
dark spots being Zinc Ferrite Zn-Fe2-O4 or something similar, formed by
the interaction of heat, oxygen and zinc, reacting with the surface of
the iron..."

Zinc Negative Resistance Oscillator:
http://home.earthlink.net/~lenyr/zincosc.htm

mvh/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 15-01-05 20:15

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
> biasområde med negativ differentiel modstand med visse krystaller - og
> så fik meget bedre signalmodtagelse - bladr ned til figur 4-7:

Glemte den vigtige detalje at krystallet er flyttet ind i serie med
resonanskredsens spole og kondensator.

Det er derfor ikke nok blot at øge forward biasen.

mvh/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 15-01-05 10:29

Nicolaj Larsen wrote:

> [...]
> den er rimelig ok, men jeg husker at der selv dengang fantes bedre dioder.
> Jeg vil så lave den så jeg får en mere synlig visuel visning.

Hej Nicolaj

Jeg læste faktisk et sted om noget med LED; (lys?)diodemodtagere.

Jeg har faktisk fundet det igen:

http://www.thebest.net/wuggy/exper.htm
"...
DETECTORS:
f. Heard of some guys using a light emitting diode (LED), with bias if
needed, as a detector - even used the brightness of the diode as a
tuning indicator. So I tried the red LED in my RS 130 in 1 kit, and yes
it detects with bias, but not as well as a diode or even a BC or BE
junction on a transistor, which I also tried. My take is that if you
can use a LED as a detector and tuning indicator, you don't need much of
an antenna. These same guys probably find the 1N34 is being driven into
saturation on the locals. See you in the next DX contest, guys.
g. Tried biasing the B-E junction of a 2N2222 transistor, just putting
a 1 1/2 volt battery and a 1 Megohm pot across it. Just before
saturation, it had detection comparable to a 1N34. Dave Cripe gets
better results, but he uses a different transistor - I have one of his
super detectors, courtesy of Larry, and sometimes it really shines,
particularly on the really weak signals, for which it was designed in
the first place. His secret is that he reverse biases the base-emitter
junction of a small signal transistor, and at about 6.8 volts the
transistor goes into avalanche (whatever that is); adjusting the bias
to a current of about 2 uA, he claims it is about 10 dB more sensistive
than a 1N34A.
...."

mvh/Glenn